Poslední třetí den soutěže byl v klasifikaci SWRC na rozdíl od absolutního pořadí, kde zuřila bitva o vteřinky, zdánlivě klidný. Vždyť na jeho začátku dělilo Martina Prokopa od vedoucího Hanninena 1 minutu a 17 vteřin, náskok před třetím byl 2,22 minuty „Druhé místo pro nás bylo vrchovatým naplněním našich předstartovních plánů, bylo proto potřeba, aby posádka dovezla auto do cíle a svou pozici uhájila,“ říká Quirin Muller, týmový manažer. Posádky však čekalo plných jedenáct rychlostních testů. 11 x desítky nepřehledných horizontů. 11 x desítky zrádných zatáček. 11 x stovky možností udělat osudovou chybu.
„Jet s cílem udržovat svou pozici je nevděčný úkol. V okamžiku, kdy netlačíte naplno, přichází riziko ztráty koncentrace. Na druhou stranu – snažit se Juhův náskok stáhnout by znamenalo jet daleko za hranicí rizika. Třeba bychom pár vteřin ukrojili, ale možná bychom spíš zjistili finské výkupní ceny železného šrotu, až bychom prodávali to, co by nám z „Fiony“ zbylo,“ dodává Martin Prokop, který už okusil ve Finsku chuť vítězství coby junior.
„Výhra ve Finsku je něco opojného, tentokrát jsme se však museli sklonit před bezchybným výkonem Juho Hanninena. Snažit se na něj tlačit na jeho domácí půdě by bylo o tomto víkendu nejspíš marné, jel výborně a dokázal bezezbytku využít svou špičkovou tovární techniku,“ oceňuje český jezdec výkon svého finského soupeře. Na třetí příčku se po své páteční chybě zvládnul propracovat talentovaný Estonec Ott Tanak.
„Druhé místo na Finské rally beru všemi deseti,“ komentuje výkon spolujezdec Jan Tománek. „Odvedli jsme maximum, stupínek navíc by už byl obrovským jackpotem. Ten nepadnul a budeme si jej muset v boji o letošní titul vybojovat na zbývajících třech podnicích mistrovství světa.“
Boj o korunu šampióna SWRC bude pokračovat za tři týdny na rychlostních zkouškách Německé rally, která se tradičně koná v okolí Trieru. Česká posádka bude pro zbytek sezóny v roli lovců – na vedoucícho Hanninena ztrácí momentálně 18 bodů.
Jaké jsou však bezprostřední plány českého týmu? „Jsme asi úplní blázni, ale hned v neděli jdeme zase jezdit… Přesuneme na sever Finska, kde v areálu rallyové školy na šotolinových tratích velmi podobných Finské rally svezu své mechaniky. Už dlouho jim to slibuji. Myslím, že až tu jízdu uvidí z naší perspektivy a les jim poběží naproti dvoustovkou, budou hodně přemýšlet, jestli vše na autě utáhli správně!“, usmívá se pilot Fordu Fiesta S2000.
Foto: Petr Lusk