Další formy šetření v F1: tři motory na sezónu a dost?

Robert RoBertino Pavelka, 15. prosince 2015, 18:50 Google+

Pokusy o snížení nákladů v F1 neustávají a volí se různé metody, jak jich dosáhnout. Jednou z možností je radikální návrh výrobců motorů, aby se omezil počet agregátů během jedné sezóny.

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 16.12. 15:40) Napište svůj názor
Motor Hondy

Motor Hondy | foto: Honda Racing F1

Sdílejte článek

Už jsme avizovali, že dodavatelé motorů vůbec nejsou nadšeni vizí nezávislých agregátů, které by měly být uvedeny do F1 v roce 2017. Proto se začalo jednat o rámcových předpisech, které by měly vstoupit v platnost v průběhu několika příštích let. Návrhy musejí být podány do 15. ledna příštího roku k posouzení FIA, která pak rozhodne, zda jsou dostatečně smysluplné a napomohou ke snížení nákladů v F1.

Přestože se debaty ohledně této problematiky teprve rozbíhají a diskuse mezi jednotlivými výrobci jsou v raném stádiu, můžeme definovat už nyní tři hlavní oblasti jejich zájmu:

- Prodloužení životnosti pohonných jednotek tak, aby si týmy vystačily se třemi kusy na sezónu pro každého pilota. To sice způsobí krátkodobé zvýšení výdajů, protože agregát bude muset vydržet sedm závodů, na druhou stranu to však povede k využívání méně sofistikovaných materiálů a snížení nákladů v dlouhodobém horizontu.

- Zmrazení vývoje některých částí pohonných jednotek: půjde o takové komponenty, které podle výrobců motorů dospěly do stádia takové "vyspělosti", že další investice do nich již nejsou dále ospravedlnitelné.

- Definice seznamu náhradních dílů: přesné určení těch částí motoru, jež by mohly pocházet od jediného dodavatele, např. MGU-H a MGU-K, stále by však umožňovaly zachování absolutní svobody v řízení dalších elektrických systémů motoru.

Zmíněné tři oblasti nemusejí podléhat povinnému zavedení už v sezóně 2017, od níž si FIA slibuje podstatnou změnu v oblasti pohonných jednotek. Jedním z klíčových faktorů bude, zda FIA bude či nebude ochotna akceptovat jakékoli zpoždění, nebo zda bude podobné návrhy spojovat s termínem plánovaného zavedení alternativních motorů.

img-responsive

Fernando Alonso a Jenson Button při představení pohonné jednotky Hondy | foto: Honda

Honda se staví proti

Je tu ale stanovisko Hondy, která žádá zachování určitých hybridních prvků pohonné jednotky. Návrh vycházející od Mercedesu, Ferrari a Renaultu hodlal zcela odstranit nákladný systém MGU-H, ale při nedávném setkání výrobců motorů neprošel, protože právě japonská značka považuje tuto součást pohonné jednotky za důležitý důvod svého opětovného zapojení do F1.

Šéf Hondy Jasuhisa Araj naznačil, že do Formule 1 vstoupili za účelem vývoje hybridní technologie, a pokud by pro ni nadále nebylo uplatnění, rovněž by účast Japonců v roli dodavatele motorů ztratila smysl.

 

Ferrari varuje před krokem zpět

Také Ferrari se v návaznost na nedávnou schůzku v Paříži domnívá, že výrobci by měli hybridní technologii prosazovat. Uvedl to v tomto týdnu při tiskové konferenci v Maranellu ředitel Ferrari Sergio Marchionne. "Když jsme se dozvěděli o myšlence vrátit se k atmosférickému motoru s menším podílem hybridního systému, tak by nám po všech těch snahách snižovat emise přišlo podobné řešení jako krok zpět. Svět se v Paříži rozhodl na posunu kupředu, Formule 1 se tedy musí přizpůsobit."

Výrobci motorů mají přijít se svým návrhem na budoucí formát motorů do 15. ledna 2016, jinak zaúřadují Jean Todt s Berniem Ecclestonem, kteří dostali od FIA mandát k provedení nutných změn pro snížení nákladů v F1 a zlepšení struktury jejího ovládání.

Vytisknout

Diskuze: Další formy šetření v F1: tři motory na sezónu a dost?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 16.12.2015 15:40 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Finále zlaté éry F1 - Villeneuve, Jones a Laffite na stupních vítězů v Rakousku 1979

Pozře F1 sama sebe? Události v Monaku oživují některé otázky

Rozbitý vůz Sergia Peréze po srážce s vozy Haas v závodě v Monaku

FOTO: GP Monaka od velké havárie v 1. kole po Leclercovo vítězství

Lewis Hamilton s Mercedesem

Špatný pokyn během klíčového okamžiku aneb jak Mercedes zkazil Hamiltonovi závod

Inženýr Andrea Stella hovoří o událostech v Monaku

Norrisovi se nelíbí rozhodnutí o návratu Sainze jr. na původní pozici. Proč se tak stalo?

Esteban Ocon se v Monaku moc nepředvedl

"Vyvodíme z toho důsledky," varuje Ocona naštvaný šéf Alpine

Leclerc se konečně dočkal, po třech pole-position vítězí na domácí půdě

GP MONAKA: Po dramatickém úvodu tone Monte Carlo v nadšení - Leclerc triumfoval

Pierre Gasly si po závodě pustil pusu na špacír

Po závodě jako běsnící tygr, v prohlášení už beránek - Gasly se obul do svého kolegy

Max Verstappen a Sergio Pérez určitě neměli v Monacu důvod k úsměvým (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě - Přešťastný Pérez, Alpine žehlí malér a vinu za kolizi svádí jeden na druhého

Předloni pole-position Leclercovi štěstí nepřinesla - bude se letos moci radovat s monackým princem z lepšího výsledku?

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Radost v táboře Ferrari a McLarenu, Mercedes je odhodlán bojovat, Red Bull lehce rozladěný

Sergio Pérez opět ukázal svou odvrácenou tvář - skončit v Q3 není určitě v jeho situaci záviděníhodné

Leclerc má třetí domácí pole-position, Verstappen skončil mimo Top 5

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Ani Maurizio Arrivabene není počtem závodů pro rok 2016 nadšen

Mercedes našel spojence, ani Ferrari se nelíbí maratón 21 závodů

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. PROHLÁŠENÍ po závodě - Přešťastný Pérez, Alpine žehlí malér a vinu za kolizi svádí jeden na druhého

  2. Špatný pokyn během klíčového okamžiku aneb jak Mercedes zkazil Hamiltonovi závod

  3. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Radost v táboře Ferrari a McLarenu, Mercedes je odhodlán bojovat, Red Bull lehce rozladěný

  4. Leclerc má třetí domácí pole-position, Verstappen skončil mimo Top 5

  5. GP MONAKA: Po dramatickém úvodu tone Monte Carlo v nadšení - Leclerc triumfoval

  6. Pozře F1 sama sebe? Události v Monaku oživují některé otázky

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud