O: Již tři týdny jste v čele továrního týmu Toyota, jaké byly Vaše první kroky, co jste podniknul?
TM: Prioritu má vybudování oddělení vývoje. Věřím, že od poloviny srpna budeme schopni začít pracovat a od září naběhneme na plný provoz. Do konce roku chci mít zhruba 25 zaměstnanců. Tohle číslo se ale bude rychle zvyšovat, jak budeme budovat další oddělení.
O: Tým chcete vybudovat ve Vašem městě, Jyväskylä. Není to logistická nevýhoda?
TM: To je zajímavý bod. Přemýšleli jsme nad hodně variantami - například jít do Anglie nebo Německa. Ale nakonec jsme došli k názoru, že to není moc velký rozdíl. Finančně není ani velký rozdíl mezi Helsinkami a Jyväskylä. Náklady ročně vzrostou zhruba o 150 000 EUR. Lidé, které jsme chtěli do projektu dostat, také shledali zajímavým vybudovat tým zde, protože místní okolí mají rádi.
O: Co myslíte, že bude těžší, řídit auto nebo tým?
TM: Dobrá otázka! Myslím, že oboje je docela složité - bez dobrého jezdce nikdy nic nevyhrajete, ale bez dobrého týmu také nikdy nic nevyhrajete. Je jasné, že když vedete tým, tak musíte myslet na hodně věcí. Máme před sebou hodně práce mezi současností a rokem 2017, musíme otestovat auto za všech podmínek - na sněhu, šotolině, asfaltu, ve vysokých nadmořských výškách, nízkých nadmořských výškách. Budeme testovat po celém světě.
O: Můžete nám prozradit jména klíčových postav?
TM: Mluvil jsem již se spoustou lidí. Také ve Finsku [během soutěže] je spousta lidí. Toho využiji, abych se spoustou z nich jednal. Jména oznámím zakrátko. Napřed je zapotřebí obsadit hlavní pozice. Zatím mohu prozradit, že vedoucí roli v otázce designu nebo techniky bude zastávat Řek Michael Zotos. Jeho posledním výtvorem je Subaru pro rallycross v Americe, dříve také pracoval u Prodrivu.
O: Myslíte, že Vám kariéra úspěšného jezdce pomůže?
TM: Ano, myslím si to. Vzpomínám si, jak jsem jezdil za Mitsubishi, tak jsem měl hned od začátku velmi dobrý pocit ze spolupráce s Andrew Cowanem. To bylo proto, že i on byl úspěšným jezdcem, takže viděl věci z mého úhlu pohledu. Byl velmi citlivý a přímý, protože viděl věci skrze přední okno i zpoza předního okna.
O: Už víte jména dodavatelů, se kterými chcete spolupracovat?
TM: Už jsme jednali s některými firmami. Pro auto chci mít ty nejlepší díly. Xtrac byla moje první volba v otázce převodovky, na zavěšení chci spolupracovat s firmou BOS. Ta dodává své produkty Citroënu už pěknou dobu. Toyota Motorsport GmbH bude stavět motor.
O: Kdy začnou testy Yarisu WRC 2017?
TM: Čas je naším největším problémem. Máme jasné nápady a teď začínáme s koncepcí a konstrukcí. Na konci roku chceme postavit první prototyp. Doufám, že se zkouškami vozu začneme v březnu. Mým plánem je mít čtyři testovací auta. Vždy dvě z nich by stabilně jezdila po celém světě a sbírala kilometry.
O: Myslíte, že budete i Vy sám jezdit během testů?
TM: Ano, to bude mým plánem. I tak ale budeme potřebovat pořádného testovacího jezdce, který zná aktuální auta WRC a bude provádět detailní práci. Ale myslím si, že bude dobré, když občas budu testovat i já. Jsou nějaké myšlenky, které mám a které mohou pomoci. S mými zkušenostmi bych mohl poradit například se zakladní geometrií. Také je dobré dostat informace o vozu od více lidí.
O: Mohl by nějakou roli hrát při testování také Mikko Hirvonen?
TM: Bylo by hloupé, kdybych s ním o tom nemluvil. Je to top jezdec, který nemá žádnou smlouvu, ale zná aktuální vozy WRC více značek a také velmi dobře zná podmínky v MS. My ale chceme mít více než jednoho testovacího jezdce, abychom najezdili co nejvíc kilometrů. Potenciálním kandidátem by byl také Juho Hänninen. Teď je ale ještě moc brzy na to, abychom prozrazovali víc, nejpozději v říjnu však budeme vědět.
O: TMG stále pokračuje ve vývoji vozu WRC. Poběží tedy paralelně dva projekty vozu WRC 2017?
TM: U nich jde o vývojové práce na motoru. Existuje jenom jediný projekt a já za něj mám celkovou odpovědnost. Teď jde o to, zkoordinovat všechno to úsilí. S TMG chci v co nejvíce oblastech spolupracovat.
O: Jak moc se změnil Váš život poté, co jste se stal šéfem týmu?
TM: Můj život se neustále točil kolem rally a soutěžních vozů. Takže z tohoto pohledu se toho zas tolik nezměnilo. Od té doby, co jsem přestal závodit, tak jsem měl svůj tým - Tommi Mäkinen Racing. Dost dlouho jsme připravovali auta skupiny N. Mám tedy zkušenosti s vedením týmu, je však jasné, že tentokrát je výzva větší. Mám mnohem větší zodpovědnost a také více práce. I tak jsem ale nadšený, protože to je velká příležitost.
O: Pana Akio Toyodu jste potkal poprvé, když jste byl jeho instruktorem?
TM: Tak to je. Oslovil mě, protože chtěl zlepšit svoje dovednosti v rally. Pak jsme spolu měli několik jízd a snažili se zlepšit jeho techniku. Jeho zlepšování bylo rychlé, pro auto má velmi dobrý cit. Práce s ním mě bavila.
O: V minulosti jste jezdil pro hodně japonských týmů, pomohla Vám tato zkušenost?
TM: Zcela jistě mi to hodně pomohlo. Měl jsem štěstí, že jsem v minulosti jezdil pro několik fantastických týmů a u každého z nich jsem se toho hodně naučil. Mojí prací je teď dát vše dohromady a co nejlépe to využít pro Toyotu, abych pomohl týmu posunout se dopředu a připravit se na první sezonu ve WRC. Můžete si myslet, že rok 2017 je daleko, ale já cítím, že je velmi blízko.
O: Můžete nám už také něco prozradit o budoucnosti?
TM: Jisté je, že Toyota příští tři roky pojede s aktuálním Yarisem. Poté přijde změna modelu. Souběžně s Yarisem WRC budeme vyvíjet také auto kategorie R5. Potřebujeme totiž auto, díky kterému budeme schopni vychovat mladého pilota. Kromě toho je také takový vůz potřeba, aby se povědomí o Toyotě rozšířilo v celém rallysportu a mohli jsme být aktivní také mimo WRC.
[Ve Finsku se hodně mluvilo o tom, že Mäkinen má zájem o to, aby na pozici továrního jezdce angažoval Esappeku Lappiho z týmu Škoda Motorsport].