Byl to projekt, který přinesl celou řadu velkých výzev. A byl to rok, který určitě stál za to! Především přinesl 3. místo ve třídě 2 v rallyesprintovém mistrovství ČR. Veškeré informace ze závodů Jiří svým fanouškům průběžně zprostředkovával prostřednictvím tiskových zpráv. Je nyní na něm, aby to, jak celá sezona probíhala, pečlivě popsal a podělil se tak o spoustu zážitků.
„Rád bych Vám nyní v bodech přiblížil to, jak jsem své závodění s fiestou a všechny důležité momenty prožíval. Dovolte mi tedy krátký souhrn nejzajímavějších událostí.“
26. srpna 2011 - první myšlenka na koupi vozu S2000
„Přemýšlel jsem kam směřovat dál své kroky v rallye a jak co nejlépe využít zkušeností, které jsem dosud na tratích rychlostních zkoušek posbíral. Jistou motivací byly i neustálé narážky k mé okruhové minulosti, chtěl jsem ostatním i sám sobě dokázat, jestli mám na to, jet s absolutní českou špičkou. A protože jsem stále hledal soutěžní auto, které by sedělo mému čistému jezdeckému stylu, rozhodl jsem se vyzkoušet vůz specifikace S2000. Ještě na Barum Rally ve Zlíně jsem se potkal s Martinem Prokopem a když jsem se dozvěděl, že je Fiona na prodej, domluvili jsme krátký test.“
21. září 2011 - první svezení s Fordem Fiesta S2000
„Už když jsem na test dorazil a auto stálo na silnici v tom širokém postoji, pohrával jsem si s myšlenkou, že jej prostě nutně potřebuji! Nejdříve mne vezl Martin a když jsem viděl tu rychlost, vystoupil jsem z auta, slušně poděkoval a řekl, že nemám zájem. Bylo to až příliš rychlé. Martin mne ale přesvědčil, že je potřeba se svézt. Posadil jsem se tedy sám za volant a aniž bych měl pocit, že nemám věci pod kontrolou, jel jsem skoro tak rychle jako Martin. Od první zatáčky ve mne Fiona vzbudila obrovský pocit důvěry, bylo to jako bych s ní jezdil roky. Poprvé jsem řídil auto, které se svých chováním blížilo motokáře.“
21. října 2011 - poslední závod Martina a Fiony v S-WRC
„Do Španělska jsem vyrazil s kamarádem Vítem Kouřilem, který se měl v budoucnu o Fionu starat jako závodní inženýr. Bylo potřeba, aby se na obsluhování auta podíval a mohl se rozhodnout, zda svoji roli v týmu přijme. Také jsme si chtěli udělat reálnou představu, co servis vozu specifikace S2000 při soutěži obnáší. Byly to velmi přínosné dva dny. V Katalánsku jsme si nakonec s Martinem definitivně plácli. Celou cestu domů jsem se pak s Vítkem bavili jen o Fioně, to nadšení nás oba doslova pohltilo.“
24. října 2011 - Fiona dorazila do litvínovské dílny AP Motorsportu
„Když Fiona dorazila v pozdních večerních hodinách do litvínovské dílny, byl tam celý náš tým. Všichni jsme si postupně vyzkoušeli, jak se v autě sedí, co kde je, atd. Bylo to jako když dostanete vytouženou hračku k vánocům.“
16. listopadu 2011 - oficiální představení projektu
„S pomocí kamaráda Petra Horáka jsme připravili press kit a tiskovou konferenci v atraktivní restauraci Port 62 v Modřanech. Sezvali jsme do Prahy přátele, kamarády a novináře, abychom jim oficiálně představili náš projekt pro závodní sezónu 2012. Fiona se tam poprvé objevila ve „fordovském“ designu, který navazoval na válečné zbarvení Sierry. Mile mne překvapil ohlas a zájem jak v médiích, tak hlavně od fanoušků motorsportu.“
20. listopadu 2011 - první závod... a vítězství!
1. místo ve třídě 2
„Setkání mistrů 2011 - nemohl jsem si s Fiestou S2000 představit lepší premiéru. Sosnová je pro mne sice prakticky domácí tratí, ale zase jsme před závodem najeli s Fionou jen pár kilometrů. Tušil jsem, že bych nemusel být úplně pomalý, ale že porazím i bývalého pilota DTM Tomáše Kostku, který měl s vozem S2000 nepoměrně více zkušeností, to jsem opravdu nečekal. Navíc jsem zajížděl jedny z absolutně nejrychlejších časů s minimální ztrátou na vozy WRC. Z vítězství jsem měl obrovskou radost! Takové zážitky bych za svou kariéru spočítal na prstech jedné ruky.“
2. – 3. března 2012 – Volný podnik FAS AČR Testovací RZ Žíželice
1. místo v absolutním pořadí, 1. místo ve třídě 2
Ještě před samotným začátkem sezony se konal tento organizačně dobře zvládnutý volný podnik poblíž Poděbrad. Díky relativně bezpečné trati bylo možné si vyzkoušet chování auta a probudit se ze zimního spánku. Závod svým charakterem připomínal spíše superspeciálku, kde více než na rozpisu záleželo na absolutní rychlosti. Zvítězili jsme ve dvou, ze třech RZ, což bylo skvělou motivací do první soutěže sezony.
Zajímavostí žiželického závodu byl start novináře Jana Červenky v našem týmu. Dostal ode mne zapůjčenou Fionu i se spolujezdcem a mohl tak čtenářům přenést pocity pilota vozu S2000. O jeho startu se špičkovým autem vyšel pěkný článek v časopisu Speed.
23. - 24. března 2012 - MMČR Valašská Rally
26. místo v absolutním pořadí, 10. místo ve třídě 2
„Valašku jsme pojímali jako jeden velký test a byla pro celý náš tým obrovskou školou. Nepřijeli jsme závodit s těmi nejlepšími, na tak těžké soutěži to pro nás stejně bylo prakticky nemožné. Také jsem nechtěl riskovat poškození auta, protože hned další týden nás čekala první soutěž rallyesprintového šampionátu, který pro nás byl jasnou prioritou. Začali jsme tedy velmi opatrně a postupně zrychlovali. Uprostřed soutěže jsme už jeli ve slušném tempu a v RZ8 jsme dokonce dokázali porazit mého učitele Václava Arazima. Závěr povedené soutěže bohužel negativně ovlivnilo zkoušení pneumatik od jiného výrobce. Pneumatiky byly v pořádku, ale nálada v autě klesla až na bod mrazu… Je také pravdou, že jsem byl před startem hodně nervózní. Přece jen vstoupit do nejvyšší české ligy s tak kvalitním autem byl velký risk. Ztráta na Valašce nakonec byla propastných 8 minut, přesto dílčí výsledky ukázaly, že jdeme správnou cestou.“
7. dubna 2012 – MČR Rallysprint Vrchovina
11. místo v absolutním pořadí, 3. místo ve třídě 2
„Od kamarádů i fanoušků na nás byl po Valašce vyvíjen tlak, že je potřeba jet rychleji. My jsme si to vzali k srdci a pokusili se začít tam, kde jsme na Valašce skončili. První RZ jsme projeli opatrněji, ale hned od druhé jsme se snažili dostat do kontaktu s první desítkou, což se nám téměř dařilo. Ve druhých průjezdech jsem si ještě více věřil a tomu odpovídali i dosažené časy. Odjíždět domů s pohárem za třetí místo ve třídě 2, bylo mnohem víc, než jsme od první soutěže rallyesprintového šampionátu mohli čekat!“
28. dubna 2012 – MČR Rallysprint Lužické Hory
12. místo v absolutním pořadí, 2. místo ve třídě 2
„Z jízdy na „Lužičkách“ jsme měli obrovský zážitek. Byl to neskutečný adrenalin a první opravdu rychlá jízda! RZ1 jsme doslova proletěli. Bohužel na RZ2 přišla první chyba a výlet do pole. Rozhodli jsme se neotáčet a vrátit se v místě opuštění trati, ale napojit se po směru jízdy. Bohužel to tak jednoduše nešlo a jízdou po poli jsme strávili dlouhých 30 sekund. Fiona však naštěstí přežila bez újmy. Zbytek soutěže proběhl již bez dalších chyb a ve velice slušném tempu. Hodně lidí se za námi v průběhu soutěže zastavilo a fandilo nám! Výsledkem byl opět pohár, tentokrát však za druhé místo ve třídě 2.“
12. května 2012 – MČR Rallysprint Kopná
12. místo v absolutní pořadí, 6. místo ve třídě 2
„Kopnou považuji za vůbec nejtěžší závod rallyesprintového šampionátu. Náležitě jsme se na ní připravovali a úspěchu v tamní tradičně nabité konkurenci jsme podřídili vše. Ve středu jsme odjeli slušný test, poblíž Mladé Boleslavi a pak už jsme zahájili přesun na Zlínsko. Během závodu se lehce měnilo počasí, ale nám se naštěstí dařil výběr pneumatik. Zažili jsme několik dramatických situací, ovšem žádnou krizovou. Vrcholem našeho snažení byl hodně agresivní průjezd legendární RZ Kopná, kde hlavně její poslední třetina vedoucí lesem stála za to. Chvílemi jsem se dostával do takového „rauše“, že jsem měl pocit, že již opravdu letíme! Přejezd cílové rampy a uznání od pořadatele bylo už jen sladkou tečkou...“
9. června 2012 - Rally Krkonoše
10. místo v absolutním pořadí, 4. místo ve třídě 2
„S ohledem na to, že auto bylo ještě ve čtvrtek odpoledne na dílně rozebrané, můžeme mluvit o štěstí, že se nám vůbec podařilo do soutěže nastoupit. S odtstupem času mě trochu mrzí okolnosti, které ovlivnili přípravu na soutěž. Ukázalo se, jak moc je důležité být před soutěží v psychické pohodě. To, že jsme neměli k dispozici alespoň krátký test, bylo na začátku velkým handicapem. Soutěž provázelo složité počasí a chyby soupeřů. My jsme předvedli stabilní výkon a 10. místo v absolutním pořadí, bylo prozatím jak nejlepším výsledkem s fiestou, tak také mým nejlepším výsledkem v absolutním pořadí v českých soutěžích vůbec. To, o čem jsme před sezonou snili, se podařilo již v její půlce. Byla to skvělá odměna pro celý tým i všechny naše partnery.“
28. července 2012 - Rally Kostelec nad Orlicí
7. místo v absolutním pořadí, 4. místo ve třídě 2
„Sedmé místo z Kostelce nad Orlicí bylo životním výsledkem! Na rychlých „erzetách“ jsem zúročil veškeré zkušenosti, které jsem doposud nasbíral. Také jsem se hodně opíral o špičkový rozpis, jenž s námi Václav Arazim napsal. Jak já, tak Julda jsme po celý závod podávali vyrovnaný výkon s maximem soustředění a minimem chyb. Během dne panovaly vysoké teploty, které v závodním autě bez klimatizace dosahovaly vysoko nad 40 °C. Velkou radost jsme měli nejen z výkonů v jednotlivých rychlostních zkouškách, ale především z celkového umístění, když na zkušeného Romana Odložilíka v cíli chyběly pouhé 3,4 s.“
11. srpna 2012 - Rally Pačejov
42. místo v absolutním pořadí, 3. místo ve třídě 2
„Náš první a také jediný karambol s Fionou. Po zkušenostech z předešlých soutěží, kde nám slabší začátek v těsném finiši vždy chyběl, jsem se rozhodl jet od začátku naplno. Bohužel jsem tempo trochu přehnal. Rychlou pasáž po šotolině za půlkou RZ jsme ještě zvládli, ale před následující pravou zatáčkou, která utahovala mezi stromy, jsem šel pozdě na brzdy. Auto se začalo přetáčet, bokem vyjelo mimo silnici a zastavilo se až o strom. Byla to celkem slušná rána! Naštěstí auto nebylo poškozené natolik, aby se nedalo pokračovat. V servisu kluci odvedli perfektní práci, když Fionu opravili tak, aby prošla kontrolou techniků a my mohli v soutěži pokračovat. Závod již byl ztracen, ale v Pačejově slabě obsazená skupina dvě nabízela lákavou porci bodů. Tato epizoda nám v následujících týdnech hodně zkomplikovala situaci a přidělala spoustu práce. Také nás připravila o start na slavné Barum Rally a mě osobně o část sebevědomí. Na druhé straně jsme měli velké štěstí, že to celé skončilo jen tím promáčklým bokem.“
22. září 2012 - Rally Jeseníky
21. místo v absolutním pořadí, 6. místo ve třídě 2
„Trať se mi až na umístění zpomalovacích retardérů líbila. Také deštivé počasí a těžké podmínky, měly být pro moji citlivou a přesnou jízdu přínosem. Bohužel jsem vůbec neměl svůj den. Julda i rozpis byli v pořádku, já jsem se však nemohl do dostat závodního tempa. Velký podíl na tom jistě měla i nehoda při minulé soutěži v Pačejově. Tam se totiž potvrdilo, že při jízdě na limitu je havárie většinou otázkou pouze malé chyby. Soutěž jsme dokončili, její průběh i výsledek nás však nemohl těšit.“
10. - 13. října 2012 - Rallye San Remo
20. místo v absolutním pořadí, 10. místo ve třídě 2
„San Remo byla určitě nejslavnější a nejtěžší soutěž, jakou jsem absolvoval. Nikdy bych si nedovedl představit, jak vyčerpávající a náročný může takový podnik být. Očekával jsem, že mi charakter tratí bude sedět víc než české RZ, ale dnes mohu říci, že bych asi potřeboval odjet více takových soutěží, aby pocit bezpečí z nižších rychlostních průměrů převážil obavy z nebezpečných srázů. S naším výkonem jsem byl velice spokojen. Kromě jedné malé krizové situace jsme neudělali žádné chyby a auto dovezli na cílovou rampu v pořádku. Slavná soutěž, která pro náš tým představovala týden usilovné práce na místě a tři týdny příprav, prokázala, že bychom byli jak technicky, tak jezdecky schopni provozovat automobil kategorie S2000 na evropské úrovni. A to je výsledek, který mě jako autora projektu mimořádně těší!“
21. října - Rally Vsetín
„Vsetín jsme nakonec z našeho kalendáře vypustili, protože jsme věděli, že budeme o pořadí v šampionátu bojovat pouze s Romanem Odložilíkem a toho porazit na domácí trati bylo téměř nemožné. Seděl jsem tedy doma u internetu a s tužkou v ruce počítal body. Po škrtání výsledků nám připadlo 3. místo v konečném hodnocení a to je víc, než jsem si mohl v první sezoně přát! Na jedné straně nebylo obsazení třídy S2000 ve rallyesprintech bůhví jaké, ale na druhé straně stanout na pomyslných stupních vítězů v konečném zúčtování českého šampionátu je naše maximum a považuji to za super výsledek!“
24. března 2013 - Krátký film z Rallye San Remo
Po půl roce shánění všech dostupných materiálů a práce ve střižně vznikl unikátní krátký film, který ukazuje vystoupení posádky Jiří Navrátil - Jůlius Gál a celého týmu poněkud netradičním pohledem. Zhruba půlhodinový materiál je emotivním ohlédnutím za vrcholem sezóny 2012 a zároveň pomyslnou tečkou za projektem S2000...
Zvonec a konec
„A jak už to v životě bývá, nic netrvá věčně a v nejlepším je třeba přestat. Rozumnou úvahou jsem došel k tomu, že je pro mne další závodění s Fionou nereálné. Už její koupí jsem si splnil klukovský sen a celý rok, co jsem v tomhle úžasném autě závodil, prožíval jsem pocity vzrušení a štěstí. Dovolím si říci, že mám za sebou spousty úspěchů a že jsem se naučil spoustu nového. Již samotné technické zajištění fungování vozu je nesmírné náročné na organizaci, na práci celého týmu a především na finance. V posledním jmenovaném nám pomalu docházejí síly a zajištění další sezony se jeví jako nereálné. Jsem nadšenec a vždy jsem věřil, že kromě podporujících přátel a menších sponzorů, přijde někdo další, větší. Chtěl jsem na sebe upozornit skvělou prezentací a profesionálně zvládnutými závody, ale asi mi nepřálo tolik štěstí, kolik bych potřeboval. Nikdo, kdo by nám, celému týmu výrazně pomohl, nepřišel. Nechci házet flintu do žita ani plakat nad tím, že mi nevyšlo to, co jsem si vysnil, ale tento fakt mě donutil k tomu, že se závoděním ve fiestě definitivně končím. Chtěl jsem to sdělit všem mým kamarádům, blízkým, spolupracovníkům, ale především fanouškům, kterých si moc vážím. Děkuji všem za podporu a přátelství. A pokud bychom se ještě někdy ve Fiestě potkali, měl jsem prostě zase štěstí!“
Tým: Jiří Navrátil a Jůlius Gál, Vít Kouřil, Jan Mikšátko, Tomáš Novák, Václav Arazim, Petr Pipota, Karel Kraner, Zdeněk Pipota, Milan Slanička, Petr Horák a Gabriela Friebelová
Sponzoři: Interaction s.r.o., RTIcz, BAR radiators, Millers Oils, Folcut, Křenek motorsport, Brudra, B2 design, GA a Ford Česká republika
Více informací najdete na www.jiri-navratil.cz nebo na www.facebook.cz, profil: Jiri Navratil
Krátký film z Rallye San Remo