Uddeholm Swedish Rally 2008: Review + FOTO

Jan Němec, 11. února 2008, 11:22 Google+

Minulý čtvrtek byla odstartována druhá soutěž letošní sezony, Švédská rally. Dlouho nebylo jasné, zda se vůbec pojede, protože tratě nebyly pokryté souvislou vrstvou sněhu. Několik dní před soutěží ale přišla "shora" slušná nadílka a jediná sněžná rally v roce 2008 mohla být zahájena.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
rally sweden

rally sweden | foto: Ford Motor Company

Sdílejte článek

Největším favoritem byl Mikko Hirvonen, ale i od Sebastiena Loeba se dal očekávat zajímavý výkon. Právě on je v historii jediným "neseveřanem", který kdy tuto soutěž dokázal vyhrát. Bez šance nebyli ani Solbergové a místní rychlík Daniel Carlsson. Ten nakonec do WRC neusedl a nemohl tedy zamíchat pořadím. Pro Khalida Al-Qassimiho to byla první sněhová soutěž v životě. Podle jeho vlastních slov jel po sněhu jen civilně a pak několik testovacích kilometrů. Nejel si tedy pro výsledek, ale hlavně sbírat zkušenosti.

Na shakedownu se ukázal potenciál Subaru a jezdců týmu Stobart Ford. Ostatní za nimi lehce zaostávali. Naostro se začalo závodit ve čtvrtek večer na divácké superspeciálce. Ta se příliš nevyvedla Josefu Semerádovi a otočil své Mitsubishi na střechu. Průběžně vedl Petter Solberg, ale rozdíly byly naprosto minimální. V pátek na jezdce čekalo 7 rychlostních zkoušek.

Úvod se nejvíce vydařil Jarri-Matti Latvalovi s Fordem. Těsně za ním se držel Mikko Hirvonen a na třetím místě se vyhříval Sebastien Loeb na Citroenu. Jeho týmový kolega Daniel Sordo dostal ještě před soutěží pětiminutovou penalizaci za výměnu motoru a nemohl tak (zatím) zasáhnout do bojů o přední umístění.

RZ 3 se příliš nevyvedla dvojce týmu Subaru Chrisi Atkinsonovi. Dostal poměrně nevinné hodiny a sjel mimo trať. Auto nebylo poškozené, ale vyproštění zabralo dlouhé minuty a Atkinson se rázem dostal mezi poslední v průběžném pořadí. Problémy potkaly také dvojku Suzuki Per-Gunnara Anderssona. Začal zlobit motor, na RZ 4 dvojnásobný juniorský mistr světa odstavil vůz na kraj silnice a odstoupil ze soutěže.

RZ 4 si "vyhmátla" také Sebastiena Loeba. V levotočivé zatáčce se auto sklouzlo trochu více než mělo. Pravé přední kolo vjelo do příkopu a to otočilo Sebův Citroen přes střechu. Při vyprošťování auta došlo ještě k poškození spojky a úřadující šampion po krátkém servisu využil superally (nastoupil další den s opraveným vozem). Na stejné RZ se podařilo zapadnout do příkopu také Urmo Aavovi, pro kterého to naštěstí znamenalo jen časovou ztrátu.

Druhé průjezdy pátečními RZtami se odehrávaly už téměř na šotolině. Většina posádek se s nimi vypořádala bez větších problémů a kromě začínajícího souboje o druhé místo mezi Hirvonenem, Gallim a H. Solbergem se již nic moc zajímavého nedělo. Jarri-Matti zmíněné trojici pomalu ale jistě začal ukazovat záda a budoval si náskok, který byl na konci dne téměř 50 sekund.

V sobotu bylo naplánováno 6 RZ (jedna byla nakonec zrušena). Hned na první vyjel Khalid Al-Qassimi ven z trati, ztratil mnoho času a začal mít potíže s chlazením. Smůlu měl i Henning Solberg, který nejprve píchl kolo a v zatáčce na RZ 11 narazil do mostního zábradlí. Už nenastaroval a nabídl tak lepší umístění všem jezdcům za sebou.

Sebastien Loeb zajel na RZ 9 nejrychlejší čas, ale kvůli potížím a ztrátě motivace nakonec odstoupil. Zajímavostí může být i to, že na jednom přejezdu mezi RZ dostal pokutu za rychlou jízdu. I to mohlo být pověstnou "poslední kapkou".

Daniel Sordo s Citroenem C4 WRC zajížděl od začátku jeden rychlý čas za druhým a nakonec se dostal až na bodované umístění. Pomalu se schylovalo k zajímavému souboji o pátou pozici mezi mladíky Andeasem Mikkelsenem a Matthew Wilsonem.

Na předních místech se kromě odstoupení Henninga Solberga "nic nedělo" a rozdíly mezi jezdci se začaly postupně zvětšovat. Na čtvrtém místě jel Petter Solberg a na body se na konci dne vrátil i Toni Gardemeister se Suzuki SX4 WRC. V PCWRC jel náš Martin Prokop na skvělém třetím místě, ale hned za zády měl Patrika Sandella ve voze kategorie S2000. Plán na neděli byl jasný - udržet ho za zády.

Rozestupy byly už poměrně velké a většina jezdců tak jela poslední den na jistotu. To neplatilo o Henningu Solbergovi, který s opraveným Fordem jel jak ďas a snažil se maximálně vylepšit svoji pozici. Matthew Wilson bojoval o cenné body, ale nakonec musel kvůli poruše pedálu plynu odstoupit z pátého místa. Netajil se obrovským zklamáním. Pro Andrease Mikkelsena to znamenalo skok na pátou příčku a zisk 4 bodů. Také se zapsal do historických tabulek jako nejmladší jezdec, který kdy bodoval v MS (porazil právě Wilsona).

Na poslední zkoušce se podařilo Patriku Sandellovi dostat před Martina Prokopa a ten tak ve své kategorii dokončil soutěž na čtvrtém místě. Josef Semerád od RZ 1 stále vylepšoval svoji pozici a dokončil nakonec na 36. místě.

Druhá polovina neděle již nenabídla žádná dramata a Jarri-Matti Latvala si tak dojel pro své první vítězství v životě. Také on přepsal historické tabulky a stal se nejmladším vítězem závodu MS. Starý rekord překonal o necelé dva roky. Dokázal to už ve druhém závodě v továrním týmu, takže se od něj dočkáme nejspíše ještě mnoha zajímavých výkonů.

V hodnocení jezdců se po odstoupení Loeba dostal na první místo Mikko Hirvonen (dokončil jako druhý) a v hodnocení týmů jsou ve vedení oba týmy Ford, s  minimálními odstupy za nimi jsou týmy Subaru a Citroen. Další soutěží bude Rally Mexico, která se pojede na přelomu února a března.

Výsledky švédské rally najdete zde:
http://www.wrc.com/jsp/index.jsp?lnk=405&season=2008&rally_id=S

Vytisknout

Diskuze: Uddeholm Swedish Rally 2008: Review + FOTO

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Rally Vsetín (CZE)

Vsetín: galerie Kuby Machálka

Rally Vsetín (CZE)

PARTR Rally Vsetín s necelou stovkou posádek

Central European Rallye (CER)

CER v galerii Jakuba Machálka

reklama

Doporučujeme

Škoda Motorsport

Škoda zahájila ostré testy Fabie S2000 + FOTO

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud