Fanoušci motorsportu a rally především, vítejte u souhrnu ze šestého závodu Traiva Rally Cupu 2019, který se odjel za prosluněného letního dne na testovacím polygonu Tatru Truck v Kopřivnici. Na tento závod se nám přihlásilo třicet účastníků nejen z Česka, ale také z Polska a Slovenska. Na všechny tak čekala technická trať o dvou úsecích, které se jely třikrát. Proti neúprosným stopkám našich časoměřičů se bojovalo na tentokráte rychlých pětadvaceti kilometrech. Pojďme se společně podívat, jak si vedli jednotliví účastníci, a začneme, jak se patří, u kategorie historiků.
Třetí místo mezi historiky si vyjel Bořivoj Minář. U nás se objevil poprvé, avšak v jeho případě se jedná o zkušeného a pravidelného účastníka Českomoravského poháru v rally, kde jej můžete vídat s Toyotou Celica GT. Pepa Peřina se svým se svým BMW patří již za tradičního účastníka. Jízdu si vždy užívá naplno a nikdy v ní nechybí smyky a kouř od zadních pneumatik. Tentokrát si z Kopřivnice odvezl stříbro. Celkově patnácté místo v nabité startovce, ale hlavně pohár za první místo mezi historiky si vyjel Jirka Vichta. V horkém počasí musel dokonce sundat kryt motoru a podpořit tak jeho chlazení, aby nehrozilo, že rozšíří řady Volkswagenů, které v zápalu boje na světových rychlostních zkouškách již vzplanuly.
V kategorii F2 bylo klasifikováno 10 jezdců a dvě jezdkyně. Dvanácté místo mezi dvoukolkami a druhé mezi ženami putovalo na Slovensko zásluhou Libuše Čikor a Hondy Civic Type R. Lenka Kaločová a Silvie Dřímálová spojily síly a půjčily si soutěžní Renault Clio Sport. Od první zkoušky byly rychlejší než s Hondou a dokonce postupně přidávaly na rychlosti. Tentokrát braly jedenáctou příčku mezi dvoukolkami a k tomu vyhrály dámský pohár. Ze Slovenska přijela další Honda CivicType R, kterou řídil Luboš Búš. Pro Luboše to byl druhý start na Traiva Cupu vůbec, a tak si tentokrát umístil na desátém místě mezi dvoukolkáři. Na pohled atraktivní jízda, kvílející pneumatiky a v zatáčkách zadní kolo ve vzduchu, to jsou atributy jízdy Rostě Kovařčíka a jeho červené Felicie. Rosťa závody žije a baví se jimi, a tak bral deváté místo v kategorii F2. Konrad Dukat zavítal z Polska k nám do Kopřivnice poprvé. Se svým Peugeotem 106 S16 však jel velmi svižně a čistě, díky tomu vyjel pěkné osmé místo v kategorii dvoukolek. Otec a syn Štuksovi opět vyvezli cupového Opela Adam. Marek měl na autě číslo 32 a jeho jízdní projev byl velmi čistý a svižně se proplétal technickou tratí polygonu. Tentokrát si odvezl sedmé místo mezi dvoukolkami. O stupínek výše a o deset sekund rychleji zdolal trať jeho syn Tomáš, který měl na dveřích nalepeno číslo 16. Tomáš nedávno dostal výjimku od ředitele Podorlické rally, na které si odbyl premiéru v klasických sutěžích. Traiva Rally Cup bere jako přípravu na budoucí soutěže a tentokrát si vyjel šesté místo. Dalším mladým účastníkem, který sbírá zkušenosti je Ondřej Dobeš. Při posledním startu jej jeho Alfa Romeo 145 zradila a musel odstoupit. Tentokrát si však spravil chuť, mohl naplno využít sílu dvoulitrového motoru a tak si nakonec odvezl páté místo v kategorii F2. Čtvrté místo v kategorii putovalo do Polska zásluhou Lukasze Nowaka. A mohlo to být i lepší, kdyby nezapomínal na sudy, které ve vybraných místech zabraňovaly katování. Citroen Saxo VTS a Jirka Gerych za jeho volantem jsou již stálicemi Traiva Rally Cupu. V tomto závodě navázal na pódiové umístění z minula, opět jel rychle a bere tak bronzovou příčku v kategorii F2. O trošku rychlejší byl host z Polska Janusz Stebel. Do Kopřivnice přivezl velmi rychlou Hondu Civic páté generace, která jej dovezla na stříbrnou příčku mezi dvoukolkami. Sebastian Puzoň je momentálně na zlaté vlně. Soustředěnou a rychlou jízdou bez viditelných chyb opět ovládl klasifikaci dvoukolek a vedl si dobře i v absolutní klasifikaci, kde se umístil na devátém místě.
Tak jsme se nyní přesunuli do kategorie velkých aut a absolutní klasifikace. Velkých aut se do závodu přihlásilo třináct, ale jen dvanáct jich nakonec odstartovalo. Jsme rádi, že po minulém odstoupení opravil své Subaru Vladimír Odehnal. Avšak dopustil se dvou defektů a ten druhý nakonec poškodil i disk zadního kola. Nakonec byl klasifikován v absolutním pořadí na devatenáctém místě a desátém v kategorii N4. Šestý závod Traiva Rally Cupu si nenechal ujít Petr Surovič. Opět startoval s Lancerem deváté evoluce a umístil se na dvanáctém místě celkově a devátem mezi eNky. Mezi produkčními čtyřkolkami byl klasifikován také Radomír Čikor ze Slovenska. Ten řídí velmi silné Mitsubishi Lancer Evo IX. Avšak trať mu nejspíše nesedla, neboť dokončil závod jako jedenáctý absolutně a osmý v ktegorii. Zbyněk Šantavý s dalším Lancerem deváté evoluce letos poprvé nakouknul do top ten a je to zatím jeho nejlepší výsledek. V absolutním pořadí mu tentokrát patřila desátá pozice a sedmá v kategorii N4. Silvero nemá závodění nikdy dost. A dokazuje to dalším dvojitým startem. S týmovým Subaru Impreza 22B bral osmé místo absolutně a šesté mezi produkčními vozy kategorie N. Honza Sedlák vyvedl svou Imprezu 22B v novém designu a provedl další úpravy ke zlepšení výkonu. Jistě byly ku prospěchu, neboť v nabité startovce obsadil sedmé místo celkově a pátou příčku mezi silnými produkčními auty. Šesté místo absolutně a čtvrté v kategorii N4 tentokrát patřilo dalšími nováčkovi z Polska Aleksandru Lebedymu, který startoval s krásným Lancerem šesté evoluce. Petra Křižana jsme viděli naposledy při loňském závěrečném podniku. Na Traiva Cup přiletěl z Anglie, kde s Lancerem deváté evoluce bojuje v temnější rallyové sérii. U nás to stačilo na páté místo celkově a pohár za třetí příčku v kategorii N. Čtvrtý absolutně a stříbrný mezi eNky absolvoval závod Lubomír Světínský s Imprezou WRX STI. Jízdu si vždy užívá a nechybí jí ani atraktivita ani rychlost. K příčce vyšší však chybělo necelých 9 sekund. O tolik byl v součtu času rychlejší Radek Fiala, kterému letos perfektně funguje jeho Evo desítka. Ováží si tak bronz v absolutním pořadí a první místo mezi produkčními vozy. Impreza WRC je na opravě motoru a tak si Silvestr Mikuláštík pro tento závod vypůjčil Imprezu WRX STI. Silvestr je tady jako doma, není divu, že jej jen tak něco nemůže rozhodit, ani prasklé pružiny zavírání zadní kapoty po jednom skoku. Opět jel velmi rychle a bral druhé místo celkově. Nejrychlejším jezdcem šestého dílu je však Roman Odložilík na Fabii R5. Roman přijel s týmem SK Der vyzkoušet nová nastavení na velký závod v Hustopečích. Jak můžete vidět, ve voze nebyl sám, když jej navigovala Lucia Laurincová, pro kterou to byla premiéra ve voze nejvyšší kategorie.
Smolařem závodu se stal polský rychlík Rafal Pochlopien. Favorit dvoukolek tak do závodu vůbec nenastoupil, když nenastartoval svoji Astru. Nemohl tak odstartovat ani Rafal Krecioch, který se s ním měl střídat.
Traiva rally cup si nyní dá letní přestávku, když se sejdeme při dalším závodě až 21. září.
Děkujeme všem účastníkům za předvedené výkony v duchu Fair Play, všem pořadatelům, kteří dohlíží na bezpečnost tratě, ale především i Vám, našim fanouškům, kteří pravidelně usedáte k monitorům, abyste si přečetli, co se u nás stalo nového.
Průběžné pořadí Traiva Rally Cupu
Absolutně:
1. Mikuláštík 47b.| 2. Fiala 32b.| 3.-4. Světínský| Podešva 17b.| 5. Odložilík 15b.| 6.-8. Frycz, Kratochvíl, Puzoň 12b.| 9.-12. Sedlák, Kobiela, Vlček, Bisaha 10b.
N4
1. Fiala 43b.| 2. Podešva 23b.| 3. Světínský 22b.| 4. Kratochvíl 18b.| 5. Silvero 17b.
F2
1. Puzoň 56b.| 2. Gerych 29b.| 3. Kolář 27b.| 4. Nowak 15b.| 5.-6. Bartosz, Jančík 13b.
Historik
1.-2. Peřina, Vichta 34b.| 3. Gacík 19b.| 4. Pfeifer 15b.| 5.-7. Blažek, Černý, Hlavička 10b.
Autor: Martin Bill