Williams zveřejňuje obrázky svého nového vozu FW36 s ošklivým nosem

Petr Hlawiczka, 23. ledna 2014, 11:00 Google+

Williams se stává druhým týmem, který odhalil svůj monopost pro sezónu 2014. A jak se můžete sami přesvědčit, nos příliš krásy nepobral.

Počet komentářů:  33 komentářů (Poslední 24.01. 11:31) Napište svůj názor
Williams

Williams | foto: Williams F1 Team

Sdílejte článek

Stáj z Grove dnes na Twitteru zveřejnila obrázky nového monopostu FW36, který je vyveden v tmavomodrém zbarvení, bez log sponzorů (toho hlavního má představit) a který obsahuje nevzhlednou špičku nosu. Jeho horní strana je plochá, pro co nejrychlejší proudění vzduchu.

Na první pohled kromě nosu zaujmou také mnohem větší přední otvory v bočnicích, což je daň za růst požadavku na chlazení uvnitř monopostu: výkonnější ERS systém či potřeba chlazení turbodmychadla. Dokreslují to i nové dvě řady chladicích otvorů za hlavou pilota.

Zvláštní jsou i mírně vytočené nosníky předního křídla. Na voze nechybí pod nosem jednoduché deflektory, spousta prvků se však před prvními testy změní - kromě těch deflektorů i přední křídlo či brzdové kanálky - a přibude detailů, kterým se budeme moci podrobněji věnovat.

V zadní části se v centrální části nachází nad difuzorem křidélko, které může být letos o pět centimetrů širší (tj. 20 cm). Zajímavé je, že hnací nápravy tam nejsou zapouzdřeny do křídlového profilu společně se spodní částí zavěšení, jak tomu bylo minulý rok. Zavěšení zůstává pull-rod, vpřed push-rod.

"Letos je ve voze mnohem více technologie. V F1 jsme už dříve mívali turbomotory, tentokrát to je ale jiné - nejde jen o změnu motoru, ale o zcela odlišný systém. Přešli jsme od lehce hybridního, atmosférického motoru k plně integrované hybridní pohonné jednotce s novou technologií ve svém srdci," popisuje technický ředitel Pat Symonds.

williams fw36
Williams FW36 s neobvyklým nosem, pro zvětšení klikněte (foto: Williams F1 Team)

Williams letos přešel od Renaultu k Mercedesu a první CAD data o novém motoru obdržel už v květnu 2013, pak byly dokončovány designové detaily nového vozu. "Je to porpvé, co Williams spolupracuje v F1 s Mercedesem a velmi na nás zapůsobil. Jejich profesionalita a odhodlanost je velká. Maximálně věříme, že tato pohonná jednotka bude konkurenceschopná."

Design FW36 byl dokončen v polovině září, kdy tým nalezl řešení pro většinu velkých výzev spojených s novými pravidly - například pokud jde o chlazení, hmotnost, převodovku a aerodynamiku.

"Celkově budou vozy letos potřebovat více chlazení. Požadavky na vodní a olejové chlazení mohou být o něco málo menší, ale ERS systém je mnohem výkonnější, a proto potřebuje více chlazení. Také musíme chladit stlačený vzduch z turbokompresoru, který vyžaduje velký mezichladič," odhaluje Symonds.


Detail zadníh části vozu FW36 (foto: Williams F1 Team)

Ve voze se nachází první osmirychlostní převodovka Williamsu, kterou ve své historii zkonstruoval. Na testovací stolici se dostala poprvé na počátku listopadu loňského roku. Je podstatně větší než ta předchozí, což je změnami v pravidlech (viz technický článek o převodovkách pro rok 2014).

"Převodovku jsme dokončili relativně brzy. Na stolici a u Mercedesu v Brixworthu toho natestovala hodně, ale spolehlivost nemůžete považovat za zaručenou. Jde o zcela novou skříň a musí se vyrovnat s mnohem větším krouticím momentem, než loni u V8 motorů," popisuje Symonds.

O novém voze říká: "Stavba vozu šla velmi hladce, bylo to však výzvou dostat vůz na hmotnostní limit. Bylo to možné, ale nikoliv snadné, protože nové pohonné jednotky jsou těžší než končící V8. F1 bude v roce 2014 stále o aerodynamice. Dochází k určitým podstatným změnám: nos je níže než loni a přední křídlo je užší, což znamená, že jeho bočnice jsou nyní více zacloněné předními pneumatikami.

Zadní křídlo není tak hluboké jako loni a dolní křídlo vzadu již není povolené. Také jsme přišli o možnost využívat výfuky pro zvyšování aerodynamické výkonnosti. Věřím, že budeme blíže předním týmu z pohledu aerodynamiky, než jsme byli loni. Naší ambicí je prožít povedenou sezónu 2014."

williams fw36
Williams FW36 zepředu (foto: Williams F1 Team)

Williamsu v létě podařilo získat Pata Symondse z Marussie, v posledních měsících pa přišla řada dalších cenných posil: Rob Smedley z Ferrari, Jakob Andreasen (šéf inženýrů) z Force India, David Wheater (šéf aerodynamické výkonnosti) z Lotusu, Shaun Whitehead (šéf aerodynamických procesů) z Red Bullu, Grame Hackland (šéf IT) z Lotusu, Craig Wilson (šéf dynamiky vozidla) z Mercedesu či Rod Nelson (hlavní testovací inženýr) taktéž z Lotusu.

Tým s ním má na dráze debutovat příští týden v Jerezu, kde se za jeho volantem první dva dny představí Valtteri Bottas, pak vůz přebere Felipe Massa.

 

Snímky najdete pod článkem, ve vysokém rozlišení jej najdete také mezi našimi tapetami.

Vytisknout

Diskuze: Williams zveřejňuje obrázky svého nového vozu FW36 s ošklivým nosem

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 33, poslední 24.01.2014 11:31 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 33 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Finále zlaté éry F1 - Villeneuve, Jones a Laffite na stupních vítězů v Rakousku 1979

Pozře F1 sama sebe? Události v Monaku oživují některé otázky

Rozbitý vůz Sergia Peréze po srážce s vozy Haas v závodě v Monaku

FOTO: GP Monaka od velké havárie v 1. kole po Leclercovo vítězství

Lewis Hamilton s Mercedesem

Špatný pokyn během klíčového okamžiku aneb jak Mercedes zkazil Hamiltonovi závod

Inženýr Andrea Stella hovoří o událostech v Monaku

Norrisovi se nelíbí rozhodnutí o návratu Sainze jr. na původní pozici. Proč se tak stalo?

Esteban Ocon se v Monaku moc nepředvedl

"Vyvodíme z toho důsledky," varuje Ocona naštvaný šéf Alpine

Leclerc se konečně dočkal, po třech pole-position vítězí na domácí půdě

GP MONAKA: Po dramatickém úvodu tone Monte Carlo v nadšení - Leclerc triumfoval

Pierre Gasly si po závodě pustil pusu na špacír

Po závodě jako běsnící tygr, v prohlášení už beránek - Gasly se obul do svého kolegy

Max Verstappen a Sergio Pérez určitě neměli v Monacu důvod k úsměvým (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě - Přešťastný Pérez, Alpine žehlí malér a vinu za kolizi svádí jeden na druhého

Předloni pole-position Leclercovi štěstí nepřinesla - bude se letos moci radovat s monackým princem z lepšího výsledku?

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Radost v táboře Ferrari a McLarenu, Mercedes je odhodlán bojovat, Red Bull lehce rozladěný

Sergio Pérez opět ukázal svou odvrácenou tvář - skončit v Q3 není určitě v jeho situaci záviděníhodné

Leclerc má třetí domácí pole-position, Verstappen skončil mimo Top 5

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Chilton, Max

O zamítnutí dvojnásobku bodů se týmy ani nepokusily, hovořily o rozpočtech

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. PROHLÁŠENÍ po závodě - Přešťastný Pérez, Alpine žehlí malér a vinu za kolizi svádí jeden na druhého

  2. Špatný pokyn během klíčového okamžiku aneb jak Mercedes zkazil Hamiltonovi závod

  3. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Radost v táboře Ferrari a McLarenu, Mercedes je odhodlán bojovat, Red Bull lehce rozladěný

  4. Leclerc má třetí domácí pole-position, Verstappen skončil mimo Top 5

  5. Monako bude podle Marka pro Red Bull náročnou výzvou, varuje před McLarenem i Ferrari

  6. GP MONAKA: Po dramatickém úvodu tone Monte Carlo v nadšení - Leclerc triumfoval

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud