FIA si chce v Monaku více posvítit na finty s tlakem v pneumatikách

Robert RoBertino Pavelka, 16. května 2016, 14:15 Google+

Asi jen málokdo si vzpomene na někdejší výpověď dnes už nežijícího pilota F1 Manfreda Winkelhocka, který označil F1 za kolbiště lží a podvodů. Po více než třiceti letech můžeme konstatovat, že se otázka dodržování předpisů stále častěji dostává na přetřes.

Počet komentářů:  5 komentářů (Poslední 16.05. 19:27) Napište svůj názor
Čachruje se s tlakem nebo ne? Hembery se domnívá, že ano

Čachruje se s tlakem nebo ne? Hembery se domnívá, že ano | foto: Pirelli

Sdílejte článek

Otázka tlaku v pneumatikách je dalším žhavým bodem, v němž si FIA chce posvítit na některý týmy F1, které údajně používají chytré technologie, aby obešly limity tlaku v pneumatikách. Od loňské Grand Prix Itálie FIA často prověřovala minimální tlak v pneumatikách. Uváděné hodnoty jsou podstatně vyšší, než by si týmy přály, proto pokud sníží ihned po měření tlak, mohou mít nepovolenou výhodu. 

V paddocku některé týmy otevřeně hovoří o tom, že konkurence používá různé triky - ať jde o předehřívání kol nebo použití dvoukomorových ráfků. Proto také McLaren vyzval na začátku měsíce FIA, aby se k dané problematice vyjádřila.

Automobilová federace uvedla, že otázka dvoukomorových ráfků nebyla na základě stávajících pravidel brána v potaz, proto nebyly kontrolovány. FIA proto uvedla, že nyní bude dohlížet daleko více na činnost týmů v oblasti pneumatik.

Podle serveru motorsport.com musí všechny týmy od příštího závodu zaslat hodnoty tlaku v pneumatikách FIA do standardního automatického zaznamenávání údajů prostřednictvím CAN (Control Area Nework). V dokumentu, který týmy obdržely se praví, že tlaky v pneumatikách musí být zaznamenány ve standardizované hodnotě tlaku PSI (pound per square inch, libra síly na čtverečný palec) a nesmí se lišit od těch, které jsou odesílány do týmové telemetrie.

img-responsive

Podle Hemberyho se problém s tlakem táhne už od minulého roku | foto: Pirelli

Zmíněná procedura není a priori zaměřena na snahu týmy trestat (pokud tlak vzduchu v pneumatikách po startovní proceduře dramaticky poklesne na rozdíl od výchozích tlaků), nýbrž má sloužit k lepší kontrole FIA ohledně činnosti jednotlivých týmů. Teprve až FIA zjistí, že nějaký tým postupuje výrazně proti daným pravidlům, může federace učinit zásah nebo případně provést další změny týkající se kontroly tlaku.

"Když jsme deklarovali zvýšení startovního tlaku o 3-4 PSI, tak některá auta takovou hodnotu na startu vůbec neměla, stěží to byla polovina. Takže se něco děje," okomentoval situaci Paul Hembery, sportovní šéf Pirelli. Domnívá se, že ačkoliv se o této problematice začalo mluvit teprve v posledních týdnech, jde o mnohem dlouhodobější záležitost. "Řekl bych, že první signály máme z minulého roku," dodává Hembery.

Problém s technikou

Technický ředitel Williamsu Pat Symonds se domnívá, že na FIA čeká hodně těžký úkol, protože provádět kontrolu provozního tlaku nebude vůbec jednoduché. "Potíž je v tom, že senzory tlaku vzduchu v pneumatikách jsou dobré, ale nikoli dokonalé, a elektronika v nich by je nemusí spustit v tom správném okamžiku. Budeme se potýkat s chybami, ani spolehlivost není tak dobrá, jak by měla být. Pokud dojde na regulaci, co se potom stane? Uvidíme více chyb? Zní to jako cynické hodnocení, ale není to tak?"

Má-li být použito nějaké regulace, pak musí existovat přesné zařízení, takže v tomto směru nás čeká dlouhá cesta. Některé týmy si vytvoří vlastní senzory, na trhu existují dvě základní provedení a oba mají s teplotou určité problémy. Osobně vím, že některé týmy pracují na vlastním řešení."

img-responsive

Podle Pata Symondse nejsou senzory spolehlivé | foto: Lotus F1 Team

Pochybnost o spolehlivosti senzorů se prokázala v pátek před Grand Prix Španělska, kdy Palmerova explodující pneumatika měla hodnotu 19,6 PSI, a to i poté, co z ní unikl vzduch. "Byl to poslední údaj, který jsme z pneumatiky získali. Miminum je 19,5 PSI," dodal Hembery.

Vytisknout

Diskuze: FIA si chce v Monaku více posvítit na finty s tlakem v pneumatikách

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 16.05.2016 19:27 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Charles Leclerc v dešti v závodě v Kanadě

FOTO z GP Kanady: Slunce, déšť a pár bouraček

Sergio Pérez bude v Red Bullu pokračovat

Péreze prodloužení smlouvy s Red Bullem nenakoplo: po mizerném závodě bude ve Španělsku potrestán

Max Verstappen po GP Kanady

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappen slaví 60. triumf

Max Verstappen zpět na trůnu, ovšem rozhodně neměl lehký život (ilustrační foto)

GP KANADY: Kulička rulety s počasím se zastavila na čísle 1 - Verstappen opět vítězí

George Russell mohl být z nerozhodné kvalifikace samozřejmě spokojen (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Všichni očekávají nepředvídatelný závod

Verstappen zajel nejlepší čas, a přesto pole-position nemá (ilustrační foto)

Kvalifikace v Kanadě skončila nerozhodně, Ferrari a Pérez zpytují svědomí

Alex Albon si nárazem do Zdi šampionů zkomplikoval situaci (ilustrační foto)

V třetím tréninku Mercedesy jako kdysi, triumf jim "pokazil" Verstappen

Fernando Alonso v závodě v Austrálii

Ve druhém tréninku byl nejrychlejší Alonso. Verstappen v problémech

Guanyu Zhou se postaral o přerušení tréninku (ilustrační foto)

Montreal se potýkal se špatným počasím, trénink spadl do klína Norrisovi s oběma Ferrari v zádech

Vizualizace vozu F1 dle nových pravidel pro rok 2026

Jak budou vypadat formule v roce 2026? FIA zveřejnila nová pravidla + VIDEO

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Max Verstappen se svým otcem Josem v Barceloně

Brundle po Španělsku: Nové začátky a nevyhnutelný střet individuálů

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "McLaren a Red Bull mě nezajímají," tvrdí šéf Ferrari. Porazí soupeře také v Kanadě?

  2. PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappen slaví 60. triumf

  3. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Všichni očekávají nepředvídatelný závod

  4. Ve druhém tréninku byl nejrychlejší Alonso. Verstappen v problémech

  5. Jak budou vypadat formule v roce 2026? FIA zveřejnila nová pravidla + VIDEO

  6. Montreal se potýkal se špatným počasím, trénink spadl do klína Norrisovi s oběma Ferrari v zádech

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud