Rok 2013 je již devátým rokem kontinuální spolupráce osmatřicetiletého jezdce s importérem vozů Subaru pro ČR a pro svůj jubilejní osmdesátý start v „dresu“ této japonské značky si Vojtěch Štajf, jemuž někteří fanoušci už neřeknou jinak než Vojtanen, přichystal zopakování úspěšného startu v kraji polární záře a čtyřicetistupňových mrazů. V roce 2012 zde mezi 130 startujícími obsadili se spolujezdkyní Petrou Řihákovou celkovou 25. pozici, když vyhráli klasifikaci smíšených posádek a umístili se jako třetí zahraniční dvojice. S ohledem na předchozí nulové zkušenosti s tímto specifickým podnikem a nemožností simulace arktických podmínek pro testování v našich zeměpisných šířkách se tým podobně jako při dvojí účasti v Monaku rozhodl pro „repete“ a chce po loňském sbírání zkušeností ve 48. ročníku Arctic rallye vylepšit své loňské umístění, které je zde dosud jediným a zároveň nejlepším výsledkem české posádky. Na startu v Rovaniemi se pak proti původnímu plánu v nejnovějším modelu Subaru WRX STI objeví staronová posádka Štajf-Řiháková, jelikož Vojtova navigátorka Marcela Ehlová při havárii na rakouské Jänner rallye ve voze druhého týmového jezdce Petra Kačírka utrpěla vážné zranění s delší dobou léčení. Velkou motivací pro Vojtu s Petrou je i následný start ve druhém závodě letošního Mistrovství Evropy v rallye v Lotyšsku, který se koná hned další víkend v oblasti měst Liepaja a Ventspils a Arctic rallye tak má posloužit zejména jako test pro tento závod. Společným jmenovatelem obou podniků je použití speciálních pneumatik se 7mm dlouhými hřeby a teploty hluboko pod bodem mrazu.
V rallye Liepaja-Ventspils pak má posádka Štajf-Řiháková za cíl využití zkušeností zpoza polárního kruhu a zde najeté kilometry v očekávané evropské konkurenci přetavit v bodované umístění v Production cupu ERC. Soutěž je se svými 250 km rychlostních zkoušek podobně náročná jako Arctic rallye, rozdíl ale bude zejména v méně mrazivých teplotách a dvojím průjezdu rychlostními zkouškami. Kvůli tomu se dají očekávat horší podmínky na trati s vyjetými kolejemi. Navíc je podle nových předpisů pro ME nutné použít pneumatiky o průměru 15 palců shodné s těmi pro šampionát WRC (jako při Švédské rallye), na rozdíl od dříve používaných úzkých šestnáctipalcových, které se nadále mohou jet na Arctic rallye. I z tohoto důvodu bude posádka Subaru Czech Duck racing teamu v druhé etapě Arctic rallye používat pneumatiky 15“ i přes očekávaný negativní vliv na časy, ale s ohledem na sbírání zkušeností pro Lotyšsko.
Výsledek v Rallye Liepaja-Ventspils pak mnohé napoví i o dalším programu startů posádek Subaru Czech Duck racing týmu v letošní sezóně. První jezdec týmu Vojtěch Štajf po dohodě s partnery buď zvolí další ročník domácího MMČR, vyšperkovaný ještě jedním podobně extrémním startem na zahraniční soutěži či se po případném úspěchu v Lotyšsku pokusí rozšířit bodový zisk v Production cupu mistrovství Evropy na vybraných závodech tohoto šampionátu a starty na domácí půdě zredukuje. Druhý jezdec Petr Kačírek pak za volantem současného modelu WRX STI absolvují spolu s Milanem Samešem s vozem starší specifikace rallysprintový šampionát.
Kromě stálých partnerů týmu podpořily start na Arctic rallye pojišťovna ČPP a.s. Vienna Insurance Group a společnosti Abadia a.s. a Adria - karavany Sedlčany, start v Lotyšsku pak společnosti KONT, STAMONT, OKDC a AuditPro.
Arctic Rallye v bodech
* Místo konání: Laponsko – nejsevernější část Finska. Centrem rallye je zdejší správní středisko Rovaniemi – díky domovině vánoční postavy Santa Clause je pak známé nejen fanouškům motorismu. V tomto městečku, kde koncem ledna panuje polární noc a slunce vychází jen na čtyři hodiny denně, teploty často klesají k minus čtyřiceti stupňům Celsia.
* Jedna z nejstarších rallye vůbec, od r. 1966 se konala každý rok až do letošního 48. ročníku
* 1977 a 1978 podnik mistrovství světa, do r. 2004 závod Mistrovství Evropy
* Mezi vítězi 5 mistrů světa (výhradně Skandinávci) – Hannu Mikkola (1970), Ari Vatanen (1977, 1978), Timo Salonen (1982), Tommi Mäkinen (1989) a Marcus Grönholm (1996,1997,1998)
* Soutěž nikdy nevyhrál neseveřan, zvítězit se finsky řekne Voittaa
* Díky lednovému termínu oblíbeným zpestřením i pro severské jezdce z Formule 1: JJ Lehto se zúčastnil celkem desetkrát, přičemž jeho nejlepším umístěním byla devátá příčka, Mikka Häkinen zde startoval čtyřikrát a nejlépe dojel devatenáctý. Svou úplnou premiéru v rallye zde absolvoval Kimi Räikkönen a v cíli byl třináctý, zatímco Mika Salo soutěž nedokončil
* Loňský vítěz Arctic rallye Esapekka Lappi nahradil pro letošek Juho Hänninena na postu továrního jezdce Škoda motorsportu
* Startovní listina 48. ročníku čítá 122 posádek. Kromě domácích Finů se do soubojů na 10 rychlostních zkouškách o celkové délce téměř 250 km zapojí i jezdci z Anglie, České republiky, Estonska, Francie, Irska, Německa, Norska, Ruska a Ukrajiny.
* Největší hvězdou Arctic rallye 2013 trojka továrního týmu VW Andreas Mikkelsen, nejdelší rychlostní zkouška měří 48,5 km. Očekávané teploty – 35 ?C
* Vojtěch Štajf s Petrou Řihákovou odstartují s číslem 58, jako čtvrtá zahraniční posádka
* Ve startovním poli mj. 2 vozy WRC, 10 vozů S2000, 31 Mitsubishi Lancer a 10 vozů Subaru Impreza. Zřejmě nejexotičtější vůz Ferrari 308 GTB.
* Ve vozech posádky používají vyhřívací vložky do bot, ve vozech pak odlišné zapalovací svíčky, řidší olej v tlumičích, převodovce a diferenciálech a motorový olej pro kvalitní mazání i v extrémně nízkých teplotách. Do ostřikovačů se používá neředěný koncentrát do -80 ?C. Samostatnou kapitolou jsou speciální pneumatiky, které jsou v odlišném provedení pro levou a pravou stranu auta, a každá je opatřena 380 hroty vystupujícími 7mm nad běhoun
* Vzdálenost z České republiky je 2500 kilometrů, cesta týmu zabere zhruba tři dny. V servisu je nutností kompletně zaplachtovaná „garáž“ a speciální izolace podlahy, do naftových vyhřívačů servisního stanu je třeba tankovat arktickou naftu. Tým na cestě musí ve správnou chvíli vyměnit palivové filtry u obou dieselových doprovodných vozů, aby nedošlo k zamrznutí palivového systému a při každém tankování navíc přidávat do paliva aditiva. Perličkou je povinná výbava tréninkového i závodního vozu pro případ odstoupení, kde nesmí chybět nejen lopata, lano a dva varovné trojúhelníky, ale i polární oblečení pro oba členy posádky.