Novinky před startem
Během měsíční pauzy se ve světě automobilových soutěží stalo několik událostí, které ovlivní svět rally nejen z pohledu výsledků na Španělské soutěži, ale i z ohledem na budoucnost MS.
Marcus Grönholm ohlásil svůj úmysl ukončit po letošní sezoně svou bohatou kariéru. Společnost OMV rovněž ohlásila konec svého účinkování v rally. Místo toho se chce soustředit na ekologii.
Další novinkou je - trochu očekávané – opětovné angažování Francoise Duvala týmem Kronos Citroen. Duval tak pojede s Xsarou WRC ve Španělsku a na Korsice. Cíl bude mít opět jediný a tím bude sebrání co největšího počtu bodů jezdcům Fordu. Sebastian Loeb totiž bude mít na asfaltových soutěžích zřejmě poslední možnost jak stáhnout bodový náskok Grönholma v čele šampionátu.
Poslední a však tragickou událostí, která se přihodila v období mezi Rally Nový Zéland a nadcházející španělskou soutěží, je tragické úmrtí Colina McRae. O této události se napsalo již mnoho a tak jen připomenu, že organizátoři Rally Catalunya vzdají hold tomuto jezdci výstavou jeho fotografií. Colin McRae vyhrál Španělskou rally hned dvakrát a to v letech
Trať soutěže
Rychlostní zkoušky soutěže se budou opět odehrávat v okolí měst Salou a Tarragona. Změnou oproti loňskému roku je tak pouze jiný termín konání soutěže. V sezoně 2006 se soutěž jela v březnu. Se změnou termínu však logicky přijde i změna počasí. Zatímco loni panovalo slunečné a teplé počasí, letos se dají očekávat na jihu Španělska i přeháňky. To by mohlo udělat soutěž dramatičtější.
Pro letošní rok organizátoři vytyčili celkem deset měřených úseků. Většina z nich se však pojede dvakrát a na jezdce tak čeká osmnáct rychlostních zkoušek.
Páteční první etapa by se dala považovat za nejnáročnější. Posádky se představí na šesti rychlostních zkouškách. Všechny testy ale dosahují délky přes dvacet kilometrů. Celková délka rychlostních zkoušek tak bude v pátek dosahovat pěkných
V sobotu na jezdce a jejich „mitfáry“ čeká osm testů, z nichž nejdelší bude měřit
Posádky a favoriti
Sto jedna posádek. To je konečné číslo, ke kterému pořadatelé došli po součtu všech obdržených přihlášek. Mezi přihlášenými pak nechybí žádný z týmů, které jsou letos přihlášeny do MS.
Na asfaltovou soutěž se navíc přijede ukázat i poměrně hodně soukromých jezdců a tak se bude ve Španělsku rozhodně na co koukat. Počet jezdců se speciály WRC přesáhne v Katalánsku dvacítku. Pokud odstartují všichni přihlášení z touto top technikou, mělo by se jich na startu objevit třiadvacet.
Jméno největšího favorita snad ani nemusím psát. Už jen proto že se ve Španělsku jezdí na čistém asfaltu je jasné že jím je Sebastian Loeb. Jeho jezdecké umění na tomto povrchu, spolu se skvělým vozem Citroen C4 WRC jsou zárukou úspěchu. Tedy měli by být. Otázkou je, jak moc bude pro Loeba těžké překonat tlak týmu a fanoušků. Přeci jen je v pozici kdy on sám musí dohánět. V minulých sezonách to byl totiž právě on kdo byl štvanou zvěří a kdo musel hájit náskok v čele MS před soupeři.
Tím kdo letos vede světový šampionát je Marcus Grönholm. O tom že po letošní sezoně končí kariéru už jsem psal. A jak víc stylově ukončit účinkování v MS, než ziskem titulu Mistra světa. A Marcus k tomu má nakročeno víc než dobře. Jeho náskok v čele MS činí deset bodů. Do konce sezony zbývá pět soutěží. Kvůli udržení náskoku na Loeba dokonce Grönholm absolvoval speciální přípravu na asfaltovém povrchu. Je tedy vidět že po svém dalším a zřejmě i posledním titulu opravdu touží.
Pokud mluvíme o favoritech na přední umístění v Rally Catalunya, tak nesmíme opomenout ani další skvělé jezdce. Prvním z nich je dvojka Citroenu Dani Sordo. Ten pojede na domácí trati, podporován tísicovkami horkokrevných španělských fandů. Nebude ale přemotivován?
Naopak Francois Duval nemá ve Španělsku co ztratit. Jede jen proto aby se pokusil sebrat body Fordům a hlavně Grönholmovi. V Německu se mu to povedlo dokonale. Pod jeho tlakem Marcus chyboval v poslední zkoušce a propadl se až na čtvrté místo. Přáním Citroenu je, aby se mu něco podobného povedlo i ve Španělsku.
Mezi další jezdce, kteří budou určitě bojovat o příčky v bodované osmičce patří Mikko Hirvonen, Toni Gardemeister a samozřejmě i náš Jan Kopecký. Ten bude na zdejších tratích obhajovat skvělé loňské páté místo.
Možná si říkáte, že jsem úplně při výčtu favoritů zapomněl na jezdce stáje Subaru. Není to tak. Jen podle mého názoru ani Solberg, ani Atkinson nejsou na asfaltu tak dobří aby mohli atakovat úplně ty nejvyšší příčky. Na druhou stranu právě Chris Atkinson několikrát předvedl na asfaltu nadějný výkon.
Jako největší naději pro Subaru bych proto viděl Xaviho Ponse. Ten pojede doma a navíc na asfaltu už toho má celkem dost za sebou. Možná škoda pro Subaru, že právě jeho nenominovalo jako druhého jezdce, jedoucího pro body do šampionátu značek.
Ve Španělsku i JRC
Na španělských tratích samozřejmě nepojedou jen jezdci s vozy WRC. Rally je vypsaná i pro juniorské posádky mistrovství světa. A právě tady má Česká republika asi největší naději na skvělé umístění. Do Španělska totiž přijede svoje loňské vítězství v mezi juniory obhajovat jihlavský Martin Prokop navigovaný Janem Tománkem.
Kromě něj však v této kategorii bude usilovat o co nejlepší výsledek dalších devatenáct juniorů. Mezi nimi i slovensko – česká posádka Jozef Béreš – Petr Starý.
Tolik tedy k nastávající Rally Catalunya. Na našem serveru však budete moci během celého víkendu sledovat průběh soutěže. Navíc v úterý po odjeté soutěži bude na našich stránkách již tradiční ohlédnutí za průběhem celé soutěže.