Jednou nahoře, třikrát dole

iM2, 20. srpna 2008, 10:32 Google+

Přemysl a Michal Šebestovi vstupovali po loňském premiérovém roce mezi „velkými kluky“ do letošní sezóny se smíšenými pocity.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Šebesta, Přemek

Šebesta, Přemek | foto: Dokulil, Jiří

Sdílejte článek

Napjatý rozpočet jim neumožňoval pravidelnou účast ve sprintovém mistrovství a co víc, chybějící finanční prostředky zapříčinily i nedostatek některých důležitých dílů, bez kterých se naplno závodit nedá. Přemek s Michalem tedy na rok 2008 naplánovali pouze omezený program, jenž počítal jen se starty na takřka domácích podnicích ve Vyškově a v Tišnově. Ale nikdy neříkej nikdy…

Vyškovská Böttcher rally v polovině dubna otevřela sprintový šampionát a na svém startu přivítala úctyhodný počet 120 posádek. Sourozenecká posádka z Hodonína měla na hanáckou soutěž z loňska velmi dobré vzpomínky, neboť se jí zde podařilo vybojovat cenné 19. místo v absolutním pořadí a druhé ve třídě A7. Nebylo divu, že si Přemek na předešlý ročník rád před startem zavzpomínal: „Při vzpomínce na loňský ročník se mi vybaví především pěkné souboje na trati, krásná rychlá trať, velmi vstřícní pořadatelé, pěkný výsledek a hloupé sklouznutí do příkopy, u které byli v ten moment snad všichni fotografové,“ řekl s úsměvem. Úsměv na tváři ale hodonínskému jezdci bohužel nevydržel dlouho. Skromně vybavenou posádku, která neměla k dispozici mokré pneumatiky, trápila předpověď počasí, slibující déšť. Ráno v den startu sice nakonec nepršelo, trať ale byla přesto hodně blátivá a kluzká, což byly přesně podmínky, které si Přemek s Michalem nepřáli. Krom absence ideálního obutí totiž týmovému Escortu chyběl i samosvorný diferenciál, kvůli čemuž se mu příliš nechtělo odjíždět ze zatáček. Výsledná ztráta devíti sekund na vedoucího muže třídy A7 Jana Halalu v cíli prvního testu za této situace nebyla ničím příliš překvapivým. „Snažili jsme se jet od začátku rychle, náš čas z první zkoušky přesto stačil jen na třetí místo ve třídě. My jsme se však nevzdávali. Na rozdíl od první rychlostky, která byla hodně blátivá a navíc svým profilem svědčila spíše silným autům, druhý test nám seděl a věřili jsme, že bychom zde mohli špičce stačit. Bohužel, v momentě, kdy se odbočovalo na nejhezčí úsek „erzety“, jsme byli dlouzí na brzdy a skončili jsme v poli. Ven jsme se sice díky pomoci diváků po chvíli dostali, poškodili jsme však chladič a nezbylo nám nic jiného, než za cílem zkoušky odevzdat jízdní výkaz,“ sdělil důvod odstoupení reprezentant pořádajícího rally klubu. Přemkovi s Michalem tedy nezbylo, než svůj vůz odvézt zpátky do dílny a připravovat jej na další plánovaný start na červnové Eurostroj rally Tišnov.

Tišnovská soutěž nabídla posádkám i divákům opět zajímavé a technické tratě, které každoročně opěvují i rakouští účastníci seriálu Austrian Rallye Challenge. Spokojeni s nimi byli rovněž Přemek s Michalem, kteří hodlali zapomenout na svůj loňský výpadek. „Tratě jsou pro nás určitě lepší než ty vyškovské. Je tu hodně pasáží na srdce, do kterých není vidět, a dost velkou roli zde hraje rozpis. Snad bude sucho, abychom si soutěž mohli pořádně užít a prohnat konkurenci v naší třídě. Kromě našich stálých konkurentů je tu i několik hostů z Rakouska, se kterými bychom rádi porovnali síly,“ těšil se Michal. Bratrská posádka už na první rychlostní zkoušce potvrdila, že jí trať sedí a výsledné druhé místo ve třídě bylo dobrým vstupem do soutěže. V trendu rychlých časů pokračovala mladá posádka i na dalších zkouškách a po úvodní sekci se držela jen těsně za hranicí první třicítky výsledkové listiny. Rakouští účastníci ztráceli po desítkách sekund a jediným, kdo dokázal dravou hodonínskou dvojici v hodnocení třídy držet za svými zády, byl v této fázi soutěže Karel Pohner, startující s Hondou Civic Type R. „S druhým místem jsme spokojeni. Nic však zdaleka nemáme jisté, v závěru bude určitě hodně rychlý Honza Halala, který nám nic nedá zadarmo,“ předpovídal Přemek. A měl pravdu. Jan Halala po opatrnějším úvodu začal ve druhé sekci posádku Escortu postupně stahovat. Na rozhodující souboj ale bohužel již nedošlo. Na přejezdu ze servisu k úvodní zkoušce poslední „rundy“ totiž reprezentanty Hanáckého rally klubu Vyškov zradila převodovka. „Odstoupení nás moc mrzí, protože závod jsme měli velmi dobře rozjetý. Navíc jsme na poslední sekci hodlali nasadit měkké pneumatiky, které jsme si šetřili až do finiše, a zřejmě bychom na nich své časy z předešlých průjezdů ještě vylepšili. Nezbývá než věřit, že se nám podaří sehnat finance a Tišnov nebyl naším posledním letošním startem,“ doufal v tuto chvíli ne příliš optimistický Přemek.

Bratři Šebestové naštěstí ve své snaze dál závodit nepolevili. Ač se to ještě po Tišnově zdálo být nereálné, podařilo se Přemkovi sehnat sponzora, díky kterému mohla hodonínská posádka začít vážně uvažovat o startu na jejich oblíbeném Rallysprintu Kopná. „Podařilo se nám sehnat peníze, díky kterým se naše podmínky pro závodění mírně zkvalitnily. Sehnali jsme nové obutí, navíc můžeme konečně vyzkoušet samosvorný diferenciál, od kterého si slibujeme výrazné zrychlení. Zapůjčil nám jej David Kotula ze svého vozu. Tímto mu chci ještě jednou poděkovat. Na Kopnou tedy odjíždíme natěšeni a zvědavi, jak bude auto fungovat,“ popsal atmosféru před odjezdem na nejpopulárnější český sprint 26letý pilot.

Přemek s Michalem už loni potvrdili, že jim super obtížné valašské tratě sedí a i letos závod rozjeli podle svých představ. Vylepšený vůz fungoval jako švýcarské hodinky a hodonínská dvojice od začátku soutěže hodnocení „áčkových“ dvoulitrů vévodila. Musela se však ohlížet do zpětného zrcátka, neboť na Kopné se jí na obzoru objevil další tvrdý soupeř. Talentovaný Jan Černý s Peugeotem 206 v úvodu držel druhou příčku, s přibývajícími kilometry však zrychloval a na Escorta začal nepříjemně dotírat. Před závěrečnou sekcí byl rozdíl v boji o prvenství ve třídě A7 jen pět desetin ve prospěch bratrů Šebestových, jenže pak přišla na řadu RZ Raková, svým charakterem vyhovující silným vozům, a Přemek s Michalem museli svoji pozici vyklidit. Na závěrečné „erzetě“ se ještě pokusili o zvrat, i přes veškerou snahu se však nakonec museli spokojit s druhým místem. „V závěru jsme jeli opravdu nadoraz, ale pekelně rychlému Honzovi Černému s jeho peugeotem jsme na závěrečných dvou „erzetách“ nestačili. Přesto máme z výsledku radost. Všechny zbylé konkurenty ze třídy jsme porazili a navíc se můžeme radovat z nečekané páté pozice ve skupině A. Jsme příjemně překvapeni, že se nám s naší obstarožní technikou podařilo za svými zády udržet tolik výkonnějších aut. Z našeho pohledu to byl jednoduše velice úspěšný závod, na který budeme moc rádi vzpomínat,“ radoval se Přemek, který si se startovním číslem 65 dojel pro 25. místo absolutně.

Třebaže nezbytný nákup několika důležitých dílů na fordíka spolykal peníze na další starty, rozhodli se Přemek s Michalem, že nebudou na startu scházet ani ve svých oblíbených Prachaticích. Na soutěži, kde hodonínská posádka v roce 2006 dvakrát nechyběla v Top 6 absolutní klasifikace (tehdy se jely dva ročníky v jedné sezóně) a radovala se tu ze skalpů řady rychlých pilotů a vozů, se opět sešla kompletní špička třídy A7 včetně vedoucího muže seriálu Karla Pohnera, který na Kopné chyběl. A oba Hodoňáci věřili, že pokud se jim má letos někde podařit konečně vyhrát, bude to právě na jihu Čech. „Kvůli startu v Prachaticích jsem zrušil stavební spoření, takže se dá říct, že tento start platím na sto procent ze své kapsy. Oproti Kopné naše auto žádných zásadních úprav nedoznalo, pouze jsme vyměnili převodovku. Tato je však prakticky shodná s tou, kterou jsme použili na Kopné,“ informoval před startem jihomoravský jezdec. Na toho čekala v Prachaticích první soutěž na mokré vozovce a před startem soutěže neskrýval svůj respekt. „Pořadatelé přichystali opět krásnou trať, na které víc než výkon vozu rozhoduje umění posádky. Zvláště první rychlostní zkouška je opravdu mimořádně náročná a každá sebemenší chyba zde může mít nepříjemné následky,“ pochválil prachatické organizátory černý kůň třídy „áčkových“ dvoulitrů. Jak se později ukázalo, všechny obavy byly zbytečné. Přemkovi s Michalem mokrá trať sedla dokonale a první rychlostní zkoušku dokončili v jedenáctém čase absolutně! Svoji výtečnou pozici v bodované patnáctce absolutního pořadí si udrželi i po druhé zkoušce, na trojce je však bohužel srazily technické problémy. „V servisu po třetím testu to vypadalo, že budeme muset odstoupit. Naštěstí se nám ale podařilo převodovku alespoň provizorně opravit a v závodě jsme pokračovali dál. Převodovka už ale nefungovala zdaleka tak, jak by měla,“ informoval 17. muž absolutního pořadí. Třebaže technické problémy stály na třetí zkoušce hodonínskou posádku půl minuty, boj o vítězství ve třídě A7 stále ještě nebyl ztracen. Přemek a Michal nejlépe zvládli druhý průjezd první rychlostní zkoušky, kde zajeli desátý čas absolutně (mezi Červenkovým Lancerem a Dohnalovým Cliem S1600), a náskok Honzy Černého s Pavlem Kohoutem stáhli na patnáct sekund. Převodovka ale bohužel zlobila dál a více než na souboj s Černým se Šebestovi museli koncentrovat na udržení konkurentů za svými zády. Po šesté zkoušce měli na třetího ve třídě, kterým byl Karel Pohner, náskok tři čtvrtě minuty, kilometr před cílem tohoto testu však „načatá“ převodovka bohužel definitivně řekla dost. Přemek s Michalem sice na trati zanechali dobrý dojem, z Prachatic si ale nakonec neodvezli ani bod. „Dokud nám auto fungovalo, tak byly pocity výborné. Od třetí zkoušky ale nejde naše účinkování označit jinak než jako trápení. Ztráceli jsme hodně času a na šesté zkoušce už byl problém v převodovce najít použitelnou rychlost. Je to škoda, ale i takové věci patří k rally,“ nesl to sportovně Přemek.

Hodonínskou posádku, reprezentující Hanácký rally klub Vyškov, nyní čeká menší pauza, v průběhu které bude týmový Escort nabírat potřebné síly k dalším soubojům. Posledním podnikem, kde Přemysla a Michala Šebestovy letos uvidíme, by měla být říjnová Rally Jeseníky, která se pojede jako předposlední díl letošního Mistrovství ČR ve sprintrally.

Nemůžeme zapomenout ani na poděkování partnerům, kteří se přičinili o to, aby Přemek a Michal letos na soutěžních tratích nechyběli: Appel CZ s.r.o, Autodíly Mikeska, GENEI, FRI-TECH, Reklamní agentura Motičák. „V neposlední řadě děkujeme i Hanáckému rally klubu Vyškov - jmenovitě panu Olejníčkovi, který má velký podíl na tom, že ještě můžeme závodit.“

„Na závěr si ještě dovolujeme poprosit všechny, kteří mají k dispozici nějaké zajímavé fotografie či video naší posádky, i starší, aby nás zkontaktovali na e-mailové adrese:  p.sebesta@appel.cz,“ dodává Přemek.

TZ/PMV Motorsport

    Text: Jiří Dokulil, ftr-media
    Foto: Jiří Dokulil, Jan Olejníček
Vytisknout

Diskuze: Jednou nahoře, třikrát dole

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Rally Vsetín (CZE)

Vsetín: galerie Kuby Machálka

Rally Vsetín (CZE)

PARTR Rally Vsetín s necelou stovkou posádek

Central European Rallye (CER)

CER v galerii Jakuba Machálka

reklama

Doporučujeme

Šlehofer, Jan - Soběhart, Zbyněk

ROTO Plzeň na Barum Rally v červené

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud