Nová sezóna otevírá svá vrata. Vítá nás nádherné přímořské letovisko Monte Carlo. O nadcházejícím víkendu se poprvé v sezóně rozběhnou motory rallyových vozů ve světovém šampionátu. 76. Rally Monte Carlo začíná už ve čtvrtek 24.1. a končí v neděli 27.1. Centrum rally je ve městě Valence. (357 km severně od Monte Carla) Celá soutěž se jede na asfaltu. Rally skrývá mnoho nástrah, v údolích je přímořské počasí, může být teplo a sucho, nebo teplo a deštivo, ve vyšších polohách a v horách můžeme očekávat sněžení a led. Tato kombinace dostala nejednoho zkušeného pilota.
Historie rally
V letošním roce se jede již 76. ročník této populární soutěže, které vesměs vždy zahajuje světovou rallyovou sezónu. Tato soutěž se poprvé jela v roce 1911. Od té doby zde startovalo nespočet legendárních jmen. Není to tak dávno když ještě jezdila tzv. hvězdicová jízda. Z vybraných Evropských metropolí se posádky vždy nějakou dobu před soutěží vydávaly soutěžními vozy po vlastní ose do Monte Carla.
Každá soutěž má své legendární rychlostní zkoušky. Monte Carlo má rychlostní zkoušku přes průsmy Col de Turini ve výšce 1170 m.n.m. jede se z městečka Sospel. Je zde nespočet vraceček a ještě více fanoušků.
Teď se vraťme k jezdcům, kteří dokázali tuto rally vyhrát vícekrát. Nejvíce vítězství, 4 mají Sebastien Loeb (2003,04,05,07), Tommi Mäkinnen (1999,2000,01,02), Walter Röhl (1980,82,83,84) a Sandro Munari (1972,75,76,77). Tři vítězství zaznamenali Carlos Sainz (1991,95,98), Didier Aureol (1990,92,93), j. Travoux (1939,49,51). Dvě vítězství Miki Biasion (1987,89), Björn Waldegaard (1969,70) invar Carlsson (1962,63) a M. Vasselle (1932,33).
Co jméno to legenda této soutěže. Přidá do sbírky další vítězství Seb Loeb a bude s pěti vítězstvími nejlepším pilotem této rally ?
Trať
Celá trať je kompletně asfaltová. Jede se po velmi úzkých cestičkách, kdy jejich záludnost ještě komplikuje počasí svou nevyzpytatelností. Veledůležitá je zvolená taktika, ale také informace od špiónů na trati. Těmi jsou většinou zkušení piloti, kteří předávají informace o stavu RZ do centrály týmů, nebo přímo posádce. Vždy hodinu před startovním polem trať projedou a případné změny povrchu, led a vodu nebo bláto hlásí posádce. Ta, pokud ještě je v servisní zóně může zvolit adekvátní pneumatiky. Pokud už vyrazila na RZ tak alespoň opraví spolujezdec rozpis.
Časový harmonogram
Rally má centrum ve městě Valence. Zde se nachází i servisní zóna. Soutěž začíná čtvrtečním shakedownem, který je pět kilometrů od Valence nedaleko městečka Vernoux en Vivarais startuje v 8:00.
Už ve čtvrtek se jezdci vydají na dva ostré testy. Obě RZ se pojedou již za tmy.
RZ1 ST JEAN EN ROYANS - COL DE LA CHAU 28,12 km 18:46
RZ2 LA CIME DU MAS-COL DE GAUDISSART 17,58 km 19:36
Páteční etapa obsahuje tři testy, které se pojedou dvakrát. Posádky nejprve musí absolvovat 85 km přejezd k RZ3. Na RZ 4 je rovněž přejezd skoro 30km.
RZ3 ST PIERREVILLE - COL DE LA FAYOLLE 29,52 km 08:24
RZ 4 BURZET - LACHAMP RAPHAEL 16,30 km 10:02
RZ 5 ST MARTIAL - LE CHAMBON – BELEAC 12,66 km 10:48
RZ 6 ST PIERREVILLE - COL DE LA FAYOLLE 29,52 km 14:51
RZ 7 BURZET - LACHAMP RAPHAEL 16,30 km 16:29
RZ 8 ST MARTIAL - LE CHAMBON – BELEAC 12,66 km 17:15
Poté následuje přeskupení a servis. Posádky absolvují v páteční etapě celkem 116,56 ostrých kilometrů.
V sobotu budou jezdci velmi brzy vstávat. Start etapy je už v 5:55. Opět se jedou tři RZ dvakrát. Hned přejezd na první RZ dne měří 97,65 km.
RZ 9 LABATIE D'ANDAURE – LALOUVESC 19,37 km 07:31
RZ 10 ST BONNET - ST BONNET 25,36 km 08:13
RZ 11 LAMASTRE - GILHOC – ALBOUSSIERE 21,66 km 09:38
RZ 12 LABATIE D'ANDAURE – LALOUVESC 19,37 km 12:52
RZ 13 ST BONNET - ST BONNET 25,36 km 13:34
RZ 14 LAMASTRE - GILHOC – ALBOUSSIERE 21,66 km 14:59
Vždy po třech RZ následuje servis a přeskupení a přesun všech posádek do Monaka. Etapa má 132,78 ostrých kilometrů.
Soutěž pokračuje i v neděli, kdy jezdci pojedou dvě RZ dvakrát.
Druhá z nich se pojede přes legendární průsmyk Col de Turini. Celou soutěž završí stejně jako loni okruh v Monaku, po kterém se prohánění vozy Formule 1.
RZ 15 LA BOLLENE VESUBIE – MOULINET 22,68 km 09:50
RZ 16 LUCERAM – LODA 15,34 km 11:08
RZ 17 LA BOLLENE VESUBIE – MOULINET 22,68 km 11:51
RZ 18 LUCERAM – LODA 6,25 km 13:09
RZ 19 Monako – okruh 2,70 km 15:10
Celkem má nedělní etapa 69,65km. Vyhlášení vítězů bude následovat hned po cíli okruhu, který posádky absolvují v opačném pořadí.
Česká účast
Letošního ročníku se zúčastní i posádky z České Republiky. Mezi přihlášenými najdeme mladého a nadějného pilota Jana Sýkoru s MitshubishiLancer EVO IX z Plzeňské stáje Fox Cargo NTS Gassner Rallisport Milana Lišky, mají startovní číslo 85. Ze stejné stáje samotný Milan Liška se startovním číslem 92,s autem Mitsubishi Lancer EVO IX.
Jezdcem, který je známý i v České Republice je Ricardo Errani, Ital, který pojede s vozem Škoda Octavia WRC z Meclova a startovní číslo 64.
Favorité
Mezi hlavní favority je právem považován Sebastien Loeb. Tento Francouz zde vyhrál v letech 2003,2004,2005 a 2007. Sekundovat mu bude jeho týmový kolega Dani Sordo. Velmi dobrý výsledek v loňském roce zajel Chris Atkinson se Subaru. I letos se netají tím, že by chtěl výsledek nejméně zopakovat.
Překvapit mohou i jezdci fordu Mikko Hirvonen a Jarri Mati Latvala. Oba prokázali, že na asfaltu umí. Rovněž oběma sedí těžké podmínky, které se dají předpokládat. Rychlý určitě bude Gigi Galli startující za Stobart Ford. Dalším Francouzem, kterého můžeme považovat za legendu této rally je Francois Delecour, který má obrovské a letité zkušenosti, ze kterých bude profitovat, i když delší dobu nezávodil. Další piloti mohou už jen překvapit. Zajímavý výsledek mohou vybojovat i domácí jezdci v čele s Cuoq nebo Romeyer s Peugeoty 307 WRC.
Můžeme čekat složité podmínky a záleží na tom, kdo si s nimi jak poradí. Můžeme se dočkat i nějakého překvapení.
Kompletní seznam přihlášených posádek můžete najít
zde.