Bohužel, velká spousta fanoušků si z dánských střelců vybaví asi jen Henrika Lundgaarda, který v nedávné době celkem úspěšně brázdil soutěže mistrovství Evropy i světa. Lundgaard ale s odchodem vozů WRC z hlavních evropských scén svou zajímavou kariéru pověsil na hřebík a uvolnil tak místo jiným.
O tom, že jeden pilot s Corollou WRC Dánsko nedělá, se mohli fanoušci přesvědčit i během letošního pětidílného seriálu, kde hlavní souboj o titul svedli úřadující šampion Max Christensen s produkčním Subaru Impreza N14 z dílen čtyřnásobného mistra světa Tommiho Mäkinena a Christian Jensen v Peugeotu 207 S2000. Druhý jmenovaný měl za sebou dokonce místní zastoupení francouzské značky a tak dostal k dispozici skutečně plnohodnotný speciál, o jehož kvalitách během sezóny mnohokrát přesvědčil jak fanoušky, tak své soupeře.
Jensen ale nevodil po dánských rychlostních zkouškách jediný vůz „kategorie budoucnosti“ – s Fiatem do sezóny vyrazil zkušený pilot Ib Kragh a na služby druhého Peugeotu vsadil Karl Age Jensen. Oba ale celý rok bojovali jak s neposlušnou technikou, tak s přílišnou snahou, takže do bojů o titul výrazněji nezasáhli.
Na první soutěž museli dánští soutěžáci vyrazit na začátku dubna do Německa, kde absolvovali společnou soutěž s účastníky domácího mistrovství. Wikinger rally dopadla nejlépe pro Christensena, který celkovým třetím místem a vítězstvím mezi dánskými posádkami vykročil za obhajobou titulu nejlépe, jak mohl. Body za druhé místo bral Ib Kragh a třetí již s větším časovým odstupem Christian Jensen.
Mistrovská posádka Dánska pro rok 2009: Christian Jensen - Soren Tondborg
Ten si spravil chuť hned na následujícím podniku, Danboring Rally, kde po boji nadělil druhému Christensenovi 12 vteřin. Třetí místo bral po zásluze Karl Age Jensen, Ib Kragh po velkých problémech nabral během soutěže obrovskou časovou ztrátu kolem devíti minut a musel se tak spokojit až z pětadvacátým místem.
Dlouho to vypadalo, že se situace z Danboring Rally bude opakovat i na začátku září v Odense, kde se jako třetí soutěž seriálu odjela KDAK Rally. Ta měla být původně zařazena i do Euro Rally Challenge, ale v průběhu roku z kalendáře projektu vypadla, pravděpodobně kvůli rozporu v regulích, když by špička ERC zřejmě nemohla s vozy WRC do soutěže odstartovat. I tak se bylo na trati na co dívat a souboj Christensena s Jensenem se stal ozdobou tohoto roku, alespoň co se Dánska týče. Tentokrát měl poslední slovo pilot Imprezy a velmi těsně zvítězil. Závěrem je třeba ještě zmínit třetí místo Karla Jensena a potíže Kragha, které téměř do puntíku kopírovaly předchozí podnik.
Ib Kragh se pak nevyhnul potížím ani v předposlední soutěži v Roskilde, kde dokonce odstoupil a není divu, že v něm pomalu zhasínaly i poslední naděje na alespoň dílčí úspěch. V boji o titul bylo opět na co se dívat, jelikož rozdíl mezi oběma kandidáty se snížil ještě o vteřinu na hodnotu dvou vteřin. Dechberoucí souboj pro sebe nakonec rozhodl pilot Peugeotu a před poslední soutěží tak snížil bodovou ztrátu na čelo celkového pořadí na naprosté minimum.
Dánského mistra tak měla určit teprve soutěž s nejdelší historií, Yokohama Gjoenge rally. Na startu letošního třicátého ročníku nechyběl nikdo z hlavních hrdinů předchozích bitev a fanoušci očekávali jízdu na maximum. Christian Jensen nechtěl nechat nic náhodě a jelikož musel svého hlavního konkurenta za každou cenu porazit, rozhodl se pro strhující jízdu vabank. Ta se bez vyjímky vyplácela, takže po šesti rychlostních vedl už o půl minuty. Christensen se sice dlouho snažil vzdorovat, ale po drobné jezdecké chybě na šesté RZ musel odstoupit, protože mechanici už nestačili dát jeho Subaru do pořádku. Jensenovi tak k titulu stačilo dojet do cíle, což bez problémů splnil a stal se tak prvním mistrem Dánska na voze kategorie S2000.
Kalendář na příští rok ještě nebyl zveřejněn, ale dá se předpokládat, že mistrovství roku 2010 začne opět na německé Wikinger rally.
Foto: Racefoto.dk