Anders Grondal: Vždy se Subaru!

Ondřej Krajča, 14. ledna 2013, 11:41 Google+

Anders Grondal se poprvé v rally objevil v roce 2003 při Sigdalsrally s vozem značky Subaru. Nyní má za sebou několik soutěží v rámci produkčního mistrovství světa s enkovým subaru a s tímto vozem závodí i v domácím mistrovství. Čas od času provětrá i imprezu WRC. V letošním roce obsadil celkové druhé místo v mistrovství Norska, když mu titul utekl o pouhých šest bodů.

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 14.01. 19:38) Napište svůj názor
Rally Sweden (SWE)

Rally Sweden (SWE) | foto: www.rallyzone.cz | Trdla, Martin

Sdílejte článek

Andersi, popiš svoje začátky v rally, jaké bylo tvoje první auto a jaká byla tvoje první rally?

Motorsport máme v rodině. Můj otec, strýc a dědeček se účastnili rally, závodů do vrchu a rallycrossu. Když jsem byl malý, tak jsem neměl moc velkou zálibu v autech, trochu jsem sice sledoval MS v rally, ale nedá se říct, že bych byl nějaký velký fanoušek. V roce 2001 měl vzal můj táta na Švédskou rally a můj zájem o rally výrazně vzrostl.
Měli jsme plán, že už v létě roku 2002 si vyzkouším nějakou soutěž a od roku 2003 se začnu věnovat rally naplno. Pomalu jsme se poohlíželi po různých autech, v motorsportu jsem neměl žádné zkušenosti a tak měla být jasnou volbou pro začátek dvoukolka. Jenže můj otec vlastní prodejnu Subaru a tak bylo jasné, že s ničím jiným závodit nebudu. Mým prvním autem tak bylo Subaru Impreza sk. N. První věc, kterou jsem udělal, bylo, že jsem šel do rally školy Johna Hauglanda. Nejprve jsem chtěl zjistit, jestli mám nějaký talent a taky se naučit základní jízdní styl pro vozy s pohonem všech kol. Mojí první soutěží byla v roce 2003 Sigdalsrally, jenž se jela v rámci mistrovství Norska. Ale vůbec mi to nešlo, chyběla mi koncentrace a hned první čas na RZ 1 byl strašný. Na dvojce už to bylo lepší, ale nakonec jsem skončil ve sněhové bariéře.

Předpokládám, že Subaru je zákonitě tvoje nejoblíbenější auto?

Samozřejmě! Je to moje nejoblíbenější auto. Jak už jsem uvedl, nebyl jsem moc velkým fanouškem rally, ale když jsem byl malý, tak jsem velmi často hrál na playstationu hru Colin McRae Rally a právě Colin byl můj neojblíbenější jezdec, protože i on jezdil se subaru a v roce 1995 dokonce vyhrál s tímto autem mistrovství světa. Po tomto se Subaru stalo mým nejoblíbenějším vozem. Pak jsem právě začal závodit v rally se subaru sk. N, a to bylo vážně cool. Měl jsem také to štěstí, že jsem mohl řídit i Subaru Impreza WRC a to je opravdu šílený zážitek!

Závodil jsi hlavně v Norsku, ale v roce 2010 ses v rámci PWRC zúčastnil Švédské rally a hned z toho bylo druhé místo. Následně jsi v PWRC skončil čtvrtý ve Finsku,
pátý ve Francii a třináctý ve Walesu.

Jo, bylo to docela rychlé. Náš tým se připravoval na domácí mistrovství Norska a právě Prodrive přišel s možností zúčastnit se s vozem Subaru šampionátu PWRC. Neměli jsme rozpočet na všech šest soutěží, ale i ty čtyři byly pro začátek dobré. Byl jsem hodně překvapen tím, že ihned poté, co jsem naskočil do PWRC, tak jsem byl konkurenceschopný. Ale měl jsem opravdu dobře připravené auto od Prodrivu, skvělého inženýra a dobrou práci odvedl i můj vlastní tým. Prodrive měl hodně zkušeností a to mi velmi pomohlo, protože pro mě byly všechny soutěže neznámé. Vzpomínám si, že Finsko bylo těžké, ale na druhou stranu opravdu skvělou soutěží. Po celou soutěž jsme byli rychlejší a rychlejší. Francie byla zvláštní. Tady v Norsku nemáme moc asfaltu a když jsem dokázal jeden test vyhrál o více než 20 sekund, tak to bylo super. Vlastně jsme byli po celou dobu druzí před takovými jmény jako Arai nebo Tanak. Na posledním testu v sobotu jsme ale dostali dvojitý defekt. Museli jsme kvůli tomu využít systému superally a spadli jsme na páté místo.
Wales pro nás nebyl moc dobrý. Měli jsme v plánu jet opatrně a učit se a získat zkušenosti do další sezony. Jenže v pátek a sobotu nás provázely problémy a museli jsme v obou etapách odstoupit. Do soutěže jsme se vrátili i v neděli a zajeli několik dobrých časů.

V roce 2011 ses v rámci PWRC objevil pouze v Portugalsku a ve Švédsku. Neměl jsi v plánu zúčastnit se kompletní sezony v šampionátu PWRC?

Přesně tak. Měli jsme v plánu kompletní šampionát PWRC. Ve Švédsku jsme začali dobře. V polovině druhé etapy jsme byli v čele PWRC s náskokem přes pět minut na druhého a byli jsme dokonce desátí celkově. Pak nám ale z ničeho nic odešel motor. Portugalsko bylo pro mě úplně novou soutěží. Opět jsme dokázali být konkurenceschopní, i když jsme tam byli poprvé a proti nám jeli kluci, kteří tam startovali už několikrát. Po první etapě jsme drželi druhé místo v PWRC. Ve druhé etapě jsme ale měli spoustu technických problémů a nakonec šlo auto přes střechu a bylo totálně zničeno. Tím padl náš rozpočet a do dalších soutěží už jsme nemohli nastoupit.

Jaká byla loňská sezona?

Letos jsme startovali v mistrovství světa pouze při Švédské rally a konečně se mi podařilo
vyhrát ve skupině N! Zúčastnili jsme se kompletního mistrovství Norska, kde jsme skončili na druhém místě. Taktéž se mi již popáté podařilo vyhrát norské mistrovství v závodech do vrchu. Po úspěšné sezoně v Norsku jsme se zúčastnili ještě poslední soutěže v mistrovství Dánska v rally, jenž se jela na asfaltu, a vyhráli jsme o dvě půl minuty. Naší poslední soutěží byla Lausitz rally, kde jsme vyhráli ve skupině N.
Rok 2012 byl pro nás skvělý. Zúčastnili jsme se celkem 18 soutěží a 14 z nich jsme dokázali vyhrát a ve zbytku jsme vždy skončili na stupních vítězů. Ani jednou jsme letos nemuseli odstoupit ze soutěže!

Jaké jsou plány na letošní sezonu?

Na našem plánu zatím ještě stále pracujeme. V současné době mohu říci jen to, že pojedeme Švédskou rally.

Je pro tebe lepší vůz WRC nebo klasické enko?

Oba vozy jsou dobré.

Hodně soutěží jsi absolvoval s Veronicou Engan a v letošním roce vedle tebe usedl Trond Svendsen. Dostane příští prostor znovu Trond nebo se vrátí Veronica?

Oba jsou velmi dobří spolujezdci. Příští rok budu pokračovat ve spolupráci s Trondem Svendsenem.

Máš nějaký sen v rally?

Chci stále vítězit. Chci se stále zlepšovat jako pilot, protože vím, že je stále spousta věcí, které mohu zlepšit. Mým snem je zúčastnit se Švédské rally s vozem WRC, ale mám i spoustu jiných cílů...

Vytisknout

Diskuze: Anders Grondal: Vždy se Subaru!

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 14.01.2013 19:38 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Rally Morava (CZE)

David Ševčík: „Rally mne hodně baví“

Rally Jeseníky (CZE)

Martin Lehký: „Závodění mne strašně baví.“

Rally Klatovy (CZE)

4. Rally Klatovy zrušena

Rally Morava (CZE)

Adam Březík znovu za volantem R5

Traiva RallyCup - září

Jan Votápka: „Trabant je má srdeční záležitost“

Rally Morava (CZE)

Rozčarování Lukáše Nekvapila po letošní sezóně

reklama

Doporučujeme

Neuville, Thierry - Gilsoul, Nicolas

Thierry Neuville: Monte je loterie

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud