..dobrý pocit, přesto je čeká na rallye Acropolis těžký závod.
„Teď tomu autu víc věřím, ovládá se mi lépe než loni. Jezdec musí svému autu věřit,“ byla jedna z prvních reakcí Toniho Gardemeistera, když vystoupil z Fabie po testovací jízdě. Během necelých pěti minut jízdy po asfaltu polygonu téměř úplně zničil celou sadu pneumatik. „Rozdíl oproti loňsku tam rozhodně je,“ doplňuje Toniho jeho spolujezdec Paavo Lukander a nosem natahuje vůni spálené gumy, která se i po vypnutí motoru vznáší za jejich Fabií zaparkovanou v depu. „No loni to nebylo ideální,“ přiznává Toni a dodává: „ale žádný nový vůz v rallye není ideální. A tahle Fabia loni byla úplným nováčkem.“ „Takže letos...“ skáče mu do řeči Paavo a zvedá palec nahoru. „Jo, to by bylo naše přání, dojet na nějaké slušné pozici,“ dívá se vesele Toni na mechaniky, kteří si sahají na horké pneumatiky s potrhaným dezénem.
Oba dva téměř přesně opakují slova svých týmových kolegů Schwarze a Hiemera. I Armin Schwarz poté, co vystoupil s Fabie, pokyvoval spokojeně hlavou. „Rozdíl tu je, rozhodně. Jó, rozhodně k lepšímu. Ale žádné tipy na umístění ode mně nečekejte,“ se smíchem odhání nového šéfa Škoda Motorsportu Muehlmeiera.
Zatímco jezdci probírají své připomínky a poslední požadavky se šéfmechanikem, obě auta jsou už částečně rozebrána a desítky mechaniků kontrolují, jak testy na polygonu vydržely jednotlivé části vozů. Oba vozy byly před samotným testováním již jednou rozebrány, Armin i Toni se zájmem poslouchali, co se změnilo na převodovce, kterou jim pro názornou ukázku vytáhli z auta ven.
Rallye je absolutně týmová práce. Ani sebelepší jezdec by bez sehraného týmu a skvělého auta nic nedokázal,“ tvrdí Toni Gardemeister: „a letos bude rallye tvrdý oříšek, když se tak zpřísnila pravidla.“ Lukander dodává: „teď naše auto musí vydržet mnohem víc. Musí jednoznačně být lepší, kvalitnější. A i když teď se nám osobně lepší zdá, musíme počkat na Řecko. Tam se všechno ukáže. Je to těžký terén. Navíc i ostatní týmy na autech hodně zapracovaly. Bude to tvrdý závod.“
Zpřísnění pravidel mimo jiné znamená, že zatímco dříve mohl po každé rallye tým provést repasi nebo výměnu motoru, převodovky..., letos musí vůz ujet rallye dvě, než mohou být součástky vyměněny. Stejně tak se snížil počet pneumatik, které mohou posádky „rozjet“. Loni to bylo výrazně přes sto, letos přibližně sedmdesát a příští rok se předběžně počítá jen se čtyřiceti pneumatikami. Tato čísla si vydělte čtyřmi, tedy počtem kol. Ano, za rok bude na jednu rallye připadat maximálně deset sad pneumatik. A když dokáže jedna drsná čtyřminutová jízda na polygonu zničit jednu sadu... „Čeká nás obtížný závod,“ krčí rameny Paavo Lukander. „Ale když nám budete držet palce...“ usmívá se Toni.
Zdroj: Tisková zpráva Škoda Auto, a.s.