Šumavský debut Ondřeje Bisahy

Jakub Hofbauer, 24. dubna 2013, 14:10 Google+

Moravský jezdec Ondřej Bisaha se účastní automobilových soutěží už několik let. Stále ale existuje několik českých rally, kde se tento pilot ještě neukázal. Minulý víkend pomohl smazat jednu z položek tohoto seznamu, když Ondra spolu s týmem CERS performance premiérově odstartoval na klatovské Rallye Šumava. Nejen o této soutěži pak budou následující řádky, rozhovor s Ondřejem přináší i další vyprávění o budování vlastního týmu a jeho blízké budoucnosti.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
rally vrchovina

rally vrchovina | foto: Josef Vyšata, RallyZone.cz

Sdílejte článek

Ondřeji, vůbec poprvé ses vydal na šumavskou soutěž MMČR. Cos od této rally čekal před jejím startem a jak na tebe zapůsobila po samotném absolvování?

Ondřej: O Šumavě jsme věděli obecně známé věci – že je rychlá, kluzká a zároveň těžká. To se také potvrdilo při seznamovacích jízdách i samotné rally. Na řadě míst bylo opravdu velké množství posypu ze zimy a v kombinaci s řadou rychlých náletů a protahováků to opravdu nebylo nic snadného. Na druhou stranu šumavská krajina patří k nejhezčím v celém mistráku, hlavně pro diváky ale škoda, že sluníčko ze seznamovacích jízd na samotnou rally vystřídal déšť a chladno.

Jak hodnotíš samotný průběh soutěže z pohledu vaší posádky? Byly nějaké problémy? Co konkurence?

Ondřej: Při pohledu do výsledků se může zdát, že to pro nás v naší objemové třídě byla jednoznačná záležitost, ale ve skutečnosti to rozhodně nebyla pravda. Vložky byly opravdu zrádné a navíc nás už ke konci první etapy začala trápit technika. Problémy se podařilo odstranit až v polovině soboty, takže jsme až poslední sekci mohli jet pocitově hodně svižně. Ale celou prostřední část rally to viselo na vlásku, naštěstí auto všechno vydrželo. Každopádně nás hodně mrzí, že potíže už v počátku soutěže na klatovském okruhu potkaly Jirku Sojku s Jindřiškou Žákovou, kteří později definitivně odstoupili. Jsme zvědaví a těšíme se, až jim jejich nové auto bude fungovat na 100%, závody ve třídě budou mít jiný správný náboj!

Jak jste si sedli s prakticky místním navigátorem Petrem Vojtou, který ti vůbec poprvé četl rozpis?

Ondřej: Kupodivu velice rychle, i když v první tréninkový den jsem se do Peti nemohl zaposlouchat. Nemohl jsem si zvyknout, jak všechno hlásí s takovým „mladistvým nadšením“ :-). Pokecali jsme o akcentu, důrazu, rytmu, a v soutěži už bylo vše dokonalé. Peťa byl skvělý od prvního momentu, změny byly takovou osobní úpravou, abych rozpis lépe slyšel.

Jak hodnotíš konečný výsledek Šumavy?

Ondřej: I díky problémům soupeřů ve třídě to nakonec v devítkách skončilo naším vítězstvím, více si ale cením toho, že jsme si v rámci MMČR vyjeli i s malou hondou další slušné body do celkové klasifikace 2WD. Být s takovou technikou na průběžném čtvrtém místě této kategorie je milé :-) Je jasné, že se asi s dalšími závody propadneme níže, protože s civicem proti áčkům a erkům zkrátka napřímo soutěžit nejde, ale současný pohled na tabulku nás těší :-)

V minulosti jsi startoval výhradně s Hondami Civic VTi skupiny N a letošní dosavadní „velké“ soutěže nebyly výjimkou. Znamená to, že MMČR pojedeš i nadále ve třídě 9?

Ondřej: Už vloni na podzim jsme v týmu začali přemýšlet o tom, že bychom udělali krok vpřed a posunuli naše ježdění trochu dál. Takže jsem postupně vyzkoušel áčkový kit car i auta skupiny R. Ale pro první soutěže velkého mistrovství zůstávám u hondy, protože s ní mám najeto nejvíc. A co si budeme říkat, pořád je to skvělé auto!

Zato ve sprintech jsi na Vrchovině nastoupil s fabií specifikace R2 a se stejným vozem pojedeš i Lužické Hory. Už ale není velkým tajemstvím, že se ve tvé dílně chystá vlastní vůz této kategorie. Takže o jaké půjde auto a jaké s ním máš plány?

Ondřej: K zapůjčení fabie jsme se rozhodli hlavně proto, že jsme na start spritového šampionátu ještě neměli k dispozici vlastní auto. Se škodovkou, se kterou vloni jezdil Martin Búš, máme v plánu ještě Lužické Hory a možná ještě nějaké další závody. Třetí sprint, domácí Kopnou, už ale chceme jet s naším vlastním autem. Tím je vůbec poslední v továrně postavený Citroën C2 R2 Max, se kterým mimo jiné v roce 2009 startoval na několika soutěžích Thierry Neuville. Auto momentálně prochází repasí hlavních dílů, takže všechno postupně poznáváme a dáváme dohromady. Hodně se těšíme, až bude hotové.

S přípravou citroënu ti asistuje Marcel Svačina, který s podobným autem jezdí již několik let. Pomáhají ti Marcelovy zkušenosti? A projeví se tato spolupráce nějak i během samotných závodů?

Ondřej: Marcel Svačina je jeden z těch, který s cé-dvojkou jezdí už nějaký čas, a rozhodně jsou nám jeho rady cennou pomocí. Zatímco hondy známe na 100 % a nejlepší referencí jsou naše výsledky a stabilita dojíždění, citroën je pro nás nový. Je to regulérní závodní auto, které potřebuje přesně danou údržbu a péči. Rozhodně nepochybuju o tom, že by to pro náš tým měl být nějaký problém, spíš jde o to zvyknout si na tento režim. Spolupráce s Marcelem je v tomto ohledu velkým přínosem, kromě současné přípravy budeme společně pokračovat i na závodech. Marcel navigovaný zkušeným Radimem Strnadem se svým červeným citroënem u CERS performance poprvé představí na zmíněné Kopné.

Tým CERS performance začínal před několika lety s jediným vozem a posádkou, zato dnes to vypadá, že tato stáj bude například na sprintech pečovat o čtyři až pět aut naráz. Máš radost, že se tým podařilo takhle rozvinout?

Ondřej: Dlouho mi to tak vůbec nepřipadalo, ale když jsme teď koncem zimy udělali takový lehký průlet minulými ročníky, tak jsme spočítali, že se v našem týmu jen na českých tratích objevilo už okolo dvacítky jezdců a spolujezdců. Daří se nám nejen u nás, ale i na sousedním Slovensku, navíc je čím dál víc posádek, které chtějí naši výpomoc jak při samotných rally, tak při přípravě aut mezi soutěžemi. Neznamená to však, že se zabýváme jen závody. Společnost CERS performance s.r.o. vyrábí sportovní díly do převodovek, se kterými absolvuje spousta týmů různá motoristická klání v Evropě. Dokážeme například udělat přesně takové převodové poměry, jaké zákazník chce. U rally je poměr převodů přesně daný homologací, ale ne u všech motoristických sportů je to tak pevně stanovené. Například závodník na 400 metrový sprint potřebuje být na konci rovinky nejrychleji. Po odbrždění motoru a získání grafu z brzdy mu dokážeme vytvořit převodovku takovou, aby bezezbytku využil potenciál motoru a nezůstal mu například jeden převodový stupeň nevyužitý. Dokážeme mu pomoci i s trakcí, optimálním vyvážením auta nebo namapováním inteligentní motorové řídící jednotky s protiskluzem.

Jaké máš s týmem ambice na letošní sezonu? A jaké máš vize do budoucna?

 

Ondřej: Letos bude mít tým CERS performance největší záběr jednoznačně ve sprintech. Jedno auto ve třídě 6 a hned několik hond ve třídě 9. Konkurence bude všude nabitá, takže cíle bychom si měli stanovovat s nohama na zemi. Rozhodně ale nechceme být jenom do počtu, to by jinak nemělo smysl. Ohledně MMČR teprve uvidíme, jak se situace vyvine na dalších závodech. Vize do budoucna je budovat firmu, zázemí a sportovní team. Líbilo by se nám, kdybychom v naší stáji měli třeba dámskou posádku, která se postupně svými schopnostmi dokáže vypracovat třeba na úroveň hodnou mistrovství Evropy.

A jaké jsou tvé osobní závodnické cíle pro letošní rok? Přeci jen loni jste byli druzí v MMČR a dokonce první v MČR-S, takže ambice asi nebudou malé?

Ondřej: Titul ve třídě 9 jsme vloni ve velkém mistráku nevybojovali, takže to by mohl být takový úkol na letošek. Ve sprintech jedeme se zcela novou technikou, takže to bude spíš o seznamování a poznávání možností erkového auta. Jak už jsem říkal ze začátku, s hondou jezdím od začátku kariéry a mám ji v ruce jako žádné jiné auto, někde bych s ní možná mohl být i rychlejší, než třeba s fabií nebo citroënem. Ale věřím, že se to rychle změní a budeme využívat možností novějšího auta.

 

Po šumavském vystoupení už tým CERS performance pilně sbírá síly na další víkend. To se totiž soutěžní kolotoč roztočí pro změnu na severovýchodě Čech, v Lužických horách. Stejně jako na Vrchovině stáj vyráží do boje s Ondřejem Bisahou, Martinem Tomečkou, Josefem Vojáčkem a Lukášem Nekvapilem. Další informace o týmu včetně fotografií, videoklipů a zpráv z průběhu jednotlivých soutěží naleznete na adresách www.cersperformance.com a www.fb.com/cersperformance.

Vytisknout

Diskuze: Šumavský debut Ondřeje Bisahy

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Rally Vsetín (CZE)

Vsetín: galerie Kuby Machálka

Rally Vsetín (CZE)

PARTR Rally Vsetín s necelou stovkou posádek

Central European Rallye (CER)

CER v galerii Jakuba Machálka

reklama

Doporučujeme

Loeb, Sébastien

Konečná verze Peugeot 208 T16 Pikes Peak: S jednou koňskou silou na kilogram…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud