Právě je za námi Neste Oil rally Finland, kde mechanici připravovali závodní speciály na rychlou šotolinovou trať. Další soutěž šampionátu ADAC Rallye Deutschland se pojede na asfaltu. Jak velký je rozdíl mezi použitými pneumatikami?
Šotolina a asfalt jsou absolutně rozdílné povrchy, ale jezdci musejí zvládat oba na výbornou, pokud chtějí bojovat o titul. Pneumatiky hrají klíčovou roli na obou površích, proto také navrhnout dobrou pneumatiku je jednou z hlavních součástí, jak připravit dokonale auto na podmínky tratě.
Pneumatiky určené na nezpevněný povrch mají větší a otevřený profil, aby mohly lépe "odhazovat" šotolinu a mít tak lepší přilnavost k povrchu. Také potřebují lépe absorbovat nerovnosti terénu a dopady charakteristické pro rallye na nezpevněném povrchu. Proto má jejich ráfek menší průměr a jejich bočnice jsou tak daleko větší, aby lépe ztlumily dopad, než-li u pneumatik na asfalt. Navíc mají velmi silnou konstrukci, která jim zaručuje, že se při skoku a následném dopadu pneumatika nepoškodí.
Pneumatika na asfalt je navržena úplně jinak. Cílem pneumatiky je dostat co nejvíce povrchu pneumatiky do kontaktu s vozovkou pro lepší přilnavost. Mají menší bočnice, protože nemusí překonávat velké rázy, a větší průměr ráfků (obvykle 18"). Díky tomu je pneumatika tvrdší a řízení se zdá přesnější. Dalším důležitým faktorem je najít správný kompromis mezi přilnavostí a výdrží pneumatiky.Měkké pneumatiky mají lepší přilnavost rychleji se zahřívají, ale také se více opotřebovávají. Tvrdé naopak mají přilnavost horší, ale jejich předností je delší životnost.
Výhradním dodavatelem pneumatik pro tovární a polotovární týmy je BF Goodrich, kterého má příští rok nahradit Pirelli se kterými jezdil například Ital Gigi Galli.
V příštím díle se podrobně budeme zabývat jednotlivými druhy pneu.