Ferrari díky 3D tisku spoléhá na inovativní řešení pístů. Předstihne Mercedes?

Petr Hlawiczka, 1. února 2017, 06:30 Google+

Scuderia vzhlíží k technologii 3D tisku ve snaze nasadit inovativní řešení konstrukce pístů, které by jim pomohly učinit velký posun před s jejich pohonnou jednotkou pro sezónu 2017.

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 01.02. 15:56) Napište svůj názor
Nové Ferrari má být plné inovací - včetně spalovacího motoru

Nové Ferrari má být plné inovací - včetně spalovacího motoru | foto: Sean Bull

Sdílejte článek

Ferrari pod svým prezidentem Sergiem Marchionnem raději již nikde nehovoří o svých vysokých ambicích před nadcházejícím ročníkem a v továrně tvrdě pracuje na tom, aby stáhlo náskok dominujícího Mercedesu. Detaily o přípravách nového monopostu si střeží jako své největší tajemství.

Vůz, který by se na počet Julese Bianchiho mohl jmenovat SF17-JB, má být poprvé světu představen 24. února v rámci filmovacího dne ve Fioranu, fanoušci se na něj budou moci podívat přes Internet.

Zlepšování spalování pod novým technickým vedením
Motorovému oddělení nyní velí konstruktéři Lorenzo Sassi a Enrico Gualteri, protože Mattia Binotto se loni po odchodu Jamese Allisona posunul výše. Očekává, že letos v oblasti motoru dosáhnout průlomu, zejména díky odvážným změnám a konstrukci, která toho má s tím loňským jen málo společného.

img-responsive

Maurizio Arrivabene (vpravo), Sergio Marchionne (uprostřed) a Mattia Binotto s loňským modelem Ferrari SF16-H | foto: Scuderia Ferrari

Ferrari se soustředí hlavně na spalování. Komora má snést mnohem vyšší tlaky díky poslední práci na systému turbulentního tryskového zapalování (TJI), který nasadili již před 2 roky.

Perfektní zapalování a hoření v zapalovací komoře pro zvýšení výkonností a snížení spotřeby paliva má zajistit nový návrh mikrovstřikovačů vyvíjených technologickým partnerem Magneti Marelli. Veškeré tyto změny mají zajistit, že motor vydrží obrovské síly - tlak má dosahovat až 400 barů, k velkému nárůstu dojde také v oblasti teploty, což by mohlo ohrožovat spolehlivost.

Hliník se odstěhoval do Humpolce
Aby Ferrari dokázalo splnit své cíle a zajistit životnost svých pohonných jednotek, které letos musí vydržet 5 závodních víkendů (4 ks na sezónu), zvolilo revoluční přístup pro konstrukci motoru a zaměřilo se na inovace. Nyní probíhají testy novátorského řešení pístů, jež využívají novou ocelovou slitinu.

img-responsive

Schéma pohonné jednotky F1 a její vnitřní součástí | foto: Scuderia Ferrari

Běžně se využívá hliník, od toho se ale nyní v Maranellu odvracejí, byť jsou technická pravidla dost restriktivní, pokud jde o materiály, jež je možné při výrobě použít. Důvodem je zavést něco, co bude odolnější vysokým tlakům teplotní expanzi, aniž by došlo k narušení spolehlivosti.

Hliníkové slitiny jsou lehčí než ty ocelové, hůře však odolávají deformacím a prasknutí za extrémních teplot. Hmotnost navíc u pohyblivých částí, jako jsou písty, je samozřejmě velkým problémem, proto Scuderia hledala řešení, které funguje lépe a spolehlivěji.

Hmotnost a spolehlivost - 3D tiskem k té správné slitině
V honbě za nalezení té správné slitiny inženýři v Maranellu vyhodnocují nejnovější technologie 3D tisku, jež jsou známé v odvětví aditivní výroby. Umožňují na sebe různě skládat tenké vrstvy materiálu, takže je možné vytvořit složité tvary, jichž pomocí tradičních metod odlévání a obrábění nešlo dosáhnout.

Srdce vyrobené pomocí 3D tisku - složité tvary uvnitř nejsou problémem

Srdce vyrobené pomocí 3D tisku - složité tvary uvnitř nejsou problémem | zdroj: F1NEWS.cz

Úroveň volnosti, která s 3D tiskem přichází, ve spojení s rychlostí výroby, otevírá nové dveře pro konstrukční vývoj něčeho, co bylo kdysi omezeno pouze na prototypy plastových dílů pro testování modelů v aerodynamic- kém tunelu.

V úvahu přicházejí opět i ocelové slitiny, které by při normálním procesu odlévání nebyly pro vhodné pro výrobu pístů F1 motorů, protože nyní není zapotřebí vyrábět celé plné bloky. V úvahu přicházejí šestihranné struktury jako u pláství medu a voštinové konstrukce - ty zachovávají výhodu v podobě pevnosti, aniž by kvůli tomu musela stoupnout hmotnost.

Ferrari ale zřejmě nebude jediné, které se těmito technologiemi zabývá. McLaren například oznámil uzavření čtyřleté smlouvy se společností Stratasys, která jim má pomoci se zavedením nejnovějších technologií 3D tisku (FDM a PolyJet) a špičkových materiálů do výroby. Binotto ale doufá, že jim zajistí potřebné výkonnostní zlepšení na dráze, a to co nejdříve - ideálně již od počátku sezóny.

Vytisknout

Diskuze: Ferrari díky 3D tisku spoléhá na inovativní řešení pístů. Předstihne Mercedes?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 01.02.2017 15:56 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Finále zlaté éry F1 - Villeneuve, Jones a Laffite na stupních vítězů v Rakousku 1979

Pozře F1 sama sebe? Události v Monaku oživují některé otázky

Rozbitý vůz Sergia Peréze po srážce s vozy Haas v závodě v Monaku

FOTO: GP Monaka od velké havárie v 1. kole po Leclercovo vítězství

Lewis Hamilton s Mercedesem

Špatný pokyn během klíčového okamžiku aneb jak Mercedes zkazil Hamiltonovi závod

Inženýr Andrea Stella hovoří o událostech v Monaku

Norrisovi se nelíbí rozhodnutí o návratu Sainze jr. na původní pozici. Proč se tak stalo?

Esteban Ocon se v Monaku moc nepředvedl

"Vyvodíme z toho důsledky," varuje Ocona naštvaný šéf Alpine

Leclerc se konečně dočkal, po třech pole-position vítězí na domácí půdě

GP MONAKA: Po dramatickém úvodu tone Monte Carlo v nadšení - Leclerc triumfoval

Pierre Gasly si po závodě pustil pusu na špacír

Po závodě jako běsnící tygr, v prohlášení už beránek - Gasly se obul do svého kolegy

Max Verstappen a Sergio Pérez určitě neměli v Monacu důvod k úsměvým (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě - Přešťastný Pérez, Alpine žehlí malér a vinu za kolizi svádí jeden na druhého

Předloni pole-position Leclercovi štěstí nepřinesla - bude se letos moci radovat s monackým princem z lepšího výsledku?

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Radost v táboře Ferrari a McLarenu, Mercedes je odhodlán bojovat, Red Bull lehce rozladěný

Sergio Pérez opět ukázal svou odvrácenou tvář - skončit v Q3 není určitě v jeho situaci záviděníhodné

Leclerc má třetí domácí pole-position, Verstappen skončil mimo Top 5

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Bývalý technický ředitel Mercedesu Paddy Lowe se má vrátit k Williamsu

Force India je proti tomu, aby Lowe nastoupil u Williamsu ihned

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. PROHLÁŠENÍ po závodě - Přešťastný Pérez, Alpine žehlí malér a vinu za kolizi svádí jeden na druhého

  2. Špatný pokyn během klíčového okamžiku aneb jak Mercedes zkazil Hamiltonovi závod

  3. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Radost v táboře Ferrari a McLarenu, Mercedes je odhodlán bojovat, Red Bull lehce rozladěný

  4. Leclerc má třetí domácí pole-position, Verstappen skončil mimo Top 5

  5. GP MONAKA: Po dramatickém úvodu tone Monte Carlo v nadšení - Leclerc triumfoval

  6. Pozře F1 sama sebe? Události v Monaku oživují některé otázky

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud