Technika dakarovského Mini All4-Racing

iM2, 3. února 2014, 00:42 Google+

Díky vítězství na Dakarech 2012, 2013 i 2014 se projekt Mini All4-Racing stává velmi úspěšným. Pojďme se tedy trochu podívat, co tento speciál tvoří tak úspěšným.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Holowczyc, Krzysztof - Fortin, Jean-Marc

Holowczyc, Krzysztof - Fortin, Jean-Marc | foto: X-raid

Sdílejte článek

Karoserie:
Je celkově asi o 5% větší než u standardního Mini John Cooper Works Countryman. Dominantním prvkem karoserie závodního speciálu jsou uhlíková vlákna. Vestavěná ochranná klec z ocelových trubek je dělána dle norem pro stavbu letadel (stejně jako všechny ostatní ocelové části). Ochranná klec je v určitých částech součástí monokoku. Místo pro posádku je jedinou součástí vozu, která nemůže být sama demontována, zatímco ostatní části auta mohou být separátně rozloženy.

Podvozek/přenos hnací síly:
Mini All4-Racing je vybaveno sekvenční převodovkou od Sadevu se šesti stupni pro jízdu dopředu a jedním pro couvání. Spojka je ve speciálu od firmy AP Racing, její zajímavostí je, že je třeba jen pro rozjezd, pak už se dá řadit bez spojky. Řadící páka se nalézá, podobně jako u sériového auta, mezi jezdcem a navigátorem. 

Nicméně stupně nejsou měněny podle klasického 'Hčka' jako u sériového modelu, ale (jak již bylo zmíněno) jedná se o sekvenční řazení, kdy pohybem vzad stupně přidáváte a pohybem vpřed ubíráte. Spojka je vybavena více kovovými kotouči, aby mohla ideálně přenášet vysoký točivý moment motoru. Kromě toho je Mini vybaveno plně uzamykatelným, olejem chlazeným, diferenciálem jak na přední tak i na zadní nápravě od firmy Xtrac. To stejné platí i pro centrální diferenciál.

Motor:
Dieselový motor pochází od BMW Motoren GmbH z rakouského Steyru, který byl vyvinut speciálně pro nasazení na vytrvalostních soutěžích. TwinPower Turbo-Motor o objemu 2993 kubických centimetrů má více jak 300 koní při 3 250 ot./min. Díky tomu tak Mini dosahuje maximální rychlosti kolem 185 km/h. V motoru je restriktor o průměru 38 mm. Kromě toho je motor vybaven suchou klikovou skříní mazání. V zájmu co největšího snížení váhy vozu se v něm nachází pouze nezbytné množství kabeláže. 

Pneumatiky/brzdy:
Mini All4-Racing je vybaveno obutím Michelin All-Terrain velikosti 245/80R 16. V zadní části vozu se standardně vozí tři rezervy. Ocelové kotouče brzd mají velikost 320 mm na 32 mm a vpředu jsou chlazeny vzduchem a na zadní nápravě jsou brzdové kotouče chlazeny vodou a vzduchem (každý šesti písty). Tlumiče (na každé nápravě čtyři) jsou plně nastavitelné a to přes otočný ventil. O chlazení oleje v tlumičích se stará externí rezervoár, který tak umožňuje jejich konstantní práci stejně tak jako dlouhou výdrž.

Kokpit
V kokpitu speciálu čekají na jezdce i spolujezdce speciálně tvarovaná sedadla od Recaro Motorsport. Sedadla jsou samozřejmě vybaveny šestibodovnými pásy. Dále jezdci používají systém HANS (Head-and-Neck-Support). I přístrojová deska v kokpitu je z uhlíkových vláken, která jsou lehká a pevná, a je rozdělena na tři části - část pro jezdce, centrální část a část pro spolujezdce. Zobrazované informace jsou zredukovány samozřejmě jen na to nejpodstatnější. 

Jezdec třeba vidí zařazený stupeň a pak symbol řazení, která má dává informace o optimálním stupni, který by měl být zařazen. Zobrazení spoustu elementárních informací, jako například rychlost, tlak oleje, teploty nebo informacích o elektronice, se děje na centrální části desky, aby s nimi mohli disponovat jak jezdec tak i spolujezdec. Tento element může být vymontován a nahrazen během tří minut, což optimalizuje servisní časy při výpadku ze soutěže. Část přístrojové desty pro spolujezdce obsahuje elementy nutné k navigaci.

Aerodynamika
Optimální proudění vzduchu je u speciálu Mini All4-Racing na Dakaru stejně důležité, jako ve všech ostatních disciplínách motorsportu. Optimalizované větrání vozu je řešeno přes střechu, ve které jsou zvenčí jasně patrné tři díry. Vzadu pak můžeme vidět zakulacený spoiler, který se stará o usměrnění proudu vzduchu jdoucího přes střechu a vytváří tak dodatečný přítlak. Vzhledem k tomu, že silniční Mini John Cooper Works Countryman má malý spoiler na zádi střechy, tak na závodní speciál nebylo třeba dodávat nějaký větší spoiler, spíš šlo jen o specifické naladění pro potřeby Dakaru. 

Technická data Mini All4-Racing:

Motor: Dieselový TwinPower turbomotor
Výkon: 307 koní/3250 otáček/min.
Kroutící moment: ca. 700 Nm/2100 otáček/min.
objem: 2993 ccm
Restriktor: 38 mm průměr
Nejvyšší rychlost: ca. 185 km/h
Převodovka: sekvenční 6 stupňová (Sadev)
Spojka: AP Racing Clutch
Diferenciály: Xtrac
Brzdy: AP kotoučové brzdy (320x32 mm), vpředu vzduchem chlazené, vzadu chlazené vzduchem a vodou
Délka/šířka/výška: 4333 / 1998 / 1966 mm
Rozvor: 2906 mm
Rozchod: 1736 mm
Provozní hmotnost: 1900 kg
Nádrž: ca. 375 litrů
Rám šasi: Heggemann Autosport
Pneumatiky: Michelin All-Terrain (velikost: 245/80R 16)

Pod článkem se můžete podívat na další fotky Mini All4-Racing z Dakaru.

Vytisknout

Diskuze: Technika dakarovského Mini All4-Racing

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Rally Vyškov (CZE)

Ve Vyškově vyhráli Petr Semerád a Jan Dohnal

Talaš, Jakub

O kartingu i rally s Jakubem Talašem

Barum Czech Rally Zlín (CZE)

Pavel Valoušek: „Čeká mne závodění s kočárkem.“

Traiva RallyCup - září

Radek Jatel: „Plním si své sny.“

Rally Vyškov (CZE)

Premiérový start Ševčíka s Mirage Proto ve Vyškově

Traiva RallyCup - září

Traiva v září - galerie Kuby Machálka

reklama

Doporučujeme

Latvala, Jari-Matti

Latvala jede do Švédska bojovat minimálně o podium

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. O kartingu i rally s Jakubem Talašem

  2. Radek Jatel: „Plním si své sny.“

  3. Premiérový start Ševčíka s Mirage Proto ve Vyškově

  4. Ve Vyškově vyhráli Petr Semerád a Jan Dohnal

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud