Chiptuning je softwarová úprava
Že jste o něm ještě neslyšeli, ale vidina snížení spotřeby motoru nebo zvýšení jeho výkonnosti, se vám líbí? Pak vás jistě zajímá, o co jde.
Počítač řídí spalovací motor a vyhodnocuje z čidel údaje jako polohu plynového pedálu, otáčky motoru nebo třeba množství nasátého vzduchu.
Chiptuningem rozumíme softwarovou úpravu řídící jednotky auta, která vede ke zvýšení výkonu motoru. V podstatě jde o přeprogramování elektronického paměťového bloku sériovým programem. Každý moderní vůz je totiž vybavený řídící jednotkou motoru s operační pamětí, ve které jsou uložená data a nastavení pro bezvadný chod motoru.
Řídící jednotka začne pracovat v okamžiku, kdy otočíte klíčkem v zapalování. Po celou dobu provozu ji senzory motoru zásobují důležitými daty, jednotka je vyhodnotí a podle aktuálního požadavku řidiče mění nastavení.
Potenciál vozu nebývá z výroby využitý na 100 %, nastavení je třeba přizpůsobit vlastníkovi vozu, klimatickým podmínkám, péči o vůz, jeho pravidelný servis a údržbu, použité palivo apod. Řešením pak může být právě chiptuning.
Doba úpravy se odvíjí od typu vozidla a motorové jednotky, provádí se na míru danému vozidlu.
Proč se pro chiptuning rozhodnout?
Chiptuning lze provést u většiny vozidel, proč se pro něj rozhodnout?
- Snížení spotřeby, která podle typu řídící jednotky a motoru může dosáhnout až 1,5 l na 100 km.
- Zvýšení jízdního komfortu, vozidlo bude lépe akcelerovat.
- Bezpečnější předjíždění a zvýšení plynulosti a bezpečnosti silničního provozu.
Chiptuning svépomocí nebo od odborníků?
Jednoznačně od odborníků. Tedy pokud chcete, aby výsledek byl přesně takový, jaký si představujete a nemuseli jste pak řešit případné problémy, až půjdete na STK.
Když se udělá správně, nebude navyšovat emise výfukových plynů, ani nedojde ke snížení životnosti motoru. Navíc byste si chiptuning a úpravy řídících jednotek měli nechat zapsat do velkého technického průkazu.
Víte, že když si necháte udělat chiptuning od odborníků, nejprve se vždy stáhne software z řídící jednotky motoru a zálohuje se? Pak teprve dojde na samotnou optimalizaci výkonu.
Předem je třeba si také ověřit, v jakém stavu motor je a odvodit si, zda je možné vůz bez rizika nachipovat a o kolik. Stejně tak je důležité podrobit vozidlo důkladným testům a měření, aby se odhalily případné závady, které by zapříčinily, že se úprava neprojeví tak, jak by měla.