Zádveřický jezdec dojel druhý v rámci evropského hodnocení na asfaltové soutěži Rally Príncipe de Asturias ve Španělsku a na šotolinovém podniku Rajdu Polski skončil čtvrtý. V celkovém pořadí se dostal před svého největšího rivala Macieja Oleksowicze z Polska, který nespatřil cílovou rampu a klesl až za českého jezdce.
Rally Príncipe de Asturias byla začátkem září osmou soutěží jedenáctidílného seriálu mistrovství Evropy. Do slunného Španělska zavítalo celkem šest uchazečů o evropské body. Podobně jako na barumce scházel lídr šampionátu Luca Rossetti, a tak největším favoritem byl jeho krajan Luca Betti na voze Peugeot 207 S2000. Devětadvacetiletý český jezdec se soustředil na souboj s Polákem Maciejem Oleksowiczem, největším konkurentem v boji o třetí místo v Evropě. „Španělsko dopadlo pro nás velmi dobře a paradoxně lépe než barumka. Náš největší konkurent Oleksowicz nedojel ani v jedné etapě a vyšel bodově naprázdno. Polský jezdec urazil v první etapě kolo, ve druhé etapě měl problémy s motorem a odstoupil. Získali jsme bodový příděl za druhé místo, což nás dostalo v celkovém pořadí na kýžené třetí místo,“ uvedl úřadující vicemistr Evropy. Na Pyrenejském poloostrově se chytl nabídnuté šance, využil zkušenosti z předchozích let na této soutěži a předvedl velmi dobrý výkon. „První etapu jsme jeli hodně rychle, neboť na Poláka Szymona Rutu jsme najeli téměř minutu. Byli jsme spokojení s naším výkonem i s dosaženými časy, i když šlo samozřejmě jet rychleji. Ve druhé etapě bylo jasné, že získáme bonusové body. Nechtěli jsme proto riskovat a jeli jsme v klidu. Nebylo kam spěchat, navíc Oleksowicz odstoupil i v druhé etapě. Jeli jsme tak, abychom se nějakou zbytečnou chybou nepřipravili o druhé místo,“ pověděl otec tří dcer. V okolí Ovieda panovaly až tropické teploty a soutěž sledovaly velké zástupy diváků, kteří se nechovali zrovna ukázněně. „Atmosféra byla parádní, ale diváci tam vůbec neposlouchají pořadatele. Například stáli na nebezpečných místech jako například při příjezdu do vracáku přímo v únikové zóně. Jsou tam s nimi dost problémy, naštěstí se nikomu nic nestalo. Ve Španělsku panuje podobná atmosféra jako před lety při rally, kdy jezdily vozy skupiny B. Cestu soutěžním vozům tehdy rozrážely špalíry diváků a něco podobného se dělo nyní v okolí Ovieda,“ upozornil jediný český jezdec v letošním mistrovství Evropy. Tlusťák se Škaloudem skončili v celkovém pořadí na lichotivém šestém místě, absolutním vítězem se stal domácí šampion Alberto Hevia na voze Škoda Fabia Super 2000.
Mistrovství Evropy pokračovalo čtvrtý zářijový víkend legendární šotolinovou soutěží Rajd Polski s centrem ve městě Mikolajki u Mazurských jezer. Soutěž opanovali domácí jezdci, po napínavém souboji nakonec byl nejrychlejší Kajetan Kajetanowicz s vozem Subaru Impreza STi R4. Zádveřický A.T. Motosport do Polska neodjel se svou fabií, ale pronajal si vůz u italské stáje DP Autosport. „Věděl jsem, že podobně jako v Turecku nepojedu na šotolině se svým vozem. Využili jsme nabídky stáje z Itálie, která nám dala k dispozici i jednoho mechanika. Osobně se velmi dobře poznáme, spolupráce byla na výborné úrovni. Další týmové zázemí včetně mechaniků bylo z naší stáje,“ pověděl Antonín Tlusťák. V Polsku se představilo 7 zájemců o evropské body, přijel i vedoucí jezdec Rossetti. „Ukázalo se, jak jsou domácí jezdci na šotolině rychlí, nestačil jim ani italský lídr. Jelo se na rychlé šotolině, ale bylo to krásné svezení. Měli jsme několil výletů mimo trať, naštěstí to dopadlo dobře. Během celé soutěže jsme neměli ani jeden technický problém, uvedl Tlusťák, který v Polsku startoval podruhé. Premiéru zažil před čtyřmi lety ještě s vozem Citroën Saxo. V přímém souboji o bronzovou příčku v Evropě se opět nedařio Oleksowiczovi. V přemíře snahy urazil po jezdecké chybě kolo a podobně jako ve Španělsku vyklidil pozice. Pro Tlusťáka byl polský výsledek příznivý, neboť v Evropě skončil čtvrtý a celkovém pořadí dojel na osmém místě. „Pro nás to bylo maximum možného. Na polskou špičku jsme neměli. Nechtěli jsme na Oleksowicze nabrat velkou ztrátu. Věděli jsme, že doma jej budeme těžko stíhat. Navíc šotolina nepatří mezi náš oblíbený povrch, nicméně kvůli bodům do celkového pořadí jsme zde museli startovat,“ vysvětlil Tlusťák, který se přepravil do dějiště soutěže s týmem po vlastní ose. „Cesta byla zdlouhavá, neboť polské silnice a dálnice jsou rozestavěné i vzhledem k blížícímu se evropskému šampionátu ve fotbalu. Nechtěli jsme cestovat letecky, neboť přímá linka nebyla k dispozici a časově by to vyšlo ještě hůře než cesta autem.“ Nejvíce bodů do hodnocení Evropy bral Michal Solowow, jehož stáj Cersanit Rally Team podala protest na vítězného Kajetanowicze kvůli technickým předpisům.
Tlusťák se Škaloudem udrželi za svými zády Oleksowicze a bodově se mu vzdálili. „Chceme Poláka porazit i na předposledním podniku šampionátu ve Francii. Tam se nám daří, každopádně k bronzové příčce máme dobře našlápnuto. Chceme přivézt co největší porci bodů,“ pověděl Antonín Tlusťák, držitel jezdecké priority FIA B. Populární Rallye Antibes Côte d'Azur se jede v termínu 14. – 16. října 2011. Soutěž využívá na klikatých asfaltových silnicích i tradiční úseky z legendární Rallye Monte Carlo, zavítá rovněž na známé průsmyky Col de Turini a Col de Braus nebo obtížnou pasáž kolem proslulé propasti Aiglun. Třídenní soutěž měří celkem 922 km a obsahuje 14 náročných rychlostních zkoušek v délce 260 km. Na Azurové pobřeží se sjeli všichni přední jezdci evropského šampionátu. Chybí jen Polák Solowow, který startuje ve stejném termínu na Rally Košice, jenž je součástí polského mistrovství.
Průběžné pořadí FIA Mistrovství Evropy v rally 2011 po 9. podniku:
1. Luca Rossetti (Itálie, Fiat Grande Punto S2000) 209 bodů, 2. Luca Betti (Itálie, Peugeot 207 S2000) 188, 3. Antonín Tlusťák (Česko, Škoda Fabia S2000, Fiat Grande Punto S2000) 129, 4. Michal Solowow (Polsko, Ford Fiesta S2000) 115, 5. Maciej Oleksowicz (Polsko, Ford Fiesta S2000) 113, 6. Szymon Ruta (Polsko, Peugeot 207 S2000) 97, 7. Dimitar Iliev (Bulharsko, Škoda Fabia S2000) 46, 8. Renato Travaglia (Itálie, Škoda Fabia S2000, Ford Fiesta S2000) 35, 9. Petar Gyoshev (Bulharsko, Peugeot 207 S2000), Giandomenico Basso (Itálie, Proton Satria Neo S2000) oba 28 atd.