Pane Regnere, jaká bude koncepce letošního ročníku Barum rally Zlín?
„Koncepce vychází z osvědčené struktury z předešlých let. Seznamovací jízdy jsou na programu ve středu a ve čtvrtek. Testovací rychlostní zkouška neboli shakedown proběhne ve čtvrtečním podvečeru, ve stejný den se uskuteční od 19 hodin představení jezdců na zlínském náměstí a v nočních hodinách poté trénink na městskou rychlostní zkoušku. V současné době jednáme o podstatných změnách na této erzetě. V pátek začínáme v dopoledních hodinách administrativní a technickou přejímkou na zlínském náměstí před radnicí, od 17 hodin je na programu slavnostní start z prostoru pod Velkým kinem a večer divácky atraktivní městská rychlostní zkouška. Ta se opět pojede od nejvyššího startovního čísla po nejnižší. Před třiadvacátou hodinou se dostanou na trať kolem svitovského areálu největší favorité. V závěru pátečního dne je připraven pro diváky pod Velkým kinem doprovodný program.“
Převážná část závodu se odehraje na rychlostních zkouškách během soboty a neděle. Připravujete změny při stavbě trati?
„Budeme vycházet z osvědčených úseků z minulých ročníků. Přesto jedna rychlostní zkouška bude nová a další upravená. Předpokládáme,že v sobotu pojedeme na čtyřech úsecích vždy dvakrát. Přeskupení bude umístěno v prostorách pod zlínským obchodním domem, servisní zóna v Otrokovicích u firmy Barum Continental. Právě servisní parkoviště dozná velkých změn, především příchodem továrních týmů v seriálu IRC. Neděle se odjede na třech úsecích rychlostních zkoušek, které jezdci absolvují rovněž dvakrát. Dojezd plánujeme před šestnáctou hodinou na cílovou rampu umístěnou před zlínskou radnicí. Zároveň se zde uskuteční vyhlášení výsledků a rozdílení cen pro nejlepší.“
Letošní ročník barumky bude výjimečný v tom, že je součástí nově vzniklého seriálu Intercontinental Rally Challenge (IRC) pod výraznou mediální podporou satelitní stanice Eurosport. Co všechno tohle spojení přinese?
„Předpokládáme účast velmi kvalitních jezdců a rovněž továrních automobilových značek, neboť tento seriál je vypsán i pro manufaktury. Celý seriál IRC se skládá z devíti podniků, v současné době máme za sebou africkou Safari rally a druhý díl v Turecku. Nový seriál přináší velmi kvalitní jezdce a velkou publicitu. Přece jen satelitní stanice Eurosport má velké možnosti, celkový objem vysílání má být přes osm hodin. Tento satelitní kanál je přístupný na řadě míst po celém světě.“
Budou diváci za vstup na rychlostní zkoušky a do servisní zóny platit vstupné?
„Ano, budeme opět organizovat výběr vstupného. Přinese to finanční prostředky, ze kterých můžeme zajistit start velmi zajímavých posádek a uspořádat závod seriálu IRC. Náklady na rally šly enormně nahoru. Nicméně nebudeme dělat žádné drastické zásahy a nechceme jít s cenou na evropskou úroveň. Permanentka bude stát stejně jako v loňském roce. Vzhledem k tomu, že diváci a jezdci jsou velmi důležitou součástí rally, tak i pojetí letošní trati je vhodné pro obě skupiny. Z hlediska jezdeckého zkvalitnění rychlostních zkoušek, jen dva průjezdy jedním úsekem rychlostní zkoušky. Diváci mohou během soutěže vidět až sedm rychlostních zkoušek. V sobotu je vždy po dvojici erzet na programu servis. Diváci ve srovnání s loňským rokem zvládnou více rychlostních zkoušek a cena visačky zůstane na stejné úrovni jako loni.“
Soutěžící velmi zajímá výše startovného, zůstane na stejné úrovni jako v loňském roce?
„Ano, výše vkladu zůstává stejná jako v předchozím roce. Je rozdělena do třech kategorií podle licencí, a to na týmové, klubové a na jméno jezdce. Jsme vázáni předpisy, které stanovuje Federace automobilového sportu.“
Měl jste možnost sledovat na vlastní oči úvodní podnik evropského šampionátu Rally Mille Miglia v Itálii a pokračování seriálu IRC v Turecku. Jaké poznatky jste si z těchto rally odvezl?
„Tovární týmy potřebují větší prostory pro své servisní zázemí. Starají se o své sponzory, spolupracovníky, mají velké cateringové stany. Mají pořízeny velké kamiony a samozřejmostí jsou v servisu různé přípojky, například na internet. Při Fiat rally v Turecku jsme viděli trochu jiné zázemí, neboť seriál IRC je nový druh šampionátu, který se jede podle předpisů FIA. Tovární týmy mají vymezené parkoviště zvlášť, místa jsou velká. Zkrátka tovární týmy mají lepší podmínky.“
V seriálu IRC hrají hlavní roli vozy Super 2000. Jaký dojem na vás zanechaly?
„Diváci říkali, že vozy ze skupiny N nejsou tak zajímavé a jsou daleko od vozů specifikace WRC. Skončením vozů WRC a kralováním velkým „enek“ jakoby ubylo adrenalinu zvukově, a to v celém poli. Vozy Super 2000 jsou znatelně slyšitelné ze značné vzdálenosti, jezdci s těmito vozy jedou na plný plyn. Zkrátka je slyšet jak řadí, v zatáčkách se chovají jinak než velká „enka“. Začínají být rychlejší a vyhrávají závody. Pravdou je, že jsou zde třetinové náklady než u velkých vozů.“
Na rozdíl například od našich severních sousedů v Polsku si ještě žádný český jezdec nepořídil vůz této kategorie. Proč tomu tak je?
„Řada jezdců se postupně chystá na přechod do této kategorie. V loňském roce jezdil pouze Fiat, první krůčky zkoušela automobilka Peugeot. Není jednoduché koupit auto na začátku vývoje, navíc to stojí dost velké peníze. Během roku se vůz kategorie Super 2000 určitě objeví i v České republice. Věřím, že škodovka brzy vyrukuje s vozem této kategorie. Uvidíme, zda jim nebude chybět rok vývoje ohledně konkurence. Loni si tým Peugeot Espaňa testoval na Barum rally Zlín a letos se jim data budou hodit. Věřím, že škodovka postaví velmi konkurenceschopné auto. Bylo by potřeba, aby startovalo co nejdříve.“
Děkuji za rozhovor a přeji hodně zdaru!
Tisková zpráva Barum Rally Zlín