Počasí si s letošní Rally Vrchovina skutečně pohrálo. Třebaže se duben neřadí mezi měsíce, typické pro zimní sporty, kvalitu sněhových podmínek mohla jihočeské soutěži závidět i letošní Jänner Rallye. Tam se však na rozdíl od českých luhů a hájů závodí na pneumatikách s hroty, což naše zákony neumožňují. Začínalo proto být jasné, že se z letošní Rally Vrchovina stane boj o holé přežití, vyžadující pevnou ruku a pořádnou dávku štěstí. Situaci nepomohl ani přístup organizátorů, kteří nereagovali na návrhy soutěžních týmů zmírnit trápení na nevhodném obutí vložením zón na přezouvání pneumatik. „Velkým problémem byly rozdílné charaktery povrchu na za sebou jdoucích zkouškách, bez dodatečné servisní zóny na přezouvání. Na tuto skutečnost byli pořadatelé upozorňování, bohužel jsme nezaznamenali ani snahu o řešení. Stejně tak nebylo vyhověno žádostem o posypání vložek neutrálním materiálem ve vztahu k přírodě. Pořadatelé by si měli uvědomit, že nezávodíme s levnou technikou a měli by pružněji reagovat na požadavky jezdců, což by mimochodem přispělo k bezpečnosti na trati. Pořadatelé však věnovali více úsilí vybírání komerčních pokut na místo pořádné přípravy soutěže. Na to už jsme sice zvyklí z minulých ročníků, ale letos to bylo opravdu výživné,“ líčil rozladění před startem pilot Peugeotu 206 Kit Car.
V samotné soutěži se Martin s Richardem dlouho neohřáli. Po dvou rychlostních zkouškách jim sice patřilo slušné páté místo v kategorii dvoukolek a třetí ve třídě 6, nedlouho poté však jejich jízdu přibrzdil výlet mimo trať na čtvrtém testu a poté definitivně zastavil kontakt s retardérem na zkoušce číslo šest. Severomoravská posádka odstupovala z osmého místa ve skupině. „Na zasněženou vložku pod ledem jsme zvolili měkkou zimní pneumatiku, která fungovala docela dobře. Pak ale přišla vložka, která byla mokrá a místy oschlá, což se na pneumatikách podepsalo tak, že nám z nich zbyly švance, na kterých nešlo zastavit do retardéru umístěného na suchém asfaltu. Původně jsme s Richardem mysleli, že máme defekty obou předních kol, ale po odstavení auta a kontrole předních kol, jsme se nad torzem pneumatik rozesmáli. Bohužel, při nárazu jsem poškodil chladič a zvedla se nám teplota na motoru, tak jsme se raději té komedie přestali účastnit,“ objasnil důvody svého odstoupení „Vlčák“.
Martinovi s Richardem nyní nezbývá, než na události smolné Vrchoviny zapomenout a začít se věnovat přípravě na následující podnik. Tím bude v termínu 27. dubna oblíbená Galaxy GRS Rally Lužické hory, na kterou jste týmem Svarmetal Motorsport srdečně zváni.
Text: Jiří Dokulil