Nové turbomotory: Jaké výzvy budou v roce 2014 představovat pro pneumatiky?

Petr Hlawiczka, 3. května 2013, 06:40 Google+

Příští rok budou současné atmosférické 2,4litrové osmiválce nahrazeny novými 1,6litrovými motory se systémy pro rekuperaci energie. Jak se tato změna dotkne pneumatik?

Počet komentářů:  20 komentářů (Poslední 09.05. 20:02) Napište svůj názor
Motory

Motory | foto: Mercedes AMG F1 Team

Sdílejte článek

Pirelli stále nemá na další sezónu smlouvu a nic jisté, všeobecně se ale očekává, že ve Formuli 1 bude pokračovat. Ohledně specifikací pneumatik pro přelomový rok 2014 si její sportovní ředitel Paul Hembery dělá jisté starosti, protože nemají k dispozici šasi vyhovující novým pravidlům.

Změna nenastane totiž pouze v oblasti motorů, ale i v oblasti aerodynamiky: přední křídlo bude zúženo a zmizí spodní část zadního křídla. Protože přední křídlo nastavuje proudění vzduchu pro celý zbytek vozu, má jakákoliv jeho změna obrovský vliv na aerodynamiku. Týmy nová šasi vyvíjejí, dodavatel pneumatik jej určitě nedostane, proto bude muset spoléhat pouze na jejich simulace.

"Bude to celkem výzva. Simulace, které máme od několika týmů, které se byly schopny podělit s námi o data, ukazují, že z hlediska dodávaného výkonu uvidíme jisté změny," uvádí Hembery v podcastu JA on F1.

"Pohonné jednotky budou mít větší krouticí moment než současné V8, což vytvoří potenciál pro větší protáčení kol a problémy s trakcí na výjezdu ze zatáček. To z našeho pohledu může vést k problémům s přehříváním.

Hodně se o tom diskutuje, ale pokud bychom hovořili o změně velikosti, na to je žel už pozdě. Celkově to tedy nebude pro týmy či pro nás příští rok tak jednoduché," vysvětluje Hembery.

renault r30 - pirelli
Pirelli má před sebou náročný úkol: s tři roky starým Renaultem R30 s V8 atmosférickým motorem vyvinout pneumatiky pro budoucí monoposty s novými pohonnými jednotkami (foto: Pirelli)

Sportovní ředitel Mercedesu Toto Wolff potvrzuje: "V roce 2014 budeme mít s turbomotory mnohem vyšší krouticí moment, na což příští rok můžeme doplácet ještě více, proto musíme vyřešit současné věci." Upozorňuje přitom na problém s přehříváním pneumatik, což německý tým momentálně trápí.

Bývalý hlavní inženýr Williamsu Mark Gillan dodává: "Pirelli před rokem 2014 před sebou mají velký úkol. Jde u neuvěřitelně náročné nalezení rovnováhy, protože potřebují vyvíjet pneumatiku pro auto, které neexistuje, a pro pohonnou jednotku, která se momentálně nachází pouze na dynamometru.

Dynamika vozů bude velmi odlišná od toho, co máme v roce 2013. Protože nemají pro příští rok testovací platformu, spoléhají na zpětnou vazbu týmů, ta se však bude průběžně měnit. Navíc rozdíl ve výkonnosti mezi velkými a malými týmy nebudou tvořit dvě sekundy, jako vidíme dnes, ale spíše pět či šest sekund," upozorňuje Gillan.

Vytisknout

Diskuze: Nové turbomotory: Jaké výzvy budou v roce 2014 představovat pro pneumatiky?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 20, poslední 09.05.2013 20:02 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 20 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Finále zlaté éry F1 - Villeneuve, Jones a Laffite na stupních vítězů v Rakousku 1979

Pozře F1 sama sebe? Události v Monaku oživují některé otázky

Rozbitý vůz Sergia Peréze po srážce s vozy Haas v závodě v Monaku

FOTO: GP Monaka od velké havárie v 1. kole po Leclercovo vítězství

Lewis Hamilton s Mercedesem

Špatný pokyn během klíčového okamžiku aneb jak Mercedes zkazil Hamiltonovi závod

Inženýr Andrea Stella hovoří o událostech v Monaku

Norrisovi se nelíbí rozhodnutí o návratu Sainze jr. na původní pozici. Proč se tak stalo?

Esteban Ocon se v Monaku moc nepředvedl

"Vyvodíme z toho důsledky," varuje Ocona naštvaný šéf Alpine

Leclerc se konečně dočkal, po třech pole-position vítězí na domácí půdě

GP MONAKA: Po dramatickém úvodu tone Monte Carlo v nadšení - Leclerc triumfoval

Pierre Gasly si po závodě pustil pusu na špacír

Po závodě jako běsnící tygr, v prohlášení už beránek - Gasly se obul do svého kolegy

Max Verstappen a Sergio Pérez určitě neměli v Monacu důvod k úsměvým (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě - Přešťastný Pérez, Alpine žehlí malér a vinu za kolizi svádí jeden na druhého

Předloni pole-position Leclercovi štěstí nepřinesla - bude se letos moci radovat s monackým princem z lepšího výsledku?

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Radost v táboře Ferrari a McLarenu, Mercedes je odhodlán bojovat, Red Bull lehce rozladěný

Sergio Pérez opět ukázal svou odvrácenou tvář - skončit v Q3 není určitě v jeho situaci záviděníhodné

Leclerc má třetí domácí pole-position, Verstappen skončil mimo Top 5

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Mercedes F1 W04

Gillan o problémech Mercedesu: Proč jim úprava tvrdé směsi uškodí více než…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. PROHLÁŠENÍ po závodě - Přešťastný Pérez, Alpine žehlí malér a vinu za kolizi svádí jeden na druhého

  2. Špatný pokyn během klíčového okamžiku aneb jak Mercedes zkazil Hamiltonovi závod

  3. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Radost v táboře Ferrari a McLarenu, Mercedes je odhodlán bojovat, Red Bull lehce rozladěný

  4. Leclerc má třetí domácí pole-position, Verstappen skončil mimo Top 5

  5. GP MONAKA: Po dramatickém úvodu tone Monte Carlo v nadšení - Leclerc triumfoval

  6. Pozře F1 sama sebe? Události v Monaku oživují některé otázky

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud