Rally de Portugal, jak zní oficiální název této šotolinové soutěže, byla až do roku 2001 pravidelným podnikem světového šampionátu v rally. Velké množství neukázněných diváků však způsobilo, že byl tento podnik vyloučen z kolotoče světových soutěží. V následujících letech se centrum soutěže několikrát změnilo a až v letošním roce, kdy se rally opět vrátila do kalendáře Mistrovství světa, se poprvé pojede v regionu Algarve. Centrem rally bude město Faro a pořadatelé udělali velmi dobrý tah s umístěním veškérého zázemí soutěže do okolí stadionu Algarve. Sportovní plocha stadionu se pak změnila v trať divácké rychlostní zkoušky, která se pojede ve čtvrtek odpoledne a zahájí tak celou rally. Stejně tak se tato zkouška pojede i v neděli, kdy touto diváckou speciálkou celá soutěž končí.
Všechny posádky které se do letošního pátého podniku světového šampionátu přihlásily, jsou již od úterka na místě a seznamují se z tratí rychlostních zkoušek. Těch se v letošním roce pojede osmnáct a jejich celková délka činí 357,1 kilometru. Nejdelší měřený úsek celé soutěže se jmenuje Silves - Ourique a měří téměř 31 kilometrů. Tato zkouška se pojede v rámci sobotní etapy, která je zřejmě nejnáročnější z célé portugalské rally.
Jak už bylo naznačeno, start celé soutěže je naplánován na čtvrteční odpoledne, konkrétně na 18:35 hodin našeho času. V tu dobu bude již vyprodaný stadion fandit prvním posádkám, které vyrazí na trať divácké zkoušky. V pátek v 10:27 místního času vyrazí první muž průběžného pořadí mistrovství světa Marcus Grönholm vstříc prvním kilometrům pravých portugalských rychlostních zkoušek. Vítěz celé rally by měl dorazit do cíle soutěže v neděli po druhé hodině odpolední.
Nyní se pojďme zaměřit na předpokládané hlavní favority. Mezi ty by měli s určitostí patřit všichni tři jezdci, kteří jsou v letošní sezoně nahlášeni jako týmové jedničky u značek Citroen, Ford a Subaru a jsou jimi Sebastien Loeb, Marcus Grönholm a Petter Solberg. Všichni tři jezdci určitě budou chtít bojovat o příčky nejvyšší. Stejné ambice však mají i další piloti, kteří v Portugaslku pojedou s druhými továrními vozy. Týmová dvojka u týmu Ford Mikko Hirvonen je letos ve velmi dobré kondici, což dokázal vítězstvím na zasněžené Rally Norway. Stejně dobře si letos vede i Australan Chris Atkinson, který kryje záda Solbergovi u týmu Subaru. Španěl Dani Sordo na Citroenu letos možná oproti předsezóním očekáváním trochu ztrácí, ovšem nikde není psáno že právě v Portugalsku nemůže konečně pořádně uspět.
Tímto bychom uzavřeli výčet jezdců, kteří budou disponovat tou nejlepší tovární technikou. Ovšem mezi přihlášenými je i několik závodníků, kteří na sebe budou chtít v Rally de Portugal upozornit svou rychlostí. Mezi tyto jezdce patří Henning Solberg s Fordem Focus WRC 06 soukromého týmu Stobart i jeho kolega Jarri-Matti Latvala na témže voze. Svou rychlost budou chtít zůročit i rakušan Manfred Stohl se spolujezdkyní Ilkou Minor, kteří pojedou s Citroenem Xsara WRC, připravovaným týmem Kronos. Jejich týmový kolega Daniel Carlsson také před startem nešetří sebevědomím. Toni Gardemeister - Jakke Honkanen, to je další posádka s ambicemi na umístění v první pětici a zapomínat nesmíme ani na Italského bouřliváka Gigi Galliho, který jako vždy pojede na hranici možností svých, i svého vozu Xsara WRC. V neposlední řadě je zde posádka, za kterou se v kolonce národnost objevuje zkratka CZE. Jde samozřejmě o letos jedinou posádku, která zastupuje Českou republiku v nejvyšší kategorii Mistrovství světa v automobilových soutěžích a tou je dvojice Jan Kopecký – Filip Schovánek. Ti pojedou již tradičně s vozem Škoda Fabia WRC a na šotolinových tratích budou rozhodně chtít přidat nějaké body do klasifikace jezdců.
V letošní Rally de Portugal se o body do svého šampionátu budou přetahovat i jezdci s vozy s jednou poháněnou nápravou, kteří se začátkem roku přihlásili do kategorie JRC. Zde mohou závodit piloti, kteří nejsou starší osmadvaceti let a kteří disponují technikou S1600, nebo nově vzniklími vozy třídy R3. I v této kategorii má Česká republika své zastoupení, když zde stejně jako v loňském roce bude závodit Martin Prokop s vozem Citroen C2 S1600.
Tolik celkový předstartovní pohled na Rally de Portugal a teď nám již nezbývá nic jiného než pečlivě sledovat výsledky tohoto pátého podniku Mistrovství světa v automobilových soutěžích.
Oficiální stránky soutěže najdete zde