Konečná verze Peugeot 208 T16 Pikes Peak: S jednou koňskou silou na kilogram míří k vrcholu

Radka Matthey, 23. dubna 2013, 21:39 Google+

875 koní na 875 kg, pohon všech 4 kol, vynikající aerodynamika… Není pochyb: inženýři týmu Peugeot Sport při svém úsilí poskytnout Sébastienovi Loebovi „hrozivou zbraň“ se nijak neomezovali. A právě za volantem tohoto vozu se pilot, který v posledních deseti letech dominoval v rally, vydá 30. června směrem do oblak a pokusí se získat titul „King of The Peak“!

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Loeb, Sébastien

Loeb, Sébastien | foto: Peugeot

Sdílejte článek

Úkolem každého designéra závodního vozu je balancovat mezi limity, které mu diktují předpisy v oblastech, jako je výška a tvar karoserie, obsah válců či umístění motoru. Je to samozřejmě vzrušující výzva, ale někdy to může být velmi frustrující.  Je to jako držet plnokrevníka zavřeného ve stáji…  Autor má hluboko v sobě jedinou touhu: zrušit všechny překážky a vytvořit dokonalý závodní vůz. Vůz, který by nemuset trpět žádnými kompromisy, vůz, který by zosobňoval hledání absolutního výkonu… prostě vůz, který se ukrývá v tajném koutku jeho mozku – divoký a připravený vyrazit vpřed.

Existuje jediný závod na světě, který umožňuje vypustit tuto dřímající šelmu ven - Pikes Peak! Stačí se o tomto závodě a jeho slavné kategorii „Unlimited“ jen zmínit, aby se oči každého tvůrce rozjiskřily. Šéf projektu 208 T16 Pikes Peak v divizi Peugeot Sport Jean-Christophe to potvrdil: „Tady můžete opravdu popustit uzdu fantazii. Navrhování tohoto auta bylo nesmírně obohacující zkušenost, i když jeden faktor nás omezoval, a to čas!“

Závratná výška hory Pikes Peak představuje jedinečnou technickou výzvu: zajistit okysličování motorů. „V případě normálního atmosférického motoru se totiž musí počítat se ztrátou jednoho procenta výkonu na každých 100 metrů nadmořské výšky,“ vysvětlil ředitel divize Peugeot Sport Bruno Famin. Toto je zásadní údaj, který je třeba vzít v úvahu v případě závodu, který začíná v nadmořské výšce 2 865 metrů a končí v 4 301 metrech. Už na startovní čáře některé motory ztrácí téměř 30 % svého výkonu. Silný motor je proto nezbytný. Není možné, aby Sébastienu Loebovi chyběl výkon. Peugeot Sport tedy ani nezaváhal a přišel s motorem o výkonu 875 koní. S tímto motorem V6 s dvojitým turbodmychadlem, který je určen pro vytrvalostní závody, bude mít 208 T16 Pikes Peak ještě větší výkon než monopost F1.  Je zřejmé, že půjde o nejsilnější auto, jaké kdy tento několikanásobný mistr světa v rally řídil. Stojí před ním extrémní zkušenost, už proto, že místo ochranných svodidel nabízí Pikes Peak jen propast...

Pro cestu do oblak svěřil tým Peugeot Sport Sébastienu Loebovi mimořádně lehké auto: „Dostali jsme se na 875 kg,“ prohlásil  Jean-Christophe Pallier. „V důsledku toho jsme dosáhli magického poměru hmotnost/výkon 1:1!“  Aby bylo auto co nejmrštnější, byla mimořádná pozornost věnována rozložení hmotnosti kolem trubkového podvozku, motor je uložen vzadu uprostřed, stejně jako u slavných vozů rally skupiny B v 80. letech či u prototypů pro vytrvalostní závody.


Loebova zbraň na Pikes Peak (foto: Radka Matthey, Peugeto ČR)

208 T16 Pikes Peak ostatně vykazuje jasný příbuzenský vztah s vozem 908, který zvítězil v závodě 24 hodin Le Mans. Od loňského roku je totiž trať závodu na Pikes Peak zcela vyasfaltovaná, takže Peugeot Sport prakticky převzal prototyp z Le Mans. Nová zbraň v rukou Sébastiena Loeba si od něj vypůjčuje řadu prvků, jako je podvozek, brzdy a některé aerodynamické prvky - sání vzduchu nebo velkolepý dvoumetrový zadní spojler, který byl původně použit pro první generaci vozu 908 HDi FAP. 

Velká péče byla stejně jako u Le Mans věnována aerodynamice. „Domníváme se, že to nám může zaručit konkurenční výhodu oproti ostatním," sdělil Jean-Christophe Pallier. „Na trati Pikes Peak se rychlost pohybuje od 50 do 240 km/hod a od 100 km/hod hraje aerodynamika klíčovou roli."  Pozoruhodný zadní spojler a přední difuzor dodávají vozu 208 T16 Pikes Peak dravý vzhled, ale jsou také velmi efektivní. Téměř polovinu aerodynamické efektivity zajišťuje i prakticky neviditelný kryt podvozku.

Peugeot 208 T16 Pikes Peak je opatřen speciálními pneumatikami Michelin, které mu zabezpečují neocenitelnou přilnavost. Vůz se prezentuje jako skutečný černý kůň závodu. Sébastien Loeb, nejúspěšnější rallyový jezdec na světě, bude mít 30. června v rukou jeden z nejsilnějších vozů, který se kdy v závodě objevil. Vyrazí s ním vstříc 156 zatáčkám, které ho oddělují od oblak nad horou Pikes Peak.

Vytisknout

Diskuze: Konečná verze Peugeot 208 T16 Pikes Peak: S jednou koňskou silou na kilogram míří k vrcholu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Valašská Rally (CZE)

Spokojenost i rozpaky u Samohýl Škoda Teamu po Valašce

Kohn, Filip

Filip Kohn v Maďarsku vítězný, nyní jej čeká Rally Croatia

Valašská Rally (CZE)

Valašská rally - fotogalerie Kuby Machálka

Valašská Rally (CZE)

Valaška láká do ValMezu už na sobotu

Březík, Adam - Krajča, Ondřej

Samohýl Škoda Team přezbrojil na Škodu Fabia RS Rally2

Rallysprint Halenkovice (CZE)

Rallysprint Halenkovice

reklama

Doporučujeme

Meeke, Kris - Nagle, Paul

Meeke by po testech Peugeotu rád závodil s 208 T16 v ME

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Spokojenost i rozpaky u Samohýl Škoda Teamu po Valašce

  2. Filip Kohn v Maďarsku vítězný, nyní jej čeká Rally Croatia

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud