Bohemka se snaží každoročně nabídnout posádkám i divákům jedny z nejtechničtějších tratí u nás, po dlouholetém učinkování na Mladoboleslavsku se rychlostní zkoušky už nadobro usídlily v podhůří Jizerských hor, kde vzhledem k rychlostním průměrům není třeba využívat umělé retardéry. Po loňském velikém ohlasu se pojede několik stejných zkoušek, ovšem pod vedením Petra Pavláta, znalce místních silniček, i letos nabídne Bohemie něco nového.
RZ1 Sosnová
V pátek odpoledne odstartuje soutěž na autodromu v Sosnové. Na této Superspeciálce se už tradičně utkají vždy dvě posádky proti sobě. Až do večerních hodin bude na co koukat, na okruhu krom startovního pole budou jezdit historické vozy sk.B německého týmu Slowly Sideways či Fabie WRC při exhibici Jana Kopeckého, bohužel to bude jediné vystoupení vozu kategorie WRC v celém závodě, vložený závod pro „zakázané vozy“ letos s důvodu nedostatečného obsazení organizován nebude.
RZ2 Staroměstská
Poprvé v historii mladoboleslavské soutěže se rychlostní zkouška pojede v centru soutěže, tedy v ulicích města Mladá Boleslav. Tato téměř tří kilometrová zkouška se startuje pár desítek metrů za startovní rampou před zákaznickým centrem, jede kolem zimního stadionu, cílem pak bude mladoboleslavské letiště. Staroměstská zkouška má za úkol jen rozehřát posádky a především vylákat obyvatelé města ke sledování závodu.
RZ3/6 Sychrov
První pořádnou zkouškou pro posádky bude hned ta třetí, po loňsku osvědčený Sychrov, o kterém by mohlo hodně posádek vyprávět. Zkouška startuje kousek pod sychrovským zámkem. Zrádné vracáky z kopce zakončený levým diváckým na ruční brzdu přivedou posádky do obce Radostín. Malebnou vesničkou se proklikatíme až na kopací most, který vede přes železnici. V tomto místě zažil vloni horkou chvilku norský mistr Thomas Schie. Poté sjedeme rychlou pasáží až do obce Třtí, po zrádném vyskočení na hlavní silnici zanedlouho odbočíme vpravo. Následuje další rychlejší pasáž přes obec Vrchovina s několika nepříjemnými zatáčkami na rozbitém asfaltu. Ale to už přijíždíme do Sedlejovic, při vjezdu do vesnice vozy zbrzdí retardéry. Po výjezdu už trať vede ke komentovanému, diváckému místu v Hodkovicích, před nimi snad ještě stojí za zmínku horizont, ovšem po něm následuje mírná pravá, a tak jezdci radši skok prodávají, jen někteří zde opravdu skočí. Průjezd hodkovickým náměstím se letos oproti loňsku zatraktivní vracákem kolem kašny. Odtud RZ projede pod dálnicí na Liberec a směřuje dál k obci Radoňovice. Ve vesnici jsou dva přehledné vracáky na novém asfaltu, ovšem jezdí se ve stopě a není zde příjezdová cesta. Za Pelíkovicemi trať sjíždí vpravo na krásnou, úzkou, zatáčkovitou pasáž směřující ke Košovám. Přehledných míst ke stání je zde opravdu mnoho, o zrádnosti vypovídá i fakt, že zde při loňském ročníku skončilo několik posádek, mimo jiné i předjezdecký vůz. Pro letošek zde byl na 200metrech položen nová asfalt. Uzounká silnička vyústí na hlavní silnici levým vracákem, známý z fotek předních fotografů. Sjezd do Rychnova už je notoricky známý z jiných rychlostek, které se v různých variantách jezdily v minulosti. Nebezpečný je zejména za deště, trať lemují vzrostlé stromy. Na okraji Rychnova trať odbočuje po zemědělské cestě do Pulečného. Odbočením z hlavní silnice stoupáme zatáčkami po „rozbíječce“ až k hlavní silnici, vedoucí do Dalešic. Po sto metrech následují opět sudy a hned za nimi atraktivní odbočení vpravo. Pořadatelům nevyšlo natáhnutí zkoušky do obce Mukařov, místní byli proti, a proto jedeme až do Sněhova, těsně před cílem na Malé Skále na nás čeká série několika vraceček.
RZ4/8 Šumburk
V pořadí čtvrtá rychlostní zkouška se startuje šest minut před desátou a její část je známá i z kdysi pořádané Rally Paramo, z posledních ročníků bohužel v negativním slova smyslu -v roce 1999 se zde stala tragická havárie, při které zahynul spolujezdec. Onou zkouškou je Šumburk, název nese podle populárního sjezdu do Tanvaldu. Letos se pojede úplně jinak než doposud. Bude vypuštěn nezáživný a posádkami kritizovaný průjezd Popelnicemi, naopak přibude atraktivní stoupání Haraticemi. Startovat se bude v Bohdalovicích, kde najdeme několik divácky zajímavých míst, zejména nakopávací výjezd s místní silnice na hlavní vpravo. Podél Kamenice přes Plavy se dostaneme do zmiňovaných Haratic. Vozy musejí překonat veliké převýšení doplňené širokými zatáčkami. Zakončené jsou pak dvěmi přehlednými vracečkami s ostrým odbočením vlevo do úzké, kde byl start loňské RZ Šumburk. Zatáčkovitá pasáž se narovná u zemědělského stavení. Silnice se začíná měnit v štěrkovou, rozbitá cesta je hlavně před Rejdicemi. Projedeme pod sjezdovkou a vjíždíme do Příchovic, ve kterých vozy dosahují téměř maximálních rychlostí. To už ale přijíždíme na výše zmiňovaný Šumburk, kde několika vracáky střídány rovinami sjedeme až do Tanvaldu, kde bude cíl.
RZ5/7 Smržovka
Po servisu v Liberci je na programu první průjezd poslední RZ, kterou si představíme, tedy téměř 28km dlouhá „Smržovka“. Opět zkouška známá z loňska, doplněná ovšem o nové úseky, další změna je, že letos se pojede už v etapě první. Start bude opět za Novou Vsí před pramenem řeky Nisy. Po odbočení u hlavní silnice, jenž bylo proslaveno Barvíkovou krizovkou v ČT se vydáváme přes vršek na Smržovku, kde je přidán nový úsek. Jedná se o sjezd až k Lidickému náměstí na Smržovce, průjezd náměstím bude zpestřen dvěma retardéry. Pak se trať vrací zpět a navazujeme na úzkou silničku stoupající kolem kostela a hřbitova. Přejíždíme další hlavní silnici a trať se vydává do lesa. Po cca 2km RZ odbočuje ostře vpravo a sjíždí zpět na Novou Ves, po pěti vracečkách odbočuje vlevo na nábližku u Nové Vsi, po několika stovkách metrů odbočujeme opět vlevo a jedeme k Dolní Černé Studnici, ještě před ní však přes nepřehledný horizont odbočujeme vpravo k Jablonci. Po rychlém náletu zatáčíme vlevo do kopce na Vrkoslavice, proslavené skokem z dřívějších ročníků. Na tomto diváckém místě se pojede přes hranu vlevo. Rychlý úsek na Horní Černou Studnici je zbržděn retardéry. Trať mění sklon a sjíždíme do obce Krásná, s levým diváckým odbočením, za nedlouho nás čeká další vesnice s levou odbočkou, protentokrát na Jistebsku. V Huti byl nově doplněn úsek, jedná se o smyčku vedoucí na Pěnčín. V Loužnici opět najdeme známé místo, spojovačku kolem lomu s velice atraktivní levou odbočkou na hlavní přes horizont. Zásada je také zrádné místo, o čem už se přesvědčilo několik jezdců, nejen vloni. Po sérii tří zatáček, odbočujeme vlevo směrem na Velké Hamry II., po rychlé pasáži sjíždíme vpravo (kopanec). Následuje náročný zatáčkovitý sjezd na tzv. Hampejz, kde se v opačném směru jezdí amatérské závody do vrchu. Vytoužený cíl zkoušky je pár desítek metrů před viaduktem v obci Plavy.
Tolik ze stručných popisů rychlostních zkoušek páteční a sobotní etapy. Můžete se těšit na charakteristiku a popisování zkoušek nedělní etapy, ve které se pojede i skvost mezi zkouškami u nás, 43km dlouhý Navarov. Pokud máte zájem zeptat se na nějaké místo, zda za to stojí a chcete znát názor, neváhejte napsat pod článek.
Mapa RZ 1.etapy
ZDE