Ahoj Patriku,
Známe se už nějakou dobu, ale vlastně vůbec netuším a ani mnozí čtenáři, jak ses dostal k rally. Kolem aut a motorismu se pohybuješ dlouho, co tě k rally závodům přivedlo?
Ahoj Marti,
asi dvanáct let jsem se skoro profesionálně věnoval motokrosu a asi před třemi lety už jsem cítil, že mě všechno strašně bolí a v podstatě ani nebaví. Jen tak, z hecu, jsem si koupil starší Subaru, jak se říká „na lítačku po dědině“, a zkusil první slalom na letišti u Vyškova. Docela mě to chytlo a začal jsem jezdit slalomy. Rok na to jsem pořídil Mitsubishi a zkusil RallySlalom. Přirozeným vývojem pak v roce 2010 sprinty s Hondou a teď s myšákem.
První závod sezóny, Valašská rally, se nezadržitelně blíží, a všichni jezdci se nemůžou dočkat, až opět vyjedou na závodní tratě. Jak probíhala zimní příprava?
Tak v mém případě je to v podstatě pořád stejné. U motokrosu jsem se naučil, že je strašně důležitá fyzická příprava a v podstatě ve stejném režimu přípravy pokračuji i v rally. V mém případě je to třikrát týdně posilka a alespoň dvakrát týdně plavání. Na Valašku budeme, bohužel, na rychlo měnit i Team z důvodů rozdílných názorů na přípravu auta, a co se týká techniky, tak zůstáváme u našeho EVa X ve stejné specifikaci, kde jsme doladili, snad jen brzdy.
Vím, žes měl minulou sezónu problém s brzdami, co se dělo, kde byla chyba, a podařilo se problém odstranit?
Tak teď snad už bude vše v pořádku. Od rány v Topolčanech, a v podstatě i před ní, mi pořád brzdilo auto na předek. Zkoušeli jsme jiný brzdový válec, zapojení brzd, různé druhy destiček a pořád to bylo špatné. Po Brodě zaúřadoval můj táta, tedy manažer přes všechno, a objednal válce na STK. Tam jsme s hrůzou zjistili, že zadek brzdí jen na 25 %, než jak by měl. Chyba byla v regulátoru tlaku, který pravděpodobně z důvodu nečistoty byl pořád zavřený a nepouštěl tlak dozadu. To, že auto tak špatně brzdí, bohužel, během sezony nepoznali ani někteří podstatně zkušenější piloti a všichni jsme to přisuzovali váze auta.
Někteří jezdci využívají malé soutěže k testování auta, nastavení apod., je to i váš případ? Můžeme tvou posádku zahlédnout ještě někde před Valašskou rally?
Pokud vše půjde dle plánu, rádi bychom alespoň jeden test před Valaškou, ale je to v návaznosti na změnu teamu dost hektické.
Závodní sezóna je dlouhá, nabitá mnoha závody, na jakých soutěžích vám letos můžeme fandit a držet palce? Pojedete velký i malý mistrák?
V plánu máme všechny sprinty a z velkých pak Valašku, Barumku a Hustopeče.
Máš nějakou oblíbenou soutěž? Nějakou srdeční záležitost, kde se každým rokem vždy rád vracíš a proč?
Tak oblíbenou soutěž přímo nemám a spíše bych řekl, že mám rád soutěže, kde se v minulosti dařilo a které znám. Pro mne, jako nováčka, je znalost trati a záludných míst důvodem k větší pohodě a tím pádem i zážitku z jízdy.
Jaké si pro letošní sezónu dáváte cíle?
Konkrétní cíle jsme si nestanovili a ani to nějak neřešíme. Jezdíme pro zábavu a už dávno jsem pochopil, že je to o zkušenosti a financích. Snažíme se najít ten správný kompromis, učit se a vyhrávání přijde samo :-)
Loňskou sezónu jsi začal s Jozefem Pížou, ale dokončil jsi ji s Richardem Nesvadbou, bude spolupráce pokračovat s Richardem i letos?
Ano pokud Ríša zhubne tak určitě a pokud nezhubne tak taky, ale budu muset ořezat všechny šroubky v autě, aby trochu dorovnalo :-)
Ale moc rád bych touto cestou poděkoval Pepíčkovi za to, co mě nejen v autě naučil a omluvil se mu za strasti, které se mnou měl. Současně jsem moc rád, že jsme i nadále dobří kamarádi.
Neuvažoval jsi někdy nad tím, že by na místo spolujezdce usedla žena? Přece jenom ženy jsou lehčí a auto by určitě bylo o pár sekund rychleji v cíli.
Uvažoval………….. V současné době jsem ale v situaci, že nějakých 50 kg navíc (Ríša mi doufám odpustí, že jsem naznačil jeho váhu, když připočítáme k obvyklé váze spolujezdkyně) na můj výkon nemá podstatný vliv. Spíše naopak, Richardovy zkušenosti toto výrazně převýší a nejsem si jist, zda bych se v přítomnosti nějaké kočky dokázal plně soustředit na závodění.
A ještě z jiného soudku, máte se spolujezdcem nějaké rituály před závodem, nějakou tradici, kterou dodržujete?
Myslím, že ani ne, ale nevylučuji, že něco nezavedeme.
A jestli můžu, tak bych na závěr moc rád poděkoval mému tátovi, který v podstatě vše organizuje, mé milé manželce za toleranci a trpělivost a v neposlední řadě také firmě KRTZ a Aleši Fučíkovi za podporu.
Děkujeme za rozhovor
Já teké děkuji
Text: M.Urbanová/Foto T.Urban a J. Vyšata (Rallyzone.cz)