Corona Rally Mexico - Review

Jan Němec, 3. března 2008, 14:08 Google+

V pátek odstartovala Rally Mexico. Jezdci sice začínali tradičně dopoledne, ale kvůli časovému posunu pro nás začala soutěž až v podvečer.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Rally México (MEX)

Rally México (MEX) | foto: Archiv RallyZone.cz

Sdílejte článek

Mexická rally je specifická svojí nadmořskou výškou, ve které je řidší vzduch a soutěžní speciály ztrácejí výkon až o 30%. Tento rozdíl se projevuje hlavně ve stoupáních a při výjezdech z pomalých zatáček, ze kterých je často zapotřebí smýkající se auto „vytáhnout“. Celé Mexiko se jede na šotolině, která je často tvrdá a hladká. O to nebezpečnější jsou nečekané kameny v zatáčkách, které nachytaly už nejednoho jezdce. Trať také skýtá bezpočet skoků, srázů a zvířeného prachu. Občas se v minulosti objevila také zvířata na trati a neukáznění diváci. Zkrátka v Mexiku si nikdo nemůže být ničím jistý.

Jezdecká sestava byla velmi podobná tomu, na co jsme zvyklí. Změnu zaznamenal tým Munchis Ford, za který byli na body nominováni Henning Solberg (obvykle jedoucí za Stobart) a Federico Villagra. Pro nás byla důležitá také účast Martina Prokopa s vozem Citroen C2 S1600. Martin se účastní juniorského šampionátu a je poměrně velkým favoritem na zisk titulu v juniorské kategorii. Uvidíme, zda se mu podaří naplnit očekávání fanoušků. Do závodu také startoval Jan Kopecký s Fiatem Punto S2000.

Na shakedownu se potýkal s problémy Sebastien Loeb. Něco nebylo v pořádku s motorem, proto Francouz otočil svůj vůz a zamířil do servisu. Tam ale nakonec nedojel, protože se vůz zastavil. Tým Citroen se rozhodl vyměnit motor (po konzultaci s činovníkem FIA) a mechanici tedy tuto výměnu provedli. Po chvíli se ale ukázalo, že by Seb dostal pětiminutovou penalizaci (podobně jako Dani Sordo na minulé soutěži). Vrátili tedy zpět původní motor, opravili ho a doufali, že vydrží.

První rychlostní zkouška si hned na závodníky nachystala několik nepříjemných překvapení. Honzovi Kopeckému vypověděl službu motor už po pár kilometrech a první etapa tak pro něj neměla dlouhého trvání. Martin Prokop zase nabral velikou ztrátu výletem mimo trať. O „zábavu“ měl postaráno Petter Solberg na Subaru, který měl problémy s brzdami, a také Toni Gardemeister se Suzuki, kterého zase zlobil plyn. Oběma se ale podařilo zkoušku dokončit. To se nedalo říct o Danim Sordovi. Po nárazu do kamene nevydrželo řízení a Dani musel svůj Citroen odstavit a využít superally.

Pořadí na začátku soutěže tak bylo poměrně překvapivé. Ve vedení se prozatím usadil Jarri-Matti Latvala. Největší favorité na vítězství – Mikko Hirvonen a Sebastien Loeb – obsadili až průběžné 5. resp. 4. místo. Po dalších dvou zkouškách se Seb dostal na druhé místo za Jarriho a Mikko se posunul na čtvrtou pozici těsně za Chrise Atkinsona. Conrad Rautenbach ještě zvládl poslat svůj Citroen v malé rychlosti na skálu.

RZ 4 by se dala nazvat katastrofou pro tým Suzuki. Oběma vozům vypověděl službu motor a pro dvojici Gardemeister Andersson soutěž skončila. Odstoupit musel také Giggi Galli, kterému při nárazu zavěšení kola poškodilo ochranný rám. Na následující zkoušce měl Mikko Hirvonen defekt, ztratil několik desítek sekund a dostal se před něj Petter Solberg. O velkém štěstí mohl mluvit Chris Atkinson, který ve vysoké rychlosti (okolo 150 km/h) najel na kámen, ve voze se ozvala rána, ale naštěstí nedošlo k žádnému poškození, ani pneumatika nebyla proražená. Pořadí na špici zůstávalo stále stejné a i když se Sebastien Loeb snažil seč mohl, na mladého Latvalu se ne a ne dotáhnout. Končil tedy první etapu na druhém místě.

Hned v sobotu ráno se Sebovi podařilo vyhrát RZ 9 a najednou byl s dvojkou továrního Fordu v jediné desetině sekundy. Na RZ 10 znovu zabojoval a dostal se před něj. Do problémů se opět dostal Petter Solberg. Udělal hodiny a poté zjistil, že je „něco špatně“. Jel velmi pomalu a musel zastavovat, aby pustil rychlejší jezdce. Tím nabral velkou ztrátu a propadl se na sedmé místo. Matthew Wilson (průběžně na sedmém místě) měl potíže se spojkou, kvůli které mu auto několikrát chcíplo, a také s diváky, když mu někdo hodil na čelní sklo kámen.

Na RZ 12 opět nepřálo štěstí Mikko Hirvonenovi. Ve vysoké rychlosti narazil oběma levými koly do kamene. Přední vyměnili hned na trati, zadní se však v průběhu RZ poškodilo ještě více a poslalo Mikka mimo trať, odkud se „prodrncal“ zpět. Na RZ 13 potkaly problémy také Jarri-Matti Latvalu. Prorazil trubku mezi chladičem a turbodmychadlem, ztratil výkon a propadl se na třetí místo za Chrise Atkinsona. Pro mladého Australana se tak otevřely dveře k nejlepšímu výsledku kariéry. Po zbytek druhé etapy se již jen zvětšovaly rozdíly mezi jezdci a pořadí na bodovaných příčkách se již neměnilo.

Třetí etapa se nakonec skládala jen ze tří RZ, na kterých se již žádná dramata neodehrála a všichni jezdci dojeli ve stejném pořadí, v jakém končili druhý den soutěže. Vítězem se tedy stal Sebastien Loeb, který se tak v bodování jezdců dostal na druhé místo o jediný bod za Mikko Hirvonenem. V pořadí týmů vede Ford a o druhé místo se dělí Subaru a Citroen.

V JWRC se podařilo Martinu Prokopovi s velkou ztrátou získat dva body. Vítězem této kategorie se stal nadějný mladík Sebastien Ogier, který dokončil soutěž na devátém místě absolutního pořadí.

Konečné výsledky naleznete zde

Za měsíc na viděnou v Argentině.

Vytisknout

Diskuze: Corona Rally Mexico - Review

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Rally Vsetín (CZE)

Vsetín: galerie Kuby Machálka

Rally Vsetín (CZE)

PARTR Rally Vsetín s necelou stovkou posádek

Central European Rallye (CER)

CER v galerii Jakuba Machálka

reklama

Doporučujeme

Solberg, Henning

Hennig Solberg: Jsem zklamaný

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud