Vstup do letošní sezony byl z tvé strany doslova impozantní, vítězství na Valašské rally a v Klatovech . Čekal jsi takový úvod před sezonou?
„Určitě ne. Chtěl jsem samozřejmě co nejlépe zužitkovat všechny možnosti, které nám byly letos poskytnuty díky škodovce a díky firmě Delimax, což se od začátku dařilo. Byl jsem z toho sám celkem překvapený. Když ale máte tým, který pracuje jen pro vás a člověk se soustředí jen na to co má, tak ty věci jsou malinko snazší. Na druhou stranu je na nás vyvíjen větší tlak, se kterým se musíme nějak vypořádat. Nám se podařilo výborně od začátku skloubit dohromady všechny potřeby týmu a povinnosti posádky a tím i perfektně odstartovat sezonu.“
V dalších dvou soutěžích už to bylo „trošku slabší“, 3 místo v Českém Krumlově a stříbro v Hustopečích. To jsi schválně dával šanci soupeřům?
„Krumlov byl výsledkově slabší, nebylo to první místo, ale třetí. Musím ale říct, že úvod sezony byl takový, jaké úvody sezony bývají. Ne, že se nejede naplno, ale všichni očichávají své soupeře, svoje možnosti, svoje auto, takže tempo se vyostřuje v průběhu sezony, kde jsou jezdci rozjetí. Na tom začátku nejsou úplně všichni rozjetí i když se jede na maximum. V Krumlově se nám stalo, že jsme měli defekt z druhého místa. Na druhou stranu to byl pak z naší strany ještě lepší závod. Díky defektu jsme se propadli na 10. místo a od tohoto momentu jsme jeli naplno a stáhli jsme naší stíhací jízdo konečné třetí místo. Beru za veliký úspěch jenom to, že jsme vůbec chtěli bojovat a do posledního metru závěrečné rychlostky jsme jeli na doraz. Pět z sedmi sobotních erzet jsme vyhráli. Navíc jsme udělali velmi odvážný krok na začátku sobotní etapy, kdy jsme zvolili pneumatiky, ne na první rychlostní zkoušku, ale na komplex rychlostek, což se vyplatilo. Nad touto volbou ostatní jezdci kroutili hlavou, neboť ráno na Malontech bylo opravdu mokro a my jsme nasadili čistý slick. Toto naše konkurence nebyla schopná pochopit, proč se vůbec do něčeho takového pouštíme. Malonty bylo fakt hodně těžké přežít, protože byly kompletně mokré. Navíc jsme tam zajeli 3. čas se ztrátou na prvního necelých sedm vteřin. Na dalších zkouškách začaly dominovat naše pneumatiky a my vyhrávali erzety Takže sekci s odvážnou volbou pneumatik jsme vyhráli asi o 8 sekund, což bylo super. Závod pak pokračoval tady v tomto duchu. Defekt nám zřejmě pomohl, neboť do té doby jsme neměli to správné tempo. Co se týká Hustopečí, tak ne že bychom někomu dávali šanci, tam jsme prostě na Vaška neměli. Byť jsme se snažili co to šlo, prostě ho nešlo porazit. V Hustopečích byl Pech jednoduše neporazitelný, byl nejrychlejší.“
Ty jsi takový ten hecíř, který když má defekt nebo je nějaký problém, tak se do toho zakousne ještě víc?
„Určitě, já když jsem závodil s Pierangelem Scalvinim, tak ten to bral tak, že jsme si sami sobě dávali penalizaci a po těchto penalizacích jsme byli schopni jet hodně rychle a neudělat chybu. A tak to i funguje. Když udělá jezdec defekt, tak vše hodí za hlavu a jede maximum, jak to jen jde. Dříve jsme začínali závody takovou zvláštní jízdou, kdy jsme si vyrobili nějaký problém. Buď jsme udělali defekt, nebo jsme havarovali nebo něco podobného.“
Pojďme zpátky k letošní sezoně. Nutno tady podotknout, že co závod, to velmi vyrovnaná bitva…
„Ano všechny rally byly vyrovnané hned od začátku. Navíc na Valašce Vašek Pech vyrazil neskutečným tempem. Závody byly ne o vteřinách, ale o desetinách vteřin. Myslím si, že i Roman Kresta s Vaškem Pechem si tyto závody užívají. V žádném závodě není dopředu dané, jaké budou výsledky a myslím si, že si toto parádně vychutnávají i diváci. Z tohoto pohledu je letošní mistrák super a tyhle souboje o desetinky vteřin jsou perfektní.“
Při Rally Bohemia přišla havárie. Soutěž jsi měl velmi dobře rozjetou a od přísloví, že i mistr tesař se někdy utne, jsi nebyl daleko…
„Určitě. Soutěž byla pro nás rozjetá perfektně a taková věc se prostě stane. Stala se naší chybou. Na jednu stranu nás mrzí, ale na druhou stranu takovou chybou člověk přijde na spoustu věcí, jak co změnit pro příště, jak co udělat lépe a jak se proti takovéto chybě obrnit. Ale já se na naši havárii dívám tak, že to byla chyba z vysokého tempa, které bylo. V Mladé Boleslavi startovali Juha Hanninen a Bryan Bouffier, kteří jeli rychle. My jsme byli několik vteřin za Bryaenem, který se snažil dohnat Juhu. Věděl jsem, že tyhle dva nemůžeme stihnout, proto jsem se snažil být s oběma v kontaktu, což znamenalo jet rychle. Z toho potom vyplynula naše jezdecká chyba, která skončila tak, jak skončila.“
Co ti v tu chvíli proběhlo hlavou?
„Že je to velká škoda, ale život jde dál. Dříve jsem hodně prožíval různá odstoupení a neúspěchy, neboť člověk do rally úplně všechno. Teď už to tak úplně neberu. Vím, že je další závod, kde mohu moji chybu napravit. Samozřejmě, že mne ta havárie velmi mrzela, protože závod byl dobře rozjetý. Nechci se chválit, ale byli jsme asi jediní, kteří alespoň trošku dokázali držet krok s Juhou a Bryanem.“
Paradoxem je, že pokud by jsi Bohemii dokončil, bylo by asi o letošním titulu rozhodnuto…
„Ne, že by bylo rozhodnuto, ale ta cesta k titulu mistra republiky by byla určitě jednodušší. Když nad tím přemýšlím, tak možná by zbývající dva závody vypadaly tak, že bychom „poklidnou“ jízdou jeli jen pro potřebný počet bodů. To by ovšem nebylo dobré pro diváky i pro nás. Už by jsme jeli jenom pro nějaké body s tím, že by nás výsledek extra nezajímal, ale zajímali by nás pouze body. Bylo by nám jedno, o kolik je Roman s Vaškem před námi. Nyní je to alespoň dramatičtější.“
Ty umíš jezdit nějakou „udržovací jízdu“?
„ Ono to taky není úplně jednoduché jet při zdi. Jet takticky a při zdi, je ještě možná těžší než jet rychle. Neříkám, že bych jel údržbu, ale už bych asi nejel takové to maximum o desetinky vteřin a přišli by jsme tím o parádní souboje na Barumce.“
Ty osobně máš rád dramatické zápletky a horory jako takové?
„Nevadí mi. Myslím si, že se s tím umím poprat. Já si to nijak nepřipouštím. Vím z čeho chyba na Bohemii pramenila a teď už jde všechno dál směrem k Barum rally, na kterou se pečlivě připravujeme. Aby byl jezdec dobrý, musí se umět poprat i s těmito situacemi.“
Mezi ty dramatické kousky patří jistě i havárie. Těch je v rally spousta, kterou z těch tvých považuješ za nejhorší?
„Jednoznačně Argentina 2002. Byla to opravdu těžká havárie. Jeli jsme s Pierangelem Scalvinim na Mitsubishi EVO VI a i nyní jsem rád, že se tehdy nikomu nic nestalo. Tím teď nemyslím jen nás, ale i okolní diváky. Musím říct, že na této nehodě jsme neměli skoro ani díl viny. Stala se za stopkou rychlostní zkoušky. Sešlo se při ní několik nešťastných momentů. Na rychlostní zkoušce jsme přišli o spojku, která zkameněla, pak jsme přišli o brzdy, které poškozením o nějaký kámen vytekly a v cíli se mi k tomu všemu zasekl plyn. Souhra těchto tří věcí způsobila, že auto nebylo možné jakýmkoliv způsobem zastavit. Takže jsme se zřítili za stopkou do rokle. Já jsem v podstatě směřoval auto tam, kde nebyli lidi. Nikomu se nic nestalo a za to jsem opravdu moc rád.“
Pojďme zpátky do reality. Blíží se Barum rally, bezpochyby u nás vrchol sezony, jak se ty sám osobně na tuto soutěž připravuješ?
„Dá se říct, že se na ni připravuji od Bohemky, po všech stránkách, jak to jen jde. Makám na fyzičce a na všem možném. Testování již nějaké bylo a ještě bude. Celý tým dělá maximum proto, aby start ve Zlíně dopadl na výbornou.“
Do Zlína se sjede silná konkurence, jak vidíš své ambice soutěži?
„Těžko říct. Určitě by jsme zase chtěli být v kontaktu s těmi nejlepšími. Na druhé straně je tady český mistrák, který je letos pro nás tím rozhodujícím. Musíme to vymyslet a skloubit vše dohromady. Jet co nejrychleji a co nejbezpečněji… Uvidíme. Tipovat umístění je opravdu těžké, protože těch dobrých jezdců tady bude hodně. Jak jsem již předeslal, pro nás bude super, když s těmi nejlepšími budeme držet krok eventuálně v dobrém časovém rozestupu.“
Kdo bud podle tebe favoritem soutěže?
„Honza Kopecký, Kris Meeke, Bryan Bouffier. Myslím si, že tito tři pojedou na plno a bude to nádherný souboj. A když my budeme schopni s nimi jet… Budeme se snažit dát do jízdy vše co umíme.“
Barum rally je zařazena do IRC šampionátu, kde pravidelně startují Kopecký, Hanninen, Meeke, Loix a další jezdci zvučných jmen. Dají se tito jezdci porazit?
„Každý se dá porazit! Bohužel tento sport je hodně o ostatních aspektech. Není to tenis, kde jde člověk na kurt sám, se svojí raketou, se svýma nohama, se svojí hlavou, se svojí myslí a se svojí přípravou. Tady těch okolních aspektů, které mohou výsledek ovlivnit nebo úplně změnit je strašně moc. Je to velmi složité, ale porazit se dá každý.“
Ty jsi dosáhl svého nejlepšího umístění na Barumce v roce 2008, kdy jsi startoval za BF Goodrich Drivers Team s Peugeotem 207 S2000, tehdy to bylo 4. místo. Je v tvých silách tento výsledek zopakovat, respektive ještě vylepšit?
„Já bych určitě moc chtěl tento výsledek zopakovat, neboť rok 2008 byla úžasná příležitost, kterou jsme dostali, která určitě i nám následně hodně pomohla v dalším vývoji a působení v rally. Pokusíme se o to být minimálně tak, jak v tom roce 2008 a zkusit bojovat třeba i o vyšší příčky.“
Vzpomněli jsme BF Goodrich Drivers Team. Není škoda, že tento projekt padl, respektive že na něj nenavazuje něco podobného?
„Určitě to škoda je. Takové projekty pomáhají lidem, kteří si to zaslouží, kteří eventuelně nemají silné zázemí a kteří se takto mohou zviditelnit. Naprostý příklad je Neuville, byť byl vybrán do Drivers teamu a závod nedokončil, přesto ukázal svou rychlost. Lidi okolo Neuvilla to začalo zajímat a nyní už sedí svým způsobem v továrním týmu Peugeot. To bylo podle mne cílem tohoto projektu a škoda, že dále nepokračuje dál. Nám určitě účinkování v BF Goodrich Drivers Teamu pomohlo v dalším růstu.“