Asi 570 účastníků, 245 motorek, 20 čtyřkolek, 205 aut a 100 kamionů, se již 5. ledna vydá na slavnou Rallye Dakar. Tak, jako v minulých dvou letech, bude tento podnik startovat v portugalském hlavním městě Lisabonu. Trať bude měřit celkem 9273 kilometrů, přičemž měřené speciálky tvoří rovných 5736 kilometrů, což je o 1400 více než loni. Na trati tradičně nebudou chybět ani posádky našich reprezentantů v kategorii kamionů. Pojďme si je tedy představit.
Asi nejvýraznějšími našimi reprezentanty jsou kopřivnické Tatry a sedminásobný vítěz pouštního dějství, Karel Loprais. Tomu však jeho zdravotní stav ani letos neumožnil start s ostrým závodním speciálem, proto bude pilotovat jen týmový novinářský vůz Nissan Navara. Jakmile mu to však jeho stav dovolí, chtěl by se opět vrátit do své Tatry. O příčky nejvyšší se tedy bude, stejně jako loni, prát jeho synovec Aleš. Letošní vůz doznal řady změn, protože byl upraven podle nových platných předpisů pro třídu Superproduction. Zásadní změnou oproti minulým rokům je, že nová pravidla dovolují posunutí motoru o 40 cm dozadu, což má pozitivní vliv na rozložení váhy a na celkové těžiště vozu. Letošní model má navíc zcela novou nástavbu vyrobenou z karbonového kompozitu. Tím Tatra zhubla o několik set kilogramů. Upraven byl i motor, tradičně dodávaný firmou Deutz. Všechny změny mají za výsledek lepší jízdní vlastnosti a vyšší výkon. Po úspěšném testování v Tunisku zavládla v celém týmu spokojenost. S Alešem se svezou Ladislav Lála a Milan Holan.
Další kopřivnické speciály vysílá na start Letka Racing Team. Bude se jednat o dvě posádky. S číslem 604 vyrazí na trať mezinárodní posádka Andre de Azevedo - Jaromír Martinec - Justo Maykel. Druhý vůz bude pilotovat Tomáš Tomeček a pojedou s ním Vojtěch Morávek a Radomír Smolka, který je konstruktérem českých speciálů. Také Tatry Letka Racing Teamu se dočkaly změn plynoucích z nových pravidel.
Premiéru s úplně novým vozem si odbude Tedom Truck Team, který již tradičně používá vozy Liaz. Martin Macík připravil pro svůj letošní start nový vůz připravený podle již zmíněných pravidel pro kategorii Superproduction. Změny zaznamenalo uložení motoru, systém centrálního dohušťování pneumatik. Nová je i nástavba z hliníku a kevlaru a převodovka. Upravený loňský vůz bude sedlat nováček Marek Spáčil.
Ani letos to naše posádky nebudou mít jednoduché. Největší soupeři budou stejní jako v minulých letech. Na mety nejvyšší budou zcela jistě pomýšlet modré kamiony DAF holandského týmu De Rooy. I jejich vozy prošly úpravami a budou mít zcela nové motory Iveco. Velmi silné budou jistě i posádky ruských Kamazů.
Komerční sdělení