Historie
Historie Rally Mexico se začala psát v roce 1979. Tehdy se spojily dva největší mexické autokluby - Club Automovilístico Francés de México (CAF) a Rally Automovil Club (RAC) - a společně se pustili do pořádání tehdy ještě Rally America. Oba autokluby měla a mají dlouhou sportovní tradici a díky jejich spolupráci se v Mexiku začal po roce 1979 výrazně zvyšovat zájem o automobilové soutěže.
Spolupráce však netrvala věčně a tak se na dlouhých šest let jela v roce 1985 poslední soutěž. Bohužel mé zdroje neuvádějí co přesně bylo příčinou šestileté pauzy v závodění. Svůj podíl však na tom nesl i samotný stát Mexico.
V roce 1991 však mezi dvěma největšími mexickými vulkány konala obnovená premiéra soutěže. Soutěž v tomto roce však byla příliš „roztahaná“ a podíl rychlostních testů při celkové délce soutěže byl mizerný. I z tohoto důvodu byla soutěž v následujícím roce opět zrušena.
V roce 1993 však autoklub CAF přišel se zcela novou koncepcí soutěže. Plán krátké soutěže s vysokým procentem rychlostních zkoušek se nakonec podařilo uskutečnit v regionu Valle de Bravo. Tehdejší šéf soutěže pan Gilles Spitalier a jeho spolupracovníci pak i díky změně konceptu byly na konci sezony 1993 oceněni titulem Rally roku 1993. Toto ocenění uděluje v Mexiku každoročně Národní Rally komise.
V roce následujícím však opět díky byrokratickým rozhodnutím mexické Rally Komise byla Rally America odpískána. Komise totiž jako stěžejní Mexický podnik vybrala Rally de las 24 Horas. Toto rozhodnutí opět poslalo Rally America do zapomnění.
Lidé v Mexiku a hlavně pořadatelé soutěží jsou však zřejmě dost tvrdohlaví a v roce 1996 se opět rozhodli uspořádat „starou dobrou“ Rally America. Klub CAF našel nového strategického partnera. Tím byla společnost Rallymex. CAF společně s Rallymaxem se rozhodli přilákat na soutěž co nejvíce zahraničních, především pak Amerických posádek a proto přestěhovali soutěže blízko k hranicím se Spojenými Státy. V letech 1996 a 1997 tak na startovních listinách figurovali i neznámější jezdci ze spojených států.
Teprve před deseti lety, tedy v roce 1998, se pořadatelé rozhodli soutěže přejmenovat na Rally Mexico a přesunout jí do města Leon a Guanajuato. V tomto roce vznikl i dlouhodobý plán pro zařazení Rally Mexico do kalendáře Mistrovství světa.
V letech 1999 a 2000 měla organizace soutěže, i náročnost tratí neustále zvyšující se úroveň. Od roku 2001 do 2003 se pak soutěže pravidelně účastnili pozorovatelé z nejvyšších kruhů FIA. Ti měli za úkol ze všech stran „proklepnout“ připravenost organizátorů na nejrůznější situace.
První náznak možného zařazení soutěže do MS přišel už v roce 2002. V rámci seznámení se s tratí a sbírání dat o soutěži se závodu zúčastnil tehdejší jezdec Peugeot Sportu Harri ovanpera s Peugeotem 206 WRC. Soutěž samozřejmě vyhrál. Účast továrního týmu samozřejmě opět dodalo pořadatelům novou chuť poprat se o zařazení soutěže do kolotoče WRC.
Jejich snaha byla nakonec korunována v roce 2004. Tehdy se soutěže poprvé jela jako podnik patřící do světové elity. Prvním vítězem Rally Mexico v kolotoči MS se stal Markko Martin s továrním Fordem Focus WRC.
Rychlostní zkoušky
Rally Mexico se může pochlubit jednou dnes velmi ceněnou skutečností. Celá soutěže se totiž jede doslova na pětníku. Porovnejte sami. Celková délka letošní Švédské rally činila 1440 kilometrů. Z toho bylo 340 kilometrů rychlostních zkoušek. V Mexiku jezdci celkově najedou jen 830 kilometrů, ale celková délka rychlostních zkoušek je 353 kilometrů. To znamená – v Mexiku o 13 km více erzet, ale přitom o šest set kilometrů méně celkové délky soutěže oprosti Uddeholm Swedish Rally 2008. To je úctyhodné!!
Vše se točí okolo města Leon. Startovní ceremoniál však probíhá ve městečku Guanajuato. To však leží jen několik kilometrů od Loenu. Další plusem soutěže je umístění servisu do výstavních hal Poliforum Expo Center. Vše se tak odehrává pod střechou a ani nepřízeň počasí nedělá týmům v servisu starosti.
Na úvod jsem zapomněl zmínit že jde o šotolinovou soutěž. Fanoušek rally však tuto skutečnost jistě zná. Samotná trať rychlostních zkoušek vede v poměrně vysoké nadmořské výšce. Díky řidšímu vzduchu tak nemají motory takový výkon na jaký jsou jezdci zvyklí z ostatních soutěží šampionát a zpočátku jim to dělá problémy. Na tuto skutečnost se však dá postupně zvyknout.
Samotné testy vedou mexickou stepí a podle toho vypadá i povrch tratí. Jde o vesměs tvrdý avšak prašný písek. V něm jsou navíc schovány kameny všech velikostí. Na střet s nimi už v Mexiku doplatil nejeden jezdec.
Galerie vítězů
Galerie vítězů Rally Mexico, potažmo Rally America obsahuje jména, která běžnému evropskému fanouškovi téměř nic neříkají. Zná snad někdo jména jako Giuseppe Spataro, Carlos Izquierdo, nebo třeba Agustín Zamora? Já se přiznám že tato jména mi nic neříkají.
Od roku 2002 však vítězí jezdci, kteří jsou známi ze závodů MS. Již zmiňovaný rovanpera zvítězil v roce 2002. O rok později vyhrál v Mexicu Narcis Legato s Langerem. A pak už přišla na řadu vítězství jezdců z kolotoče WRC. Rok 2004 Marko Martin, 2005 Petter Solberg a jistě nikoho nepřekvapí, že poslední dva ročníky Rally Mexico vyhrál Seb Loeb.
JWRC
Mexická rally se letos pojede již poněkolikáté i jako součást Juniorského šampionátu JWRC. V roce 2005 to dokonce byla první soutěž mimo Evropu vypsaná pro tuto kategorii.
Letos se mezi juniory představí opět náš Martin Prokop. Ten odjížděl do Mexika s jasným cílem – zvítězit!!
Jan Kopecký – Fiat Punto S2000
V rámci seznamování se s tratěmi podniků MS a hlavně s technikou S2000 se na letošní soutěž do Mexika přihlásil i tým CRT Kopecký. S vozem Fiat Punto S2000 vyrazí posádka Jan Kopecký – Petr Starým do boje ve skupině N. Proti nim se však postaví mohutná domácí přesila.
Foto a Video
Bohužel na rozdíl od předešlých soutěží se mi k Rally Mexico, či America nepodařilo na Internetu najít žádné video ze starších ročníků soutěže. Proto jsou videa jen z let, kdy se v Mexiku bojovalo o světové body. Stejné je to bohužel i s fotkami. Hold mimoevropské soutěže opravdu nemají mezi fanoušky takovou popularitu jako třeba Švédská rally, Monte Carlo, nebo Finsko.
Na závěr malá ochutnávka - Sebastien Loeb, C4 WRC - on board