Legendární vozy: Fiat 131 Abarth

iM2, 19. března 2014, 02:29 Google+

Ano, i v České republice lze najít skutečné unikáty z historie MS v rally, na které jen tak běžně nenarazíte. Díky spolupráci s fotografem Tomášem Musilem se nám podařilo dostat ke třem legendám, které i v dnešní době patří mezi nejznámější vozy v historii vůbec. V následujících dvou týdnech vám tyto vozy představíme a dnes začínáme s legendárním Fiatem 131 Abarth.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Fiat 131 Abarth

Fiat 131 Abarth | foto: Tomáš Musil

Sdílejte článek

Ze stavby vozu

Tovární tým stavěl závodní auta ve sportovním oddělení milánské značky Abarthu. Pro udělení homologace byla nutná série 400 vozů, což Italové také v roce 1975 splnili. 50 z těchto vozů dostal Abarth pro závodní účely. Tovární tým ze začátku využíval 35 aut pro soutěže, zbytek zůstal pro testovací účely. Není tedy divu, že měl tehdy rozpočet stejný jako Ferrari pro F1! Na návrhu vozu pracoval také legendární Bertone. 

Velké pozornosti se dostalo motoru, speciální verze byla připravena pro šotolinové soutěže (speciálně pro Rally Acropolis a Safari Rally) a na asfaltu se jezdilo s modifikovanou verzí. Před ostrým nasazením byl údajně každý kus vytočen až na 9 000 ot./min.! Z 0 na 100 auto akcelerovalo za 6,7 vteřiny. Rozložení hmotnosti s posádkou bylo na magickém poměru 50:50. Palivová nádrž pojala až 59 litrů paliva. 

Abarth postavil tři druhy karosérií - lehkou pro asfaltové soutěže, střední pro málo rozbité šotolinové soutěže a těžkou pro rally typu Safari. Perličkou je cena auta, která se vyšplhala na asi 40 000 000 italských Lir. 

Závodní úspěchy

Premiéru si v MS Fiat 131 Abarth odbyl v sezoně 1976, konkrétně v Maroku. Úvodní sezona se ještě nesla ve vychytávání dětských nemocí, avšak vítězství Markku Alena na prestižní Rally 1 000 jezer dokokázalo, že se s autem bude muset v budoucnu zcela jistě počítat. Auta ještě v této sezoně jezdila v černo-žlutém zbarvení.

To se změnilo s příchodem sezony 1977 a sponzorstvím Alitalie. Fiat tehdy dostal v rámci koncernu důvěru a nahraradil Lancie Stratos z důvodu toho, že Fiat 131 měl daleko větší obchodní potenciál než Stratos, který si mohl koupit málokdo. Ale zpět k závodění, během roku Italové oslavili 5 vítězství (Alén v Portugalsku, Bacchelli na Novém Zélandu, Salonen v Kanadě, Andruet v Itálii a Darniche ve Francii) a radovali se ze zaslouženého titulu. Největším rivalem byl tým Fordu, který nasazoval Escorty RS, avšak měl podstatně menší rozpočet. Konečný rozdíl 4 bodů hovoří za vše.

Sezona 1978 už však byla plně v režii 131. 7 vítězství (Alén Portugalsko a Finsko, Röhl Acropolis a Kanada, Zanini Polsko, Mouton Francie a Darniche Korzika) svědčí o dominantním postavení továrního týmu. Hlavní konkurent, Ford, však neobsadil všechny soutěže. Krásné souboje spolu na několika soutěžích svedli dva Finové - Markku Alén (Fiat) a Hannu Mikkola (Ford), asi nejhezčí z nich byl v Portugalsku.

Naopak sezona 1979 Fiatu nevyšla. Jediné vítězství Markku Aléna z Finska je slabou náplastí na předešlé sezony. Továrna totiž ztratila zájem o třetí titul v řadě, a tak sezonu opanoval Ford a jeho jezdci Hannu Mikkola a Bjöjr Waldegard.

Po roce absence se tovární Abarth naplno vrátil do MS v roce 1980, auta "převlékl" do modro bílého zbarvení. Naopak odvěký rival Ford zmizel ze scény a objevoval se jen nepravidelně. Všichni očekávali souboj dvou velkých hvězd - Markk Aléna a Waltera Röhla - v jednom týmu. Alén ale nedokázal Němci sekundovat a vyhrál pouze doma ve Finsku. Röhl přidal další 4 vítězství (Monte Carlo, Portugalsko, Argentina a Itálie) a v celkovém hodnocení kolegu naprosto deklasoval. Vrcholem sezony byla opět bitva v Portugalsku, kterou vyhrál Walter. 

Rok 1981 znamenal převrat v historii rallysportu - nástup Audi Quattro navždy změnil koncepci vrcholných soutěžíchní vozů. Z titulu se sice ještě radoval tovární tým Peugeotu Talbot a mezi jezdci Vatanen s Fordem, ale bylo jasné, že budoucností soutěží se stává pohon 4x4. Fiat dokázal vyhrát zásluhou Aléna jen v jeho oblíbeném Portugalsku.

Další fotografie tohoto skvostu naleznete ve fotogalerii nebo pod článkem!

Tip: Další fotografie Tomáše Musila si prohlédněte na facebookuPřečtěte si také historii vozu Lancia Delta HF Integrale a Subaru Impreza Sk. A.

Technické parametry:

Rozměry:
Rozvor: 2 489 mm
Rozchod kol:  1 461 (vpředu) / 1 397 (vzadu) mm
Délka vozu: 4 181 mm
Šířka: 1 720 mm
Výška: 1 372 mm
Pohotovostní hmotnost: 950 / 1020 kg (v závislosti na konkrétní soutěži)

Pohonné ústrojí:
Motor: čtyřválec o objemu 1995 cm3
Vrtání a zdvih: 84 x 90 mm 
Výkon: 230 koní při 7 500 ot./min.
Točivý moment: 226 Nm při 5 750 ot./min.
Maximální rychlost: 180 km/h
Spojka: mechanická
Brzdy: kotoučové na všech kolech

Google+ Vytisknout

Diskuze: Legendární vozy: Fiat 131 Abarth

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Rally Hustopeče (CZE)

Štajf: Bronz do českého šampionátu

Rally Hustopeče (CZE)

Černému se v posledních kilometrech v Hustopečích přilepila smůla na kola

Rally Hustopeče (CZE)

Mareš s Hlouškem berou první absolutní vítězství!

Rally Hustopeče (CZE)

Absolútnym slovenským víťazom v Hustopečích sa stal RUFA SPORT s Grzybom

Rally Hustopeče (CZE)

Pechovi se v Hustopečích nedařilo

Rally Hustopeče (CZE)

Filip Mareš a Jan Hloušek vítězi XV. Agrotec Petronas Rally 2019

reklama

Doporučujeme

Ogier, Sebastien

Martin Hassenpflug: Muž starající se o auto Ogiera

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Traiva: Šestý díl za námi, prázdniny před námi

  2. Vojta Štajf: Po dvou letech opět v moravských vinicích

  3. Rally dětem nebude chybět ani v Hustopečích na XV. Agrotec Petronas Rally

  4. EuroOil-invelt team čekají rozpálené Hustopeče

  5. Tomáš Knápek – vítěz rallysprint série ve Vyškově

  6. RI Okna Racing míří po Vyškově mezi hustopečské vinice

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud