Soutěž, která se jela mezi dvěma olympijskými městy Hamar a Lillehammer se jela letos v rámci MS poprvé. Žádní jezdci ze světové špičky proto neměli s touto tratí žádné zkušenosti. Až na jednoho. Tím byl několikanásobný vítěz zdejší rally Henning Solberg, starší bratr mistra světa z roku 2003 Petera Solberga. Henning Solberg se postavil na start soutěže s Focusem WRC 06, který pro něj připravuje tým Stobart motorsport. K dalším favoritům na zdejší vítězství patřil samozřejmě Sebastian Loeb a také Marcus Grönholm, který přijel do Norska povzbuzen týden starým vítězstvím ze Švédské rally.
První test celé soutěže měřil třicet kilometrů a lecos napověděl o průběhu celé rally. Tuto zkoušku vyhrál poněkud překvapivě Mikko Hirvonen, když druhému Grönholmovi ujel o více než jedenáct vteřin. Třetí dojel další finský mladík Jarri – Matti Latvala a to znamenalo, že na prvních třech místech po RZ1 byli jezdci, kteří pilotovali vůz značky Ford. Sebastien Loeb dojel s Citroenem C4 WRC na čtvrtém místě a nejrychlejší pětici jezdců po první zkoušce uzavíral Toni Gardemeister s Lancerem WRC.
Česká posádka Jan Kopecký – Filip Schovánek měli již na první RZ problémy s jejich vozem a proto jejich výsledný čas znamenal ztrátu téměř minuty na nejrychlejšího jezdce. Jejich vůz Škoda Fábia WRC měla drobný technický problém s turbodmychadlem a proto motor jejich vozu nepodával optimální výkon. Naštěstí se jim na přejezdu k RZ2 podařilo závadu alespoň částečně opravit a posádka tak mohla pokračovat v závodě.
Následující tři rychlostní zkoušky, které se jely ještě před pátečním polednem, nebo těsně po něm se odehrávaly ve znamení snahy Loeba a Grönholma o atakování první pozice, kterou stále hájil Mikko Hirvonen. Tito tři jezdci také při soboji mezi sebou získali náskok na závodníky startující za nimi. Náskok třetího Loeba na čtvrtého Galliho činil po čtyřech odjetý zkouškách téměř čtvrt minuty a na prvního Hirvonena ztrácel Gigi Galli již čtyřicet vteřin. Jan Kopecký si bohužel vypil svůj páteční kalich hořkosti až do dna, když na třetím testu vyjel mimo trať. To by však ještě neznamenalo velkou ztrátu, protože jezdec dokázal svůj vůz rychle vráti zpět na trať. Ovšem během dalšího pokračování v testu se posádce začal přehřívat motor jejich Fábie WRC a Kopecký se Schovánkem tak museli zastavit ještě na RZ a očistit sněhem ucpané přívody vzduchu k motoru.
V odpoledních čtyřech zkouškách se stále odehrával velký souboj mezi první trojicí posádek. Hirvonen udivoval svou rychlostí nejen fanoušky, ale i své soupeře, kteří později přiznali, že na mladíka ve Fordu prostě neměli. Na dalších příčkách se odehrával boj zejména o čtvrté až sedmé místo. Na těchto pozicích se o vteřinky přetahovali bratři Solbergové, Ital Galli a také Toni Gardemeister. Po páteční první etapě se jezdci srovnali od čtvrtého do sedmého místa takto: Peter Solberg, Gardemeister, Galli a Henning Solberg. Pocitu nejrychlejšího muže prvního dne si pak mohl ve spánku užít Mikko Hirvonen. Druhý byl stále Hirvonenův kolega Grönholm a se ztrátou necelých dvou vteřin na Grönholma šel jako třetí spát Seb Loeb.
V sobotu čekala na jezdce jen šestice rychlostních zkoušek, které byly ovšem pokryty čerstvým sněhem. To dělalo problémy zejména prvním jezdcům, kteří tak na RZ sloužili jako sněžné pluhy. Dokonale vyčištěné stopy pak v sobotu plně využil Jan Kopecký, který během celé druhé etapy podával vynikající a především nikým neočekávané výkony. Na špici došlo během druhé etapy jen k jedné, zato však velmi zajímavé změně. Sebastien Loeb totiž v RZ12 přehnal v jedné ze zatáček svojí snahu o snížení náskoku, který na něj měli oba jezdci Fordu a podnikl nedobrovolný výlet mimo trať. To ho stálo nejen průběžné třetí místo, ale znamenalo to i propad výsledkovou listinou až na jedenáctou pozici. Loeb tak nabýdl možnost menšího zvolnění prvním dvěma jezdcům Hirvonenovi a Grönholmovi. Ti totiž na prvních dvou příčkách měli náskok přes tři minuty na v tu dobu třetího Petera Solberga. Aby neměl trojnásobný mistr světa Loeb smůly málo, zopakoval si hned na následující třinásté zkoušce znovu výlet mimo trať a to znamenalo definitivní konec jeho snahám na dobré umístění. Loeb se totiž propadl až na osmnáctou příčku, se ztrátou téměř osmnácti minut na vedoucího muže průběžného pořadí.
Jan Kopecký zajel v sobotu svoje životní výsledky na jednotlivých zkouškách, když jednou obsadil sedmé místo, dvakrát byl v RZ šestý a jednou dokonce zajel neuvěřitelný pátý nejrychlejší čas v RZ. To znamenalo pro českou posádku posun na průběžné desáté místo po druhé etapě. Nutno dodat, že takové dílčí výsledky Jana Kopeckého nečekal zřejmě ani jeho největší fanoušek.
Podle časových rozestupů, které panovaly v první desítce průběžného pořadí po druhé etapě se dalo velice dobře odhadnout, o jaká místa se svede v neděli největší boj. Marcus Gr§onholm ztrácel na vedoucího Hirvonena necelých dvacet vteřin a určitě chtěl ještě v neděli na vítězství zaútočit. Další příčkou o kterou se mělo v neděli bojovat, byla pozice třetího nejrychlejšího jezdce. O tuto pozici se vedl doslova bratrovražedný boj, mezi oběma Solbergy. Poslední pozice v top10 o které ještě nebylo po sobotě rozhodnuto, byla šestá příčka. Na tuto pozici si brousili zuby dva jezdci na Citroenech Xsara WRC a to Manfred Stohl a Gigi Galli.
V neděli čekaly na posádky jen čtyři rychlostní zkoušky, které dohromady měřili 97 kilometrů. Pořadatelé si na jezdce a jejich vozy také připravili lahůdku, v podobě poslední zkoušky celé rally. Ta totiž měřila přes 44 kilometrů a měla rozhodnout o konečné podobě výsledkové listiny. To se nakonec ukázalo za pravdivé, když dva jezdci z elitní desítky nezvládli na této zkoušce svoje vozy a vyletěli mimo trať. Konkrétně se jednalo o Manfreda Stohla s Xsarou WRC a Xaviho Ponse s Lancerem WRC. To naopak nahrálo do karet posádce Kopecký – Schovánek, která se díky tomu posunula na poslední bodovanou osmou příčku a připsala si tak další bod do hodnocení Mistrovství světa jezdců.
Celkovým vítězem Rally Norway se tak stal pro někoho možná překvapivě Mikko Hirvonen z Finska, který navíc zvítězil stylem strat – cíl. Druhý dojel jeho týmový kolega Gröonholm a na stupně vítězů s nimi pak vystoupal Henning Solberg. S tímto umístěním pak mohla být nadmíru spokojena i značka Ford, jejíž vozy první tři jezdci řídili. Čtvrtý dojel po prohraném boji Peter Solberg a tímto umístěním se zároveň rozloučil s modelem Subaru Impreza WRC 06, který od příští rally nahradí vůz řady 2007. Páté místo pro sebe i tým Stobart motorsport vybojoval po celý víkend skvěle jedoucí Jarri – Matti Latvala s Focusem WRC. Nejlepším neskandinávským jezdcem ve výsledkové listině pak byl na šestém místě Gigi Galli.
Norskou rally se tak jezdci pro letošní rok rozloučili se sněhem a ledem a nyní je čeká jen šotolina a asfalt.
Příštím podnikem Mistrovství světa v rally je Mexická rally jedoucí se v okolí města Leon. Ta se uskuteční 9. – 11. března.
Foto: Ford