Soutěž začala divácky velmi oblíbenou okruhovou zkouškou v centru města. Jarin do ní vyrazil jedenáct minut po dvaadvacáté hodině. Erzetu projel na jistotu. „Nevyvaroval jsem se sice drobných chybiček. Hlavní pro mne ovšem bylo, že jsem se nenechal vyprovokovat k divoké jízdě. Mezi obrubníky by to bylo moc veliké riziko,“ zhodnotil vstup do soutěže Jarek. Výsledný čas v cíli vynesl posádku na 15.místo. Pak ale přišla sobota a s ní první průjezd Pindulí. Jarek s Karlem se moc snažili zajet dobrý výsledek, ale snaha se obrátila proti nim. Pověstný přejezd cesty se skákacím horizontem přinesl velkou krizi. Jarek jí ustál perfektně, ale při vjezdu do únikové zóny poškodil auto. „Bylo to z mé strany asi hodně divoké. Snažil jsem se moc, ale asi až příliš a z toho vyplynula i ta krizovka. Micáka jsem udržel na silnici, ale v únikové zóně byla nepochopitelně napříč cesty položená kláda. Tuto kládu se mi podařilo objet, ale pravým zadkem jsem trefil klády vedle cesty. O ně jsem ohnul pravé zadní rameno,“ popsal nepříjemné momenty z úvodní sobotní zkoušky Jarek.
posádka Orsák/Vajík na letošním Pelhřimově
S ohnutým ramenem absolvovali Jarek s Karlem zbytek zkoušky. Výsledkem byl 31.čas a propad ve výsledcích na 21.příčku. Za cílem erzety se posádka pokusila od oka seřídit poškozenou geometrii. Následovala RZ Zádveřice a v ní další chybička a další poškození vozu. „Tady jsem byl pro změnu dlouhý na brzdy. O obrubník a následně i o svodidla jsem poškodil levé rameno předního kola. Takový vstup do závodu jsem si nepřál ani v nejhorším snu,“ prozradil Jarin. To ale ještě netušil, že výletům není konec. Zádveřickou zkoušku projel Jarek v 26.čase. Třetí sobotní zkouška byla sice nejkratší, měřila „pouze“ 11,5 km, ale byla hodně zrádná. Jarek se potřeboval dostat do tempa a hlavně se po nezdarech z úvodu dne zklidnit. Tempo chytil a bez krizí zajel absolutně patnáctý a mezi Čechy čtvrtý čas. Po Semetínské zkoušce figurovala posádka na 19.místě. Nejkratší zkoušku vystřídala zkouška nejdelší – 27,5km dlouhá RZ Troják. V ní zajela posádka 67.čas, což mělo za následek propad na 43.pozici. Nechme mluvit Jarka, co se vlastně stalo. „Předchozí zkouška mne zklidnila a tak jsem chtěl opět závodit. Byl jsem moc rychlý a šel jsem ven. Najel jsem s Lancerem na mez a ta nás katapultovala mimo silnici. Přitom došlo k defektu levého předního kola. Jelikož bylo ještě hodně daleko do cíle zkoušky, rozhodli jsme se pro výměnu kola na vložce. Tu jsme zvládli poměrně rychle, ale musel jsem si dávat velký pozor, neboť opět náraz rozhodil sbíhavost. Na zkoušce jsme mohli nechat i s výměnou kola zhruba čtyři minuty.“ Až po čtyřech sobotních zkouškách následoval servis. Mechanici měli plno práce a hlavní jejich úkol byl seřídit geometrii. To se podařilo a Jarin s Karlem mohli vyrazit do druhé rundy erzet. Tu jeli podle svých slov v klidu. Když se ale podívám na časy, tak bych o klidu moc nehovořil. Dva šestnácté, jeden čtrnáctý a jeden třináctý čas – to je rekapitulace druhého kola zkoušek. Ale i tady byl jeden výlet mimo trať. Při druhém průjezdu Zádveřickou zkouškou šel Jarek ven a chvíli jel po poli. „Sobotní část soutěže byla hrozná. Oba jsme moc chtěli a z toho plynuly chyby. V závěru dne jsme navíc měli problém s nefungujícím mezinápravovým diferenciálem. Do konce etapy jsme se prokousali z páté desítky po prvním Trojáku na 23.místo. Mezi Čechy jsme byli devátí. Škoda těch průserů. Výsledek mohl být o moc lepší,“ zhodnotil sobotní část závodu Orsák.
V nočním servisu mechanici pokračovali na doladění Mitsubishi. Co nestihli večer, dokončili ráno. Na posádku čekalo šest zkoušek na třech úsecích. Jarek si pochvaloval Mitsubishi, jedinou starostí zůstávala špéra. Ta se projevovala hlavně ve vracácích, kdy Lancer neodjížděl. Hodně vracáků je na RZ Komárov a tady posádka ztrácela. Při prvním průjezdu z toho byl 16.čas. Drobná chybička přišla na Kudlovické zkoušce. „Podařilo se mi vyrobit hodiny a trošku jsem tak rozehnal diváky,“ uvedl Jarek. Přes tuto chybu, byl z toho po protnutí cílovou fotobuňkou 12.čas, třetí mezi Čechy. To už Orsák s Vajíkem drželi dvacáté místo absolutně. Nejlépe sedla „Jarinovi z Poteča“ třetí zkouška dne, čtyřiadvacet kilometrů dlouhá RZ Halenkovice. Tady zajel absolutně osmý čas a ve výsledcích se posunul o tři místa nahoru. Po prvním kole nedělních zkoušek držela posádka sedmnáctou příčku. Na vytýčený cíl jí chybělo necelých čtyřicet vteřin. Šestnáctý byl v té chvíli Honza Votava, který měl na Jarka náskok 33,3 vteřiny. Ještě při odjezdu ze servisu padlo rozhodnutí, že pojede Jarek v klidu, ale znáte ho. Než dojel na start erzety, rozhodnutí změnil a zatoužil po skalpu Votavovy. Na Komárově měl již zmíněné problémy s diferenciálem a odjížděním vozu z vracáků. Výsledkem byl sedmnáctý čas a z Votavova náskoku ukrojených 2,6 vteřiny. Při druhém průjezdu RZ Kudlovice zajeli Jarek s Karlem desátý čas absolutně a třetí mezi Čechy. Cíl této zkoušky již ale nespatřil Jarkův cíl Votava, který si lehce ustlal mimo silnici. A posun ve výsledcích přišel i s poslední zkouškou. Jestliže zajel Jarek Halenkovickou zkoušku při prvním průjezdu osmým časem, při druhém kole to byl čas čtrnáctý. V cíli z toho však bylo vytoužené 15.místo v absolutním pořadí. „Na poslední zkoušce jsme dojeli Tibora Cserhalmiho. Chvíli jej nebylo kudy objet, přesto nás Tibi brzy pustil před sebe. Posledních pět kilometrů byly z mé strany špatné. Už jsem viděl konec závodu a nedokázal jsem se soustředit a jízda byla hodně rozevlátá,“ uvedl Orsák.
Suma sumárum, cíl daný před soutěží se podařilo splnit. Posádka se na něj tentokráte opravdu pořádně nadřela. Nejvýstižněji zhodnotil rally Karel Vajík. „Pátek byl super, sobota na hovno a neděle byla dobrá. Nebýt tří smolných rychlostek v sobotu, mohl být náš výsledek výborný. Klidně jsme mohli být v první desítce. Ale na kdyby se nejezdí.“
Tisková zpráva: Orsák rally sport teamu
Miroslav Vebr