Do letošní Monte Carlo odstartovalo 48 posádek. Mezi nimi byl i tým nováčků z Japonska – tovární tým Suzuki. Do této tradiční soutěže odstartovala i česká posádka Liška – Jugas. Oproti letům minulým jezdci soutěžili čtyři dny. Soutěž odstartovala už ve čtvrtek dvěmi nočními rychlostními zkouškami.
První rychlostní zkouška přinesla malé překvapení, když první čas zaznamenal Dani Sordo s Citroënem. Cíl první RZ ale nespatřil Conrad Rautenbacha s Citroënem Xsara WRC, když mu porucha převodovky zablokovala kola a vůz se odporoučel mimo silnici. Problémy se nevyhnuly Latvalovi, který měl na trati defekt a musel kolo na RZ vyměnit. Ve druhé RZ se vedení ujal mistr světa uplynulé sezóny Sebastien Loeb a to hned s náskokem přes dvanáct vteřin. Třetí místo a tovární Ford Hirvonen. Velkým překvapením byl třetí čas Atkinsona se Subaru WRC. Pátý čas zaznamenal asfaltový specialista Duval a Ford Focus WRC týmu Stobart. Můžeme jen doufat, že jeho start na Monte nebyl jeho posledním v letošní sezóně. Velmi se dařilo P. Solbergovi na druhém Subaru WRC. Nováček Suzuki bylo osmé a dvanácté. Vůbec se nedařilo Heningu Solbergovi. První den bohužel nedokončil Milan Liška a jeho Mitsubishi Lancer EVO IX. Sjeli do závěje a prorazili intercooler. Předešli větším škodám na motoru a odstoupili. V některých místech byl i sníh, ale cestu k cíli první etapy nějak nekomplikoval.
Druhá etapa byla ve znamení Citroënů. Loeb hned z rána zvýšil náskok na druhého Sorda na jedenadvacet vteřin. V polovině etapy už měl Loeb náskok celých 34 vteřin. Toni Gardemeister klesl na deváté místo a hlásil problémy s výkonem svého Suzuki a dále klesal pořadím. Třetí místo udržoval Hirvonen. Atkinson odrážel útoky Duvala. Po RZ 6 odstupuje v rámci superrally nastoupivší Liška, tentokráte kvůli prasklé, nové, pancéřové a opletené brzdové hadici. Museli odstartovat do RZ ale během museli auto odstavit a čekat na odtah. Andersson se Suzuki měli několikery hodiny, pramenící z málo zkušeností s vozem WRC.
V servisu páteční etapy je první Loeb, který má už téměř minutu na druhého Dani Sorda. Třetí je stále jednička továrního Fordu Hirvonen, který hlásí, je už jede opravdu na plno, že více nemůže. Třetí pozice patří Atkinsonovi, který poodjel čtvrtému Duvalovi, ale jen o 14 vteřin. Místo si prohodili Latvala a H.Solberg. Latvala devátý a Solberg H. desátý. Po RZ 7 končí Khalid Al Qassimi s třetím továrním Fordem Focus. Skončil po krizovce mimo trať. S technikou bojuje Gardemeister na Suzuki. Loeb jede natolik rychle, že dokázal vyhrát šest z osmi RZ, na některých dokonce dává soupeřům na druhém místě i více než deset vteřin. Počasí trať nekomplikuje, suchý, ale místy rozbitý asfalt.
Loebovi se po Rz jedenáct ulehčilo, neboť pro problémy s motorem končí Sordo. Jezdi reklamují mnoho vytahané šotoliny. Gardemeisterova Suzuki trucuje, teď pořádně nefungovala spojka a poloosy. Na místo sedmé se posunuje Galli. Latvalovi nefungují diferenciály, všech 300 koní se přenáší pouze na přední nápravu. Etapu končí na prvním místě Loeb. Na druhého Hirvonena má už náskok přes dvě minuty. Etapu nedokonči Latvala – poškozené zavěšení na RZ 12. S brzdami bojuje Qassimi s továrním Fordem. Velké problémy s přehřívajícím se motorem Suzuki má Gardemeister. Za následek to má jeho definitivní odstoupení ze soutěže. Ba naopak velmi spokojený je Andersson s druhou Suzuki, když je na konci etapy na osmém místě. Velký útok na třetím místo Atkinsona vyhlašuje Duval, když je mezi nimi dvacet vteřin.
Čtvrtá etapa obsahuje dva dlouhé testy, jeden kratší přes legendární Col de Turini a závěrečný okruh F1 v Monte Carlu. Loeb nadále udržuje svůj obrovský náskok, stejně tak na druhém místě jedoucí Hirvonen. Oba si stěžují na diváky, kteří na cestu naházeli hodně sněhu. Sordo nastupuje v rámci superrally. Obrovský boj se hned na začátku etapy rozhořel o třetí místo mezi Atkinsonem a Duvalem. Atkinson mu pomáhá hodinami hned z rána. Duval obrovsky stahuje ztrátu dvaceti vteřin. Před poslední RZ na okruhu v Monte Carlu je to jen jedna jediná vteřina. Atkinson však bojuje jako lev. Na závěrečném okruhu zrušil o sloup Xsaru WRC Rautenbach, když se mu zasekly brzdy.
První v cíli, páté vítězství a post nejúspěšnějšího jezdec v historii Rally Monte Carlo získává Sebastien Loeb (Citroën C4 WRC). Druhé místo Mikko Hirvonen (Ford Focus WRC 07). Třetí místo Chris Atkinson (Subaru Impreza WRC 07), o jednu vteřinu čtvrtý Francois Duval (Ford Focus WRC 07 Stobart Ford). Zisk bodů je určitě super výsledkem pro osmého Anderssona a Suzuki SX 4 WRC.
Celkově to byla velmi náročná rally. Nováček Suzuki určitě vystrčilo drápky a konkurenci naznačilo, že je třeba s ním počítat. Velmi dobrou soutěž zajeli oba jezdci Subaru WRT. Zklamali Latvala a Solberg H.. Víme, že nejsou zrovna specialisté na asfalt, ale oba se chtějí na asfaltu dále zlepšovat. Rally dokončilo 34 posádek, mezi nimi i Milan Liška, který prohlásil, že je to pro něj obrovská zkušenost.
Dalším podnikem WRC je Uddeholm Swedish Rally 8.-10. února. Pořadatel informuje, že se pojede za každého počasí. Zde se k WRC přidají i soutěžící v PCWRC, a mezi nimi i Martin Prokop. Reportáže opět budete moci sledovat zde s námi.