Tato asfaltová soutěž se jede na tak kvalitních cestách, že mnohdy připomíná spíše okruhové závody. Jezdci projíždějí zatáčky i v rychlostech daleko přes 100 km/h a to dělá tuto rally divácky atraktivní. Na startu se seřadilo celkem 24 vozů specifikace WRC. Bohužel musím říct, že letošní rok byla tato středomořská soutěž poměrně nudná. Více se dozvíte dále.
Citroen vedl před Fordem v poháru konstruktérů už o 20 bodů a zbývaly už jen 4 soutěže do konce. Pro Ford tedy nejvyšší čas s tím něco udělat. A právě to „něco“ byl přestup F. Duvala (Ford) z béčka Stobart Ford do továrního áčka za Mikko Hirvonenem. Duval je považován za asfaltového specialistu a nahradil tak J. M. Latvalu, kterému se v posledních soutěžích moc (spíš vůbec) nedařilo. Cíl byl jasný. Prohnat Sebastiena Loeba (Citroen) a přiblížit Hirvonena a Ford k titulu. Cíl to byl jistě smělý, protože Loeb ve Španělsku třikrát po sobě vyhrál a byl tedy favoritem na další úspěch.
V pátek se začínalo již v časných ranních hodinách a na jezdce čekalo necelých 130 kilometrů rychlostních zkoušek. Vycházející slunce dělalo jezdcům problémy, protože se v některých místech jelo přímo proti němu a velmi oslňovalo soutěžící posádky. Loeb potvrdil svoji roli favorita a začal hned vítězstvím v RZ 1. Jeho týmový kolega Dani Sordo (Citroen) ho následoval se ztrátou půldruhé sekundy a za ním se seřadily tovární Fordy. Na pátém místě se překvapivě objevil mladý nor Mikkelsen (Ford). Bodovanou osmičku uzavírali Aava (Citroen), Latvala (Ford) a P. Solberg (Subaru).
Už na RZ 2 byly vidět malé skupinky jezdců, které se v průběžném pořadí začaly vytvářet. Na špici byly tovární Citroeny, za nimi s menším odstupem tovární Fordy a následovala skupinka od 5. do 9. místa, ve které byly jen minimální rozestupy. Na RZ 2 potkala smůla P.G. Anderssona (Suzuki), který byl příliš rychlý na výjezdu z jedné zatáčky a skončil mimo trať. Poškození vozu nebylo nijak vážné, ale poblíž nebyli žádní diváci, kteří by pomohli dostat vůz zpět na trať a Suzuki SX4 WRC zůstala bezmocně trčet pod srázem.
Po zbytek dne se Duval přetahoval s Hirvonenem o třetí místo, P. Solberg se posunul výš a Mikkelsen se propadl. Loeb vyhrál všechny páteční RZ, takže na konci první etapy vedl před Sordem už o 15 sekund a za nimi byla téměř půlminutová mezera.
Druhá etapa byla opět velmi rychlá. Loeb zase „nasadil“ a jel nejrychleji ze všech. Na konci bodované osmičky se tahali o desetinky Atkinson (Subaru) s Latvalou, jinak se „nic nedělo“. Žádné havárie, jezdecká zaváhání ani nic podobného. Pořadí se ustálilo takto: Loeb, Sordo, Duval, Hirvonen, P. Solberg, Aava, Atkinson, Latvala. Rozestupy mezi 5. a 8. místem nebyly nijak velké, takříkajíc „na dostřel“ a v neděli se tak daly čekat ještě nějaké ostré souboje.
Hned na RZ 13 se Aava dotáhl na Solberga a dělilo je jen 8 desetin; Atkinsona s Latvalou jen 2,5 sekundy. Oba zmíněné souboje nabraly na obrátkách, když si na RZ 16 (z celkových osmnácti) jezdci vyměnili pozice. Loeb měl již dostatečný náskok a trochu zvolnil – „přenechal“ několik vítězství v RZ také jiným jezdcům. Na RZ 17 přišlo obrovské zklamání pro Aavu. Ten jel celou soutěž velmi vyrovnaně a už už to vypadalo na solidní příděl bodů do tabulky. Pět kilometrů před koncem zkoušky ale musel zastavit a do cíle dojel s obludnou ztrátou, která ho zcela vyřadila z bodovaných pozic. Duval na stejné RZ ztratil a propadl se za Hirvonena.
Zbytek soutěže již žádná dramata nenabídl a Loeb si tak dojel pro dalších deset bodů. Jeho náskok před Hirvonenem je již 12 bodů a s další asfaltovou soutěží před námi... Hirvonen se bude muset hodně ohánět, aby jěště mohl bojovat o titul. Podobně je na tom i pohár konstruktérů, protože Citroen získal ve Španělsku 18 bodů a Ford „jen“ 11. Nebudou to mít u Fordu lehké...
V kategorii JWRC zvítězil náš Martin Prokop poté, co vedoucí S. Ogier poškodil svůj vůz a do závodu už nenastoupil. Prokop se tak v JWRC posunul na 4. místo. Bohužel pro českého jezdce i přes tento výsledek skončila naděje na zisk titulu juniorského šampiona. Juniory totiž čeká už jen poslední závod na Korsice. Martin Prokop může získat "jen" celkové druhé místo.
Výsledky rally najdete zde.