Na soutěži v Českém Krumlově se potřetí (po Valašské Rally a Rallye Šumava) zkoušel systém satelitního sledování soutěžních vozidel. S jedinou výjimkou, kdy vyjela sanitka k havárii manželů Chvojkových, nebylo potřeba vyhlašovat skutečný poplach, ale dispečink soutěže získal i tak řadu neobyčejně důležitých a užitečných poznatků. Ty se mohou uplatnit i na dalších podnicích.
Přístroje GPS přijímají signál ze satelitů, ale svůj vlastní aktivní odesílají prostřednictvím pozemní sítě T-Mobile. Zpětná vazba z každého vozidla přes satelit by byla příliš nákladná. Krumlovská trať vede na RZ Malonty téměř po rakouské hranici, kde je velmi řídké osídlení a tudíž i pokrytí signálem T-Mobile není nejlepší. Proto byly nasazeny dva další translační vozy, které přenášejí v takovém případě náhradní rádiový signál, aby nezůstal nikdo bez bdělého oka dispečinku. V okamžiku spuštění alarmu v soutěžním vozidle tam, kde není signál GSM, nastupuje právě rádiový signál, ale v Českém Krumlově nebylo nic takového potřeba.
Provozovatel sledovacího systému společně s krumlovským ředitelstvím pokračovali v ověřování dokonalé funkčnosti systému. Ukázalo se například, že anténa ve vozidle Václava Pecha nepracovala úplně správně, měla výpadky. I tak bylo ale auto pokryté oním rádiovým signálem. Anténu bude potřeba na příští soutěž upravit.
S přístroji se musejí naučit pracovat i posádky. V dispečinku se často rozhoukal poplašný signál určující, že vozidlo neplánovaně zastavilo. Vždycky s ukázalo, že spolujezdec zapomněl po projetí stopkou systém převést do přejezdového režimu. Obzvlášť si s dispečinkem pohrával Václav Tesař, spolujezdec Marcela Tučka.
Sledování GPS ale pomáhá nejen při sledování bezpečnosti posádek, nýbrž také k ověření jejich tvrzení o dění na trati. V sobotu dopoledne se například obrátila na ředitelství jedna posádka s tím, že žádá o úpravu času, protože zastavila u vozidla, které havarovalo před nimi.
„Tak schválně, jestli to tak je,“ nahrnuli se pro zajímavost k monitorům počítačů všichni přítomní na dispečinku. Ukázalo se, že posádka ve skutečnosti nezastavila.
Na poslední RZ havarovali Běhálek s Černohorským a spolujezdec okamžitě nahlásil telefonicky dispečinku, že následující dvojice Arazim – Gál projela kolem krokem a zkoumala situaci. Protože jim šlo o hodně, stálo za to fakt ověřit – a potvrdilo se, Arazim hodně zpomalil.
Krabičky GPS tak pomohou odhalit i skutečnosti, které dosud nikdo neuměl prokázat. Fungují současně jako černá skříňka a zaznamenávají statisíce údajů z minulosti. Záznam z Landova vozu ze Šumavy dokumentuje, že poslední zaznamenaná okamžitá rychlost vozidla před havárií byla 134 km/h a že na posádku působilo přetížení 8G ve všech směrech.
V Krumlově se hodně diskutovalo o roli GPS právě při takových nehodách, jaká postihla Landu se Škaloudem. Zda vyhlásit poplach až po chvilce ověření, že situace je skutečně vážná, anebo okamžitě i s rizikem, že bude vložka zrušená planě.
„Musíme teď vytvořit závazný předpis, co a jak. Já osobně se přikláním k názoru, že poplach se má vyhlásit ihned, bez ohledu na další okolnosti,“ řekl předseda komise rallye FAS Ing. František Rosický.
Rallye Český Krumlov přinesla řadu dalších poznatků, které se mohou v budoucnu využít.
TZ: Vladimír Dolejš