Švédská rally se do kalendáře mistrovství světa vrací po roční přestávce a poprvé od roku 1996 bude úvodním podnikem sezony. Švédská soutěž je navíc jedinou zimní rally v šampionátu a jako taková s sebou přináší některá specifika. Jízda na sněhu rychlostí blížící se dvěma stům kilometrů v hodině se může zdát jako popírání fyzikálních zákonů, ale stovky kovových hřebů v každé z pneumatik se dokáží vrýt do zledovatělého podkladu a jezdci si tak mohou dopřát na jiné soutěži neopakovatelný zážitek. V některých místech lze navíc využít sněhových bariér podél cest k jemnému odrazu v zatáčkách, který tak urychlí jejich projetí. Na druhou stranu umí být sněhové bariéry velmi zrádné. Když jezdec špatně odhadne pevnost bariéry nebo do ní vrazí příliš silně, sněhová masa vůz pohltí a je po nadějích na dobrý výsledek.
Z důvodu zákazu testování na území pořadatelské země tři týdny před startem soutěže testoval Czech Ford National Team v neděli v Norsku nedaleko švédských hranic. Trať, na které Martin Prokop nastavoval svůj nový Ford Fiesta S2000, odpovídala svým charakterem rychlostním zkouškám Švédské rally, takže narozdíl od prvního testu v Jihlavě dosahoval vůz vysokých rychlostních průměrů.
V pondělí se posádka Martin Prokop - Jan Tománek zúčastnila oficiálního předsoutěžního testu ve Švédsku. Z vozů kategorie Super 2000 byla však modro-bílo-červená Fiesta na trati jediná.
Martin Prokop: "V neděli jsme absolvovali soukromý test, při kterém jsme jezdili sami, takže jsme měli čas a prostor vyzkoušet vše, co jsme potřebovali. Měli jsme k dispozici i data o nastavení, s nímž minulý týden testoval Marcus Grönholm. To pro nás bylo skvělé a my jsme si set-up doladili tak, aby vyhovoval mně i autu. V pondělí bylo na programu oficiální testování před soutěží, při kterém společně s námi jezdili také posádky s produkčními auty, včetně dalších Čechů. Trať se ale v průběhu dne v důsledku průjezdů několika vozů měnila, takže srovnání nebylo až takové."
"Letos ve Švédsku není tolik sněhu, jako bylo loni v Norsku, ale mrzne, takže i když se budou vyjíždět koleje a místy se ve druhých průjezdech možná prosekneme až na šotolinu, neměla by povolit, měla by zůstat zmrzlá, proto se bláta snad bát nemusíme."
"Co můžeme od soutěže očekávat výsledkově ukážou až první rychlostní zkoušky. Po testech víme, že bychom měli být rychlejší než produkční vozy, ale uvidíme, jak na tom budeme ve srovnání se Skandinávci s S2000. Určitě ale pojedeme tak, aby nás to bavilo. To znamená rychle a trochu agresivně, jak to má Fiesta S2000 ráda."
V úterý a ve středu absolvují posádky seznamovací jízdy. Ve čtvrtek 11. února je na programu shakedown a ve 20:04 hod soutěž startuje úvodní rychlostní zkouškou v Karlstadu. Celkem na účastníky Švédské rally 2010 čeká 21 erzet o celkové délce 343 kilometrů. Konečné výsledky soutěže budeme znát v neděli 14. února po 15. hodině.
Komerční sdělení