Oblíbená soutěž, která se letos po sedmileté pauze vrátila do seriálu dvoudenních rally, přilákala na svůj start více než sedm desítek posádek, jež změřily své síly na třinácti rychlostních zkouškách o celkové délce přibližně 120 km.
S návratem Böttcher rally mezi dvoudenní podniky souviselo mírné prodloužení délky tratě, která byla oproti loňsku rozšířena o dvě rychlostní zkoušky. Ke klasickým úsekům RZ Račická, Podivická a Vážanská přibyl Orlovický test, jedoucí se naposledy v roce 2005, a zcela nová rychlostní zkouška s názvem Litenčická. Ačkoliv jsou vyškovské tratě po opuštění vojenského prostoru považovány za jedny z nejrychlejších v českém mistrovství, jejich letošní verze byla většinou posádek přijata bez rozpaků a také díky vrtošivému počasí čekala účastníky opravdu mimořádně náročná rally. Soutěžící mohlo mrzet snad jen zkrácení Vážanské RZ o rozbahněný šotolinový úsek v jejím závěru, kvůli čemuž soutěž přišla díky deštivému počasí o necelých deset km rychlostních zkoušek. Nutno však říci, že se jednalo o jediný problém na jinak hladce probíhající soutěži.
Na start se postavilo celkem 72 posádek, z nichž 56 jich přijelo bojovat o body do šampionátu soudobých vozů a 16 dvojic závodilo s historiky. Už úvodní etapa naznačila, že se na kluzké trati bude dařit především čtyřkolkám. O vítězství na prvních čtyřech „erzetách“ se podělili Leoš Flídr, Josef Semerád a Karel Trněný, kterým v absolutních výsledcích patřila první tři místa. Nejlépe si vedl dle očekávání favorizovaný Flídr, třebaže jej zdržely problémy s interkomem. Druhý Karel Trněný ztratil hodně času během první sekce soutěže, kdy trefil obrubník a ohnul spojovací tyč řízení. Noční průjezdy rychlostními zkouškami ale zvládl znamenitě a dokázal ve výsledcích postoupit o čtyři místa výše. Za oběma piloty Octavií WRC se držel po prvním dnu na třetí příčce loňský vítěz Böttcher rally Josef Semerád (Mitsubishi Lancer EVO IX), přestože jízda v noci pro něj není zrovna šálkem čaje.
V sobotu trať oschla, což byla voda na mlýn vozů kategorie World Rally Car. Souboj o vítězství se zúžil pouze na dvojici Leoš Flídr, Karel Trněný, naopak Lanceru Josefa Semeráda se čím dál více přibližovala Fabia řízená Janem Kopeckým. K obrovskému útoku v sobotu zatroubil hlavně Karel Trněný, který exceloval na rychlé Litenčické RZ. Svoji ztrátu na Flídra stáhl v průběhu dne o polovinu, ale na desátém testu probrzdil odbočku, ztratil deset sekund a definitivně se musel smířit s druhým místem. Pro zlatý věnec si tak na cílovou rampu dojel Leoš Flídr, který se jediný závod před koncem seriálu ocitl jen krůček od zisku titulu mistra ČR v rally. Za oběma „wrcy“ probíhal krásný souboj nejrychlejšího jezdce skupiny A Jana Kopeckého s nejrychlejším „enkařem“ Josefem Semerádem. Ještě po 10. RZ byl blíže medailovému umístění loňský vítěz, závěrečné tři zkoušky však brilantně zajel pilot škodovky, který si dojel do cíle pro bronzový věnec.
V kategorii historiků soutěž už na začátku přišla o favorizovaného Lubomíra Tenkla, který zůstal stát na 1. RZ s poruchou motoru svého opelu, čímž se otevřela cesta k vítězství pro jeho soupeře. Kluzká trať perfektně seděla Emilu Trinerovi na nesmrtelné „stotřicítce“, který si během prvního dne vypěstoval minutový náskok a ani sobotní stíhací jízda některých soupeřů již na jeho výhře nic nezměnila. Pro druhou pozici si dojel do cíle Zdeněk Tichý na Opelu Kadett a posledním držitelem medailové příčky se stal zlínský gynekolog Aleš Jirátko s BMW 2002.
Známé pravidlo o tom, že doma není nikdo prorokem, se potvrdilo u domácích posádek, kterým se tentokrát příliš nedařilo. Z devátého místa absolutně ze soutěže odstoupil nejrychlejší reprezentant Hanáckého rally klubu Eddy Schlager (Mitsubishi Lancer EVO VII), jemuž se stal osudným známý skok na Vážanské rychlostní zkoušce, kde skončil v kukuřičném poli. A jelikož musel brzy vzdát i Rakušan Alexander Tazreiter s další kvalitní čtyřkolkou (Mitsubishi Lancer EVO VI), stal se nakonec nejúspěšnějším jezdcem vyškovského klubu Přemysl Šebesta s bratrem Michalem na sedadle spolujezdce (Ford Escort RS 2000). Spokojený byl i otaslavický Ondřej Výmola, jenž své „embéčko“ dovezl do cíle na velmi solidní druhé pozici ve třídě B0 kategorie historiků.
Böttcher rally je tedy za námi, ale pro pořadatele tím povinnosti ještě neskončily. Musí dát do pořádku okolí trati a v pár případech splnit i požadavky na vyspravení poškozených vozovek. Bez splnění všech těchto závazků, o jejichž existenci jen málokdo z běžných účastníků rally ví, by nepřipadalo v úvahu se pokoušet o přípravu a schválení dalšího ročníku rally. „Rok od roku je složitější a složitější vyřídit všechna povolení a současně vyhovět všem požadavkům obcí na trati. Současně neustále rostou náklady na veškeré činnosti a služby, nutné k zabezpečení podniku. Proto není možné končit jinými slovy než díky všem sponzorům – firmám Böttcher, Silnice Brno, ale i všem menším, které snad ani nelze všechny vyjmenovat. I na nich závisí osud rally Vyškov. Rád bych proto alespoň touto cestou jménem celého organizačního výboru Böttcher rally upřímně poděkoval úplně všem, kdo se jakýmkoli dílem přičinil a podílel na úspěchu této sportovní akce. Byl bych rád, kdyby se nám společně podařilo udržet na Vyškovsku tuto sportovní tradici i pro rok 2008,“ dodává ne příliš optimisticky Jan Olejníček, tajemník soutěže.
Text: Jiří Dokulil, ftr-media
Foto: Jiří Dokulil, Jan Olejníček