Rozhovor s Arajem: Jak velký pokrok může Honda udělat v roce 2016?

PH, 13. ledna 2016, 06:30 Google+

Sportovní ředitel Hondy Jasuhisa Araj pro F1i.com hovoří o slabinách loňské pohonné jednotky, o nadějích a přípravách na letošní sezónu.

Počet komentářů:  7 komentářů (Poslední 15.01. 15:16) Napište svůj názor
Pohonná jednotka Honda RA615H

Pohonná jednotka Honda RA615H | foto: Honda

Sdílejte článek

Jak velký pokrok můžete letos udělat s pohonnou jednotkou? Bude postupný jako minulý rok nebo půjde o velký krok?
Jasuhisa Araj: Máme několik problémů. Jedním z nich je spolehlivost a tím druhým využívání energie. Koncept je dán a nyní testujeme MGU-H a turbo, zároveň ale potřebujeme nějaký čas na potvrzení spolehlivosti. Máme tedy tři měsíce, potřebujeme však více, abychom viděli, jak to jde.

Současná pravidla ztěžují pokroky, cítíte proto, že existuje určitý limit pro to, co můžete během zimy dosáhnout?
JA: Systém žetonů je pro snižování nákladů dobrým systémem, protože oblasti pro vývoj jsou omezeny. Když ale máte velkou ztrátu, je to velmi těžké ji stáhnout. Nicméně diskutujeme s ostatními dodavateli a s FIA, takže příští rok budeme mít stejný počet žetonů. Myslím si, že to je dost pro všechny. Takže to teď není až tak těžké provést větší změny.

Kdybyste si měli sami navrhovat konstrukci, šli byste do "nulové velikosti" nebo si myslíte, že jiný návrh pohonné jednotky poskytuje větší potenciál?
JA: Nulová velikost byl náš návrh, který jsme finalizovali prostřednictvím rozhovorů s McLarenem. Honda ale vyrábí mnoho silničních aut a máme motto: "Co nejvíce lidí, co nejméně strojů." To je naší základní filozofií, proto to tak děláme.

img-responsive

Honda ví, v čem spočívaly její slabé stránky, během zimní přestávky se je usilovně snaží vyřešit | foto: Honda Racing F1

Změníte rozložení mezi válci, aby se tam vešlo větší turbo?
JA: Nepůjde o tak velkou změnu. Rozložení bude stále kompaktní, vím ale, že potřebujeme turbodmychadlo větší velikosti. Koncept tedy zachováme, ale změnit vnitřek komory nebo zmenšení dílů je velkým cílem.

Byla velikost největším problémem pro zefektivnění turba nebo jste měli i jiné potíže?
JA: Velikost vedla k neefektivitě. Byla malá, takže motor potřeboval vzduch o vysokém tlaku. Znamenalo to tedy, že vysoké otáčky - 120 000 ot/min - byly omezením.

Mercedes měl nové palivo, které mu pomohlo zvýšit výkonnost jeho vylepšené pohonné jednotky v Monze. Jak úzce spolupracujete s Mobil1 na vylepšení výkonnosti?
JA: Velmi úzce. S Mobil1 hovoříme přímo. Samozřejmě, že je jedním z velkých partnerů, ale z pohledu našeho a jejich výzkumu a vývoje vedeme velké diskuse. Vyrábějí hodně druhů paliva, které mnohokrát testujeme, abychom zjistili, co je tím nejlepším směrem a nejlepším řešením. Děláme to den za dnem, každý týden, každý měsíc.

Je to oblastí, ve které stále vidíte potenciál pro očividné zlepšení?
JA: Myslím, že ano. Na počátku vývoje paliva šlo o velké pokroky, nyní se to trochu zmírňuje. Předpokládám, že všechny ostatní týmy mají podobný problém. Palivo je teď velmi sofistikované, ale jsem si jistý tím, že v něm stále existuje prostor pro budoucí vylepšení. Budeme tedy v úsilí pokračovat, protože to je důležité pro zvýšení výkonu, tlačit na výkonnost paliva.

img-responsive

Velikost turba se bude muset změnit, Honda chce ale kompaktní rozměry zachovat | foto: Honda Racing F1

Do F1 jste vstoupili kvůli vítězstvím a souboji s Mercedesem. Zdá se, že dosažení toho potrvá dále, než jste si při svém vstupu mysleli?
JA: Upřímně, je to stále daleko. Konkurenci bychom ale měli sledovat a vždy ji chtít stáhnout. Budeme tvrdě pracovat na tom, aby se nám to podařilo.

Jaké jsou realistické cíle pro nadcházející sezónu z pozice, ve které se nyní nacházíte?
JA: Do Melbourne chceme vyřešit potíže s ERS a také se spolehlivostí. To z pohledu techniky. A jako tým si opravdu upřímně přejeme postupovat do Q3. S tím jsem velmi upřímný.

Cítíte, že to potrvá dva roky, než budete moci hovořit o pódiích a vítězstvích, nebo ještě déle?
JA: Víte, že jsem [loni] před zimními testy řekl určité věci o pódiích a všichni pak tvrdili, že mám velkou hubu. Myslím si, že se můžeme dostat na pódium, ale zrovna teď nedokážu říct kdy nebo v kterém závodě. Všichni, nejen já, doufají, že budeme v dobré pozici. Prvním krokem tedy je dostat se do Q3, to je prvořadé.

Co vás povzbuzuje před ročníkem 2016?
JA: Závodění s ostatními týmy, povzbuzení našich fanoušků a akcionářů. Náš tým chce uvnitř soutěžit s ostatními.

Vytisknout

Diskuze: Rozhovor s Arajem: Jak velký pokrok může Honda udělat v roce 2016?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 7, poslední 15.01.2016 15:16 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 7 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Finále zlaté éry F1 - Villeneuve, Jones a Laffite na stupních vítězů v Rakousku 1979

Pozře F1 sama sebe? Události v Monaku oživují některé otázky

Rozbitý vůz Sergia Peréze po srážce s vozy Haas v závodě v Monaku

FOTO: GP Monaka od velké havárie v 1. kole po Leclercovo vítězství

Lewis Hamilton s Mercedesem

Špatný pokyn během klíčového okamžiku aneb jak Mercedes zkazil Hamiltonovi závod

Inženýr Andrea Stella hovoří o událostech v Monaku

Norrisovi se nelíbí rozhodnutí o návratu Sainze jr. na původní pozici. Proč se tak stalo?

Esteban Ocon se v Monaku moc nepředvedl

"Vyvodíme z toho důsledky," varuje Ocona naštvaný šéf Alpine

Leclerc se konečně dočkal, po třech pole-position vítězí na domácí půdě

GP MONAKA: Po dramatickém úvodu tone Monte Carlo v nadšení - Leclerc triumfoval

Pierre Gasly si po závodě pustil pusu na špacír

Po závodě jako běsnící tygr, v prohlášení už beránek - Gasly se obul do svého kolegy

Max Verstappen a Sergio Pérez určitě neměli v Monacu důvod k úsměvým (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě - Přešťastný Pérez, Alpine žehlí malér a vinu za kolizi svádí jeden na druhého

Předloni pole-position Leclercovi štěstí nepřinesla - bude se letos moci radovat s monackým princem z lepšího výsledku?

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Radost v táboře Ferrari a McLarenu, Mercedes je odhodlán bojovat, Red Bull lehce rozladěný

Sergio Pérez opět ukázal svou odvrácenou tvář - skončit v Q3 není určitě v jeho situaci záviděníhodné

Leclerc má třetí domácí pole-position, Verstappen skončil mimo Top 5

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Kevin Magnussen

Magnussen navštívil Renault - nahradí Maldonada?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. PROHLÁŠENÍ po závodě - Přešťastný Pérez, Alpine žehlí malér a vinu za kolizi svádí jeden na druhého

  2. Špatný pokyn během klíčového okamžiku aneb jak Mercedes zkazil Hamiltonovi závod

  3. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Radost v táboře Ferrari a McLarenu, Mercedes je odhodlán bojovat, Red Bull lehce rozladěný

  4. Leclerc má třetí domácí pole-position, Verstappen skončil mimo Top 5

  5. GP MONAKA: Po dramatickém úvodu tone Monte Carlo v nadšení - Leclerc triumfoval

  6. Pozře F1 sama sebe? Události v Monaku oživují některé otázky

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud