Portugalská rally v cíli

Marek Šteigr, 1. dubna 2007, 23:33 Google+

S koncem víkendu se do svého cíle nachýlil i pátý podnik Mistrovství světa v automobilových soutěžích, Portugaská rally. Po jedné mimoevropské zastávce v Mexiku, se celý kolotoč světových soutěží opět vrátil na starý kontinent a na posádky čekala šotolinová trať na jihu Portugalska.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Loga

Loga | foto: Archiv RallyZone.cz

Sdílejte článek

Historii a trať soutěže jsme vám představili ještě před samotným startem soutěže a nyní se můžeme podívat na celkový průběh rally.

Ve čtvrtek v podvečer celá rally odstartovala diváckou zkouškou, která byla situována do prostor fotbalového stadionu Algarve. Fotbalový stánek je čtyři roky starý a byl postaven pro evropský fotbalový šampionát konaný v roce 2004. Pro potřeby rally vznikla na původním fotbalovém trávníku asfaltová paralelní trať. Ta měřila dva kilometry a jezdci ji absolvovaly po dvojicích, když po polovině odjetého úseku si díky uměle vzniklému přemostění jezdci dráhy vyměnili. Diváckou zkoušku vyhrál Fin ve službách Fordu Marcus Grönholm, který byl o dvě vteřiny a tři desetiny rychlejší než Dani Sordo na Citroenu. O třetí příčku se dělili Sebastien Loeb a Petter Solberg se ztrátou 3,3 vteřiny na Grönholma. Náš Jan Kopecký dovezl svůj vůz Škoda Fabia WRC do cíle na osmnácté pozici. Dobrým čtvrtým místem mezi vozy S1600 vstoupil do soutěže juniorů (JRC) Martin Prokop s Citroenem C2 S1600.

Netradičně pozdě, až v půl jedenácté dopoledne, začala páteční první klasická, celkově pak druhá rychlostní zkouška Portugalské rally. Na posádky čekal slunečný den a suché šotolinové tratě s tvrdým podkladem, který byl pokryt zhruba centimetrovou vrstvou jemného prachu. Nejlépe se s těmito nástrahami vypořádal Mikko Hirvonen s Fordem, následovaný týmovým kolegou Grönholmem a Petterem Solbergem jedoucím s vozem Subaru. Pro někoho překvapivě až čtvrtým místem zahájil páteční den úřadující mistr světa Seb Loeb. Časové rozestupy po druhé zkoušce však nebyly nikterak velké a Dani Sordo uzavírající prní pětici jezdců ztrácel na celkově vedoucího Grönholma necelých sedm vteřin.

Velkou smůlou začal a bohužel zároveň i skončil páteční den pro posádku Jan Kopecký - Filip Schovánek. Po několika úvodních kilometrech přestala na jejich voze díky vadnému dílu fungovat brzdová soustava. Posádka musela absolvovat rychlostní zkoušku bez funkčních brzd, navíc o jeden ze skrytých kamenů prorazila pneumatiku. Kopecký se Schovánkem se po projetí cílem snažili před následující rychlostní zkouškou vůz opravit. Do testu ještě odstartovali, ale i přes veškeré úsilí nakonec po poradě s týmem vůz odstavili a odstoupili tak z páteční etapy. Mechanikům týmu CRT - Kopecký se po odtažení auta do servisu podařilo závadu odstranit a česká posádka tak mohla nastoupit díky pravidlu super rally do sobotní i nedělní etapy, ovšem s obrovskou penalizací více než třiceti minut.

Do prvního pátečního servisu dojely posádky po absolvování tří rychlostních zkoušek v pořadí Grönholm, Loeb, Hirvonen a Petter Solberg. Tyto čtyři jezdce dělilo po prví sekci RZ jen 8,8 vteřiny. Pátý Dani Sordo již na lídra ztrácel třiatřicet vteřin a šestý Manfred Stohl již rovnou minutu. Za Stohlem se do první desítky vešli s minimálními rozestupy ještě Carlsson, Atkinson, Latvala a desítku nejrychlejších uzavíral Henning Solberg.

Po první sekci kromě již zmiňovaného Kopeckého v závodě nepokračoval Guy Wilks, který odstoupil po třetí zkoušce kvůli technické závadě jeho Focusu WRC 04.

Skvěle si vedl Martin Prokop mezi juniory. Po čtyřech odjetých zkouškách mu patřilo průběžné druhé místo. Zároveň byl Prokop nejlépe umístěným jezdcem s vozem Citroen v této kategorii, když před ním na prvním i za ním na třetím místě byli jezdci s vozy Suzuki Swift S1600. Slovensko - česká posádka Béreš - Starý si s vozem Renault Clio S1600 hlídala taktéž pěkné páté místo po čtyřech odjetých rychlostních zkouškách.

Do odpolední sekce první etapy vstupovali jezdci za přibližně stejných podmínek, za jakých absolvovali první průjezdy zkouškami. Do páté zkoušky již neodstartoval Toni Gardemeister s Xsarou WRC, jenž byl vyloučen za jízdu do servisu po třech kolech. To je od začátku letošní sezony zakázané a trestem je vyloučení ze závodu. To následně potkalo i posádku Gardemeister - Honkanen.

Během trojice odpoledních testů se kromě očekávaného útoku Seba Loeba na první pozici neudáli žádné výraznější změny na špici celkové klasifikace. Marcus Grönholm sice ještě dokázal vyhrát pátý rychlostní test, nicméně Seb Loeb dojel s pouhou půl vteřinou ztráty za ním a dostal tak Fina pod velký tlak. Rozdíl mezi jedničkami Fordu a Citroenu v ten moment činil přesně šest vteřin. Loeb zaútočil hned na následujícím testu který vyhrál a umazal z Grönholmova náskoku 4,5 vteřiny. Jeho útok však pokračoval a v posledním testu páteční první etapy Portugalské rally opět vyhrál úřadující mistr světa a dostal se do čela celého průběžného pořadí soutěže. Jeho náskok na Grönholma činil 3,1 vteřiny. To vše po 122 odjetých závodních kilometrech.

Ostatní jezdci v průběhu dne jen ze stále větším časovým odstupem přihlíželi souboji dvou v současnosti největších hvězd rallyového sportu. Pořadí se kromě úplné špice měnilo jen na šestém místě, když mladík Latvala byl rychlejší než zkušený Manfred Stohl. Neuvěřitelnou rychlost s jakou absolvovali první dva jezdci všech šest pátečních zkoušek jen dokazuje fakt, že desátý Henning Solberg na ně ztrácel po první etapě dvě minuty a čtyřicet dva vteřin.

Rychlé tempo Portugalské rally bohužel bez úhony nevydržela ani druhá česká posádka Prokop - Tománek. Ta přehnala v RZ5 své snažení a v rychlé levé zatáčce vyletěl jejich vůz z trati. Po pětinásobném přemetu jejich vůz sice dopadl zpět na kola, ale jakékoliv další pokračování v soutěži bylo nereálné. Nejenže Citroen C2 S1600 byl velmi poničen, ale Martin Prokop musel být převezen do nemocnice s podezřením na otřes mozku. Později se naštěstí ukázalo toto podezření jako liché a český jezdec byl po vyšetření z nemocnice propuštěn.

V noci z pátka na sobotu se přes region Algarve přehnal vydatný déšť. Na účastníky rally čekaly úplně jiné podmínky než v den předchozí a to znamenalo i změnu nastavení vozů a na osichajících tratích i složitější rozhodování při výběru pneumatik. Kdo však při zhoršených pomínkách očekával nějaké výraznější změny v pořadí závodu, mýlil se.

Fanoušek mající rád napětí a velké souboje by dokonce mohl nazvat sobotní etapu Portugalské rally jako nudnou. V jejím průběhu totiž nedošlo k žádným výrazným změnám v pořadí celkové klasifikace, ani v pořadí šampionátu juniorů (JRC). A tak jediné změny pořadí v průběhu celé druhé etapy měli na svědomí Manfred Stohl, Daniel Carlsson a Jozef Béreš. První jmenovaný opustil krátce po startu RZ10 trať, než se stačil dostat zpět ztratil zhruba pět minut a propadl se ze sedmé na jedenáctou příčku. Další z výše jmenovaných, Henning Solberg pak během dne zaútočil na Carlssona a ve dvanácté rychlostní zkoušce se před Švéda dostal.

Mezi juniory došlo na špici jen k jedné změně a sice když Jozef Béreš hned v prvním testu sobotního dne využil drobného zaváhání Poláka Kasciuszka a dostal se před něj na bronzovou příčku v JRC.

Sebastien Loeb během dne nepřipustil žádné zdramatizování situace, k čemuž mu svou drobnou chybou pomohl i Grönholm. Po absolvování 153 kilometrů rychlostních zkoušek druhé etapy vypadalo pořadí na špici startovního pole následovně: vedl Loeb se čtyřiceti vteřinami náskoku před Grönholmem. Třetí byl stále Mikko Hirvonen, jenž už ztrácel na jedničku Citroenu skoro dvě minuty.

Petter Solberg na čtvrtém místě byl po sobotě spokojen s fungováním svého vozu, ale jak přiznal, čekal že on sám bude svými výkony více konkurovat nejrychlejším dvěma jezdcům. Dani Sordo na pátém místě měl ztrátu čtyř minut. Dalších šedesát sekund ztrácel Jarri-Matti Latvala s Fordem. Ten si celkem v poklidu jel pro body do hodnocení jezdců. Jeho náskok totiž činil dvě minuty na týmového kolegu a sedmého jezdce v pořadí Henninga Solberga.

I když Jan Kopecký nastoupil po pátečním výpadku do druhé etapy bez šancí na celkové dobré umístění dokázal v jejím průběhu zajet několik velmi solidních dílčích časů na hranici první a druhé desítky. Tým CRT - Kopecký současně pojal zbytek soutěže jako šotolinový test a přípravu na další soutěže na tomto povrchu.

Nedělní etapa se nesla v duchu udržování získaných pozic a nikdo z jezdců se nepouštěl do žádného zbytečného riskování. Na jezdce v průběhu třetího dne čekala čtveřice klasických rychlostních zkoušek v otevřené krajině a závěr soutěže, stejně jako její úvod obstaral opět průjezd diváckou vložkou na stadionu Algarve. Tady už jeli někteří jezdci na jistotu a ti co měli velký náskok a nemuseli se bát soupeřova útoku na svou pozici, pojali průjezd stadionem jako šou pro diváky. Největší aplaus diváků si vysloužil Ital Gigi Galli, který sice v soutěži nepodával výkony jaké se od něj očekávaly a jeho konečné osmé místo je pro někoho zklamáním, ale na stadionu zářil. Jeho vůz byl vyzdoben vlající portugalskou vlajkou na střeše a po absolvování průjezdu stadionem Gigi poděkoval fanouškům oblečen v portugalském fotbalovém dresu a stojíc na střeše svého vozu.

Vítězem Portugalské rally se stal suverén posledních let Seb Loeb, který zároveň oslavil své třicáté první vítězství v mistrovství světa. Druhý Grönholm ztratil na Loeba 37,1 sekundy a v cíli rally sportovně přiznal, že na multišampiona posledních let ani tentokrát neměl. Na stupních vítězů Loeba a Grönholma doplnil Mikko Hirvonen a potvrdil tak pozici třetího nejrychlejšího jezdce současných světových soutěží.

Čtvrtý dojel Petter Solberg a získal zatím nejlepší umístění vozu Impreza WRC specifikace 2007. Páté místo trpělivě hájil od začátku do konce soutěže Dani Sordo. Tento výsledek je pro mladého Španěla cenný protože po předchozích né příliš uspěšných soutěžích začínala být slyšet kritika na jeho výkony. Na bodované pozice ještě dosáhl Jarri-Matti Latvala jedoucí s Fordem týmu Stobrat Motorsport, dále jezdec Kronos Citroen Týmu Daniel Carlsson a již zmiňovaný Gigi Galli.

V hodnocení JRC dosáhl na plný počet bodů P.G. Anderson se Suzuki Swift S1600. Stejný vůz dovezl na druhé místo Estonec Urmo Aava. Alespoň částečnou radost může mít český fanoušek ze třetího místa Jozefa Béreše ze slovenska, kterého naviguje Čech Petr Starý.

AKTUALIZACE:

Ve večerních hodinách byla posádka Gronholm - Rautiainen penalizována. Komisaři obdrželi od technického delegáta FIA písemné upozornění, že zadní okna (levé a pravé) vozu číslo 3, posádky Gronholm – Rautiainen, neodpovídá homologaci vozu. Nakonec se upřesnilo, že penalizované budou posádky vozů s čísly:  3, 4, 9, 10, 16, 23, tedy Gronholm, Hirvonen, Latvala, H. Solberg, Wilson a MacHale. Všichni obdrželi pětiminutovou penalizaci.

Touto novou situací se na druhou pozici posunul v Portugalské rally Petter Solberg.

A jaké je vysvětlení? Okna mají měřit 3,5 milimetru, naměřeno však bylo o půl milimetru méně. Zástupce Fordu uvedl, že okna z polykarbonátu pro ně vyrábí subdodavatel již několik let. Komisaři uznali, že nešlo o pokus získání výhody nad ostatními. Oficiální výsledky Portugalské rally jsou tedy následující:

1. Loeb Sebastien
2. Solberg Petter
3. Sordo Daniel
4. Gronholm Marcus
5. Hirvonen Mikko
6. Carlsson Daniel
7. Galli Gigi
8. Latvala Jari-Matti

Ford už slíbil, že z této nešťastné události vyvodí přísné důsledky ve svých řadách.

Takto tedy vypadal průběh druhé šotolinové soutěže, Rally de Portugal z pohledu výsledků. Příští podnik Mistrovství světa v automobilových soutěžích se pojede přesně za měsíc a bude jím Rally Argentina.

Konečné výsledky Vodafone Rally de Portugal naleznete zde

Vytisknout

Diskuze: Portugalská rally v cíli

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Rally Vsetín (CZE)

Vsetín: galerie Kuby Machálka

Rally Vsetín (CZE)

PARTR Rally Vsetín s necelou stovkou posádek

Central European Rallye (CER)

CER v galerii Jakuba Machálka

reklama

Doporučujeme

Tretie miesto teamu Tempus Styllex medzi juniormi - anotační foto

Tretie miesto teamu Tempus Styllex medzi juniormi

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud