Pro začátek je třeba si shrnout dosavadní vývoj šampionátu. Mezi jezdci patří první příčka Marcusi Grönholmovi, který má na svém kontě 65 bodů. Druhý Sebastian Loeb ztrácí na Grönholma devět bodů a třetí Mikko Hirvonen, týmový kolega Grönholma, má na svém kontě bodů čtyřicet devět. To je pořadí na špici. Další jezdci pak na vedoucí trio ztrácejí dvacet a více bodů.
I v hodnocení týmů je na čele tovární tým BP Ford. Ten díky svým dvěma jezdcům Grönholmovi a Hirvonenovi vede po polovině odjetých závodů tabulku se 114-ti body a s náskokem osmadvaceti bodů na druhý Citroen. Třetí tým Subaru pak ztrácí na Citroen 43 bodů a nedá se očekávat že by ještě nějak výrazněji zasáhl do boje o vítězství v MS týmů.
Teď už nastává čas podívat se co na posádky a jejich týmy konkrétně čeká ve druhé polovině letošního kalendáře MS.
Druhá část letošního šampionátu se skládá z osmi soutěží. Zahájí ji 3.-5. srpna Finská Neste Oil Rally a celý šampionát vyvrcholí o prvním prosincovém víkendu tradiční Britskou rally.
Mezi prvními osmi podniky, které dohromady utvořily první polovinu letošního MS, byla zařazena pouze jedna asfaltová soutěž. Tou byla Rally Monte Carlo a některé části tratě byly pokryté námrazou, nebo sněhovým popraškem. Šampionát pak pokračoval dvěma klasickými zimními soutěžemi ve Švédsku a Norsku a pak se celé dění MS přesunulo na nezpevněný povrch – šotolinu. I proto se mohla zdát první polovina MS méně zasvěceným fanouškům poněkud jednotvárná.
Toto by se v následující osmičce soutěží mělo změnit. Na jezdce a jejich týmy čekají čtyři podniky na šotolině, ale hlavně čtyři asfaltové soutěže. A tady by se podle mého názoru mohl lámat chleba.
Tovární tým Ford sice vyjede už od Finské rally s novou evolucí svého Focusu WRC, ale nedá se předpokládat, že by ostatní týmy a zejména pak tým Citroen během dvouměsíční pauzy nějak zahálel. Navíc ve prospěch Citroenu zřejmě hovoří právě čtveřice asfaltových podniků. Tým má totiž ve svém středu trojnásobného mistra světa a hlavně na asfaltu neporazitelného jezdce – Seba Loeba. Navíc i dvojka Citroenu Dani Sordo si je jistější v kramflecích na asfaltu nežli na šotolině.
Naopak od jezdců Fordu se dá očekávat plný bodový zisk z jejich domácí Finské Rally. Šotlinové soutěže jsou rovněž velkým příslibem pro tým BP Ford. Tam to jejich jezdcům opravdu jde.
Co z toho všeho vyplívá? Asi to že druhá polovina Mistrovství světa by mohla přinést nejprve nástup Fordu při Finské Rally a pak mírné taktizování ze strany Marcuse Grönholma. Má přeci jen náskok devíti bodů a byla by určitě škoda o tento náskok přijít kvůli jedné chybě, nebo jednomu výpadku.
Mikko Hirvonen se podle mého názoru bude naopak snažit vyvinout ze třetího místa co největší tlak na druhého Loeba a pokud možno přinutit ho k chybě, nebo chybám. To bude ale pro mladého Fina těžký úkol. Uvidíme jak si s tím poradí.
Tým Citroen se naopak bude snažit vyhrávat každou soutěž a pomalu stahovat bodový náskok svého soka v MS týmů.
A Sebastian Loeb? To není člověk z těch, co se jen tak lehce vzdá. Od něho se dá očekávat neustálý tlak a útok na první pozice. Vždyť získání čtvrtého titulu Mistra Světa si Loeb vytyčil na začátku sezony jako jeden z hlavních cílů.
Samozřejmě že světový šampionát není pouze šampionátem čtyř jezdců a dvou týmů. O třetí místo mezi týmy se zřejmě poperou týmy Subaru a Stobart. Mezi jezdci je boj o čtvrtou příčku ještě stále hodně otevřený. Uvidíme co v tomto ohledu změní více asfaltových soutěží.
Z hlediska vývoje celého budoucího kolotoče MS bude jistě zajímavé sledovat i premiérový start vozu Suzuki SX4 WRC v soutěži MS. Tato premiéra se odehraje v rámci Rally de France – Tour de Corse 12.-14. října.
Tolik krátká polemika na téma vývoje druhé poloviny Mistrovství světa v automobilových soutěžích 2007.
logo: wrc.com