Tajemství Williamsu: Z chvostu na špici za jeden rok, jak na to?

iM2, 1. listopadu 2014, 00:45 Google+

Williams zažil nejlepší mezisezonní zlepšení ze všech. Devátý tým loňského roku teď bojuje s Ferrari o třetí místo v poháru konstruktérů. Jak si takovýto vzestup vysvětlit?

Počet komentářů:  8 komentářů (Poslední 01.11. 23:49) Napište svůj názor
Bottas, Valtteri

Bottas, Valtteri | foto: Williams F1 Team

Sdílejte článek

V sezoně 2013 patřila Williamsu se ziskem pouhých 5 bodů 9. příčka v poháru konstruktérů. O pouhý rok má britský tým tři závody před koncem už 216 bodů a bojuje o 3. místo. Navíc, soudě dle posledních výsledků, Williams má dobrou šanci na to, že si třetí místo udrží. 

Poslední evoluce FW36 měla vůz zrychlit o další tři desetiny. Šlo především o nové přední křídlo, ploší kapotáž motoru, přepracována byla i část kolem air boxu. Výsledky byly vidět v Suzuce, tedy na trati, která vozům z Grove, podle papírových předpokladů, moc sedět neměla. 

Neporazitelná maximální rychlost a spotřeba paliva
V několika oblastech je již teď auto Williamsu na špici - například ve spotřebě paliva. Žádné auto není efektivnější než FW36, ani Mercedesy. Další oblastí je maximální rychlost. V 8 ze 16 odjetých závodů byly Williamsy na špici jak v trénincích, tak v závodech. 

Také v chlazení řídící jednotky MGU-K má Williams nejlepší řešení. V autech Mercedesu došlo na start-stop trati v Montrealu k absolutnímu kolapsu. Na Red Bull Ringu nebyl Mercedes od podobné situace daleko. Williams neměl v obou VC žádné problémy. 

V zatáčkách stejná rychlost jako Red Bull
Pouhý přechod z motorů Renault na motory Mercedes za tím vším nestojí - Force India a McLaren přece také používají motory od německého výrobce a na stejné úrovni nejsou. Williams udělal při základním návrhu konceptu vozu spoustu věcí dobře. Auto má malý odpor vzduchu. Na brzdách je auto stabilní a trakce je slušná. Hezké jsou také bočnice vozu a zakončení kapotáže motoru v zadní části auta. 

Přítlak je ve srovnání s Mercedesem nebo Red Bullem (případně i Ferrari) možná nižší, ale zase stabilní. Toho si všiml v Soči i Sebastian Vettel: "Teď už jsou Williamsy v zatáčkách stejně rychlé jako my." Během roku se navíc týmu daří přítlak zvyšovat.

Jediný závažný problém představuje pro bílé monoposty déšt, to se jejich rychlost vytrácí: "Je to v teplotě pneumatik. Nějak se nám nedaří dostat se do správného provozního okna. Asi potřebujeme ještě větší přítlak. Když prší, tak trávíte v zatáčkách více času. Proto proporčně ztrácíme na Mercedes a Red Bull více času," uvažuje Valtteri Bottas.

Vývoj podle poměru ceny a výsledků
Po příchodu Pata Symondse se podařilo výrazně zlepšit vnitřní struktury týmu a také se mu povedlo přivést další dobré lidi. "Lidi a zdroje byly vždycky dobré. Jenom potenciál nebyl plně využíván," shrnul Pat Symonds. Díky speciálnímu tréninku mechaniků a detailní analýze zastávek v boxech se vyměna pneumatik zrychlila. Bývalý šéf boxů ztratil svoje místo, "protože nám tvrdil, že na zastávkách v boxech nezáleží, když bojujete o 15. místo."

Williams také opustil svoji bývalou strategii nasazování nových dílů v každém závodu. "Teď se novinky na auto dostanou jenom tehdy, když je poměr ceny a výsledků optimální. Od inženýrů chci vědět, kolik nám který nový díl přinese a co stojí." Jediným 'výstřelem do tmy' bylo zadní křídlo v Maďarsku: "O tom jsme ale věděli, že je na limitu."

"Zlepšili jsme testovací postupy nových dílů. Dříve jsme novinku prostě dali bokem, když to na poprvé neklaplo. Nebo se třeba prováděla srovnání nových a starých dílů na jiných pneumatikách. Hodnota srovnání se tedy blížila nule," prozrazuje dále šéf vykonnosti vozidla, Rob Smedley.

O to, že by přes zimu Renault a Ferrari smazaly náskok Mercedesu, však strach nemá: "Mercedes také nespí. Také oni z pohonné jednotky příští rok získají více síly." Neoficiálně se hovoří o nárustu v řádu 40 až 50 koní. 

Vytisknout

Diskuze: Tajemství Williamsu: Z chvostu na špici za jeden rok, jak na to?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 8, poslední 01.11.2014 23:49 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 8 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Vzájemná kolize v Monaku urychlila dění v týmu Alpine

Ocon a Alpine se dohodli na ukončení smlouvy

Uvolní Daniel Ricciardo příští rok své místo některému z mladších pilotů?

"Máme luxusní problém." Marko jmenuje talentované mladíky, kteří by mohli brzy debutovat v F1

Finále zlaté éry F1 - Villeneuve, Jones a Laffite na stupních vítězů v Rakousku 1979

Pozře F1 sama sebe? Události v Monaku oživují některé otázky

Rozbitý vůz Sergia Peréze po srážce s vozy Haas v závodě v Monaku

FOTO: GP Monaka od velké havárie v 1. kole po Leclercovo vítězství

Lewis Hamilton s Mercedesem

Špatný pokyn během klíčového okamžiku aneb jak Mercedes zkazil Hamiltonovi závod

Inženýr Andrea Stella hovoří o událostech v Monaku

Norrisovi se nelíbí rozhodnutí o návratu Sainze jr. na původní pozici. Proč se tak stalo?

Esteban Ocon se v Monaku moc nepředvedl

"Vyvodíme z toho důsledky," varuje Ocona naštvaný šéf Alpine

Leclerc se konečně dočkal, po třech pole-position vítězí na domácí půdě

GP MONAKA: Po dramatickém úvodu tone Monte Carlo v nadšení - Leclerc triumfoval

Pierre Gasly si po závodě pustil pusu na špacír

Po závodě jako běsnící tygr, v prohlášení už beránek - Gasly se obul do svého kolegy

Max Verstappen a Sergio Pérez určitě neměli v Monacu důvod k úsměvým (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě - Přešťastný Pérez, Alpine žehlí malér a vinu za kolizi svádí jeden na druhého

  • Pátek

    • 1. Trénink (19:30 - 20:30)
    • 2. Trénink (23:00 - 00:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (18:30 - 19:30)
    • Kvalifikace (22:00)
  • Neděle

    • Závod (20:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Hamilton, Lewis

Hamilton opět táhne double Mercedesu, Alonso třetí s více než sekundovou ztrátou

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. FOTO: GP Monaka od velké havárie v 1. kole po Leclercovo vítězství

  2. "Máme luxusní problém." Marko jmenuje talentované mladíky, kteří by mohli brzy debutovat v F1

  3. Ocon a Alpine se dohodli na ukončení smlouvy

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud