Volkswagen a jeho zajímavosti o Polu R WRC

iM2, 23. listopadu 2014, 21:01 Google+

Jakmile Volkswagen získal svůj druhý konstrukterský titul, tak do světa vypustil pár technických zajímavostí o svém Polu R WRC. My si je pro vás nechali až po skončení sezony.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ogier, Sebastien - Ingrassia, Julien

Ogier, Sebastien - Ingrassia, Julien | foto: Joel Martin, RallyZone.cz

Sdílejte článek

- Kompletní stavba nového Pola R WRC, od nenalakované karoserie bez střech až po vůz kategorie World Rally Car připravený ke startu, zabere dohromady asi 350 hodin. 

- Jeden motor absolvuje průměrně 5 rally, takže asi 2 500 km na rychlostních zkouškách plus dalších 10 000 km na spojovacích etapách v normálním provozu. Pohonná jednotka je během tohoto času zaplombovaná a dohlíží na ni FIA. Po tomto čase je na řadě revize. Motor je pak rozložen na 300 jednotlivých částí. Každý díl a každý šroubek je z důvodu kvality na tisícinu milimetru kontrolován. Pro srovnání: Tato vzdálenost je 500 krát menší než zrnko soli nebo 150 krát méně než lidský vlas. 

- Brzdové kotouče Pola R WRC musí vydržet teploty až do 900 °C. V MS v rally se používají vnitřně chlazené ocelové kotoučové brzdy. Firma Alcon z Anglie staví vysoce výkonné brzdy s průměrem 355 mm. 

- Maximální brzdný tlak v Polu R WRC byl v roce 2014 zatím [po Austrálii] naměren 74,8 baru. Pokud byste chtěli tento tlak pocíti na vlastní kůži, tak byste se museli potopit do 748 metrů, což nevydrží ani každá ponorka. 

- Jedním z nejhbitějších mechanických komponentů v Polu R WRC je turbodmychadlo. V průběhu jedné mistrovské sezony jsou nasazeny tři turba - lopatky turbodmychadla ve všech třech vozech Polo R WRC se otočí celkem 1 312 565 550 krát. Také 1,6 litrový turbomor pracuje na hranici fyziky: Při, dle pravidel maximálně předepsaných 8 500 ot/min, mění každý ze čtyř pístů svůj směr pohybu 17,7 krát za vteřinu. Za minutu urazí každý ze čtyř pístů při maximálních otáčkách 78,41 metrů. 

- Přibližně asi 20 horkovzdušných balonů by tři Pola R WRC vysála během jedné sezony WRC: 75 840 kubíků vzduchu vdechují 315 koňové motory přes vzduchové restriktory během 13 soutěží. 

- Během jedné sezony urazí tým Volkswagen Motorsport přes 100 000 km. To odpovídá asi 2,5 násobné trase kolem zeměkoule. V tomto čísle už je započítáno 47 217,62 km námořní přepravy na tři zámořské soutěže. 

- Na evropské soutěže jezdí tým Volkswagenu se sedmi kamiony. Ty odvezou všechna tři Pola, kompletní servisní zázemí, kancelář pro inženýry a týmové vedení, všechny náhradní díly, nářadí, kola, držáky na kola, čistící prostředky a další vybavení, které je potřeba na stavbu servisního zázemí. K tomu připočítejme ještě tři kamiony na stavbu týmového a novinářského hospitality a jeden další kamion s toaletami. 

- 15, 30 a 45 minut každý den mají obvykle mechanici čas na to, aby provedli údržbu vozů. A co trvá nejméně? Výměna gumy zabere méně než jednu minutu. Stejně tak důležitá je také obratnost: výměna převodovky se zvládá za méně než 12 minut. 7 minut potřebují mechanici Volkswagenu na výměnu nábojů kol. Napřed musí být odmontováno dané kolo, pak brzdy a pak vše namontováno zpět.

- 16 vestavěných skříní na náhradní díly a nářadí, cca 40 hliníkových boxů s dalšími díly a speciálním nářadím a dalších 15 skladovacích regálů na ocelové vybavení a náhradní díly - servisní místo Volkswagenu je během evropské rally takovou malou výrobní halou. Pro zámořské závody je další vybavení a náhradní díly, které je zasíláno letecky, zabaleno v asi 40 leteckých kontejnerech. 

- Pouze různých 66 druhů nářadí - od šroubováku až po drátěný kartáč, od náhradní čepele pro nůž až po imbusový klíč, od šroubováku až po metr - je využíváno při servisu Pola R WRC. 15 dalších při první stavbě a přípravě na rally.

- Během prvních 9 soutěží roku všichni tři jezdci VW na do té doby 428 měřených testech přeřadili 57 155 krát. 

- Nula - to je číslo značící selhání motoru, které Volkswagen v rally zatím zaznamenal. Technické defekty jsou na vozech World Rally Car z Wolfsburgu vůbec vzácné: v roce 2013 musela posádka Ogier/Ingrassia Polo R WRC předčasně odstavit na Italské Rally, nicméně pak i tak díky pravidlu Rally2 získala body. V roce 2014 zmeškali Mikkelsen/Markkula několik kilometrů na Argentinské Rally kvůli uvolněnému klínovému řemenu. I toto mělo ale pozitivní happy end - duo dojelo nakonec osmé.

- Muzeum Volkswagenu v Autostadtu brzy dostane jeden speciální kousek Pola R WRC, ten s iterním označením 11 a šasi číslo WVWZZZ6RZCWP00029. Ve Švédsku s ním duo Ogier/Ingrassia slavilo úplně první vítězství pro Volkswagen v MS v rally. V roce 2013 bylo toto šasi nasazeno šestkrát. Po Švédsku si připsalo ještě další 4 triumfy - v Portugalsku, Finsku, Austrálii a Španělsku. Žádné jiné šasi z Wolfsburgu nevykazuje lepší bilanci.

Další rovněž velice zajímavé šasi je stále v provozu: interní číslo 17. Na svém kontě má toto Polo R WRC šest rally - a to některé poměrně zajímavé - v roce 2013 s ním Ogier s Ingrassiou vyjeli vítězství ve Francii a titul. Ještě dnes, když se na tuto karosérii pečlivě podíváte, tak na střeše vidíte malé prohlubeniny, které tam udělali oba Francouzi při oslavách svého vítězství. 

Vytisknout

Diskuze: Volkswagen a jeho zajímavosti o Polu R WRC

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Rally Vsetín (CZE)

Vsetín: galerie Kuby Machálka

Rally Vsetín (CZE)

PARTR Rally Vsetín s necelou stovkou posádek

Central European Rallye (CER)

CER v galerii Jakuba Machálka

reklama

Doporučujeme

Kubica, Robert

Blíží se konec vozů RRC v ERC? Promotér je pro a FIA zřejmě také

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud