Dostali jsme se do rytmu před Rally Jeseníky

Tomáš Urban, 1. října 2008, 09:10 Google+

Jakub Urban se svým spolujezdcem Jirkou Švecem absolvovali o minulém víkendu Rally Pardubice, podnik Rally Cupu 2008. Soutěž byla v plánu hlavně jako ostrý „trénink“ před Rally Jeseníky. Každý ujetý kilometr může mladé posádce přijít jedině vhod.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Urban, Jakub - Švec, Jiří

Urban, Jakub - Švec, Jiří | foto: Študantová,Irena

Sdílejte článek

Soutěž nejbližší jejich bydlišti nabídla osm rychlostních zkoušek. Trénink proběhl v naprosté pohodě, jelikož se jelo pouze na dvou úsecích a posádky se tak po projetí testu jedním směrem pouze otočily a mohly pokračovat zpět. O podobě trati více už spolujezdec Jirka Švec: „Rychlostní zkoušky byly docela letištní. Obzvláště pro naše Polo, které má maximálku hodně nízko. Těžko se hledal rytmus. Na druhém z testů bylo snad 6 retardérů. Vzhledem k lokalitě soutěže se ale jiné tratě asi vybrat nedaly. Pořadatelé zřejmě přichystal to nejlepší, co se dalo.“

Pojďme závodit. Ve třídě do 1400 kubických centimetrů se zúčastnilo deset soutěžících. Od počátku byla zvolena již tradiční taktika jet rychle, ale zároveň se snažit neublížit vozu. Důležitost druhého bodu byla tentokrát ještě znásobená vědomím startu na nadcházející Rally Jeseníky.



První rychlostní zkouška napověděla, že v popředí nejslabší třídy budou výrazně vpředu vozy Suzuki Swift. Naše posádka zaznamenala čtvrtý čas ve třídě. I v dalších testech se pohybovala okolo pátého místa, což vůbec nebylo špatné. Jirka k tomu dodává: „Ráno se nám nedařilo zahřát gumy, jelikož bylo velmi chladno. V rychlých zatáčkách jsme tak docela vláli, až po poledni to bylo o něco lepší. Ani na studených gumách však nikde neproběhla žádná krizovka,“

Závodní vozy v rally cupu jsou rozděleny do tříd podle obsahu motoru a ne podle úprav, takže s vozem třídy N1 byly časy v rámci možností dobré. Nejvíce se naše posádka přetahovala s polskými hosty, posádkou Lewandowski Szymon - Lagowska Anna na Fiatu Seicento.



Že má cupové závodění svá specifika poznala posádka po RZ5: „Na RZ 5 byl po havárii jedné z posádek vyhlášen volný průjezd.. Projeli jsme ji, upravili rozpis a věděli, že na start další vložky nemusíme spěchat, jelikož pořadatel stanovil opravdu velkorysé časy na přejezdy mezi rychlostními testy. Zastavili jsme proto v jedné z vesnic, slunili se na lavičce u místního hostince a, jak jsme ze sprintů zvyklí, čekali, až bude správný čas vyrazit na start. Když projelo kolem tradičních přibližně dvacet aut tak jsme si nasadili helmy, zahřáli gumy a dorazili na start RZ 6. K našemu překvapení jsme však před časovkou nemíjeli kolonu vozů startujících za námi, což v nás vzbudilo pochybnosti, zda jsem správně spočítal startovní čas. Až u stolku časoměřičů jsme se dozvěděli, že vzhledem k předchozímu přerušení se bez ohledu na časy v jízdním výkazu startuje stylem „kdo přijede, ten jede,“ přibližuje pro posádku netradiční zkušenost Jirka.

Rychlostní test číslo šest byl bohužel poslední, který posádka projela celý. V sedmé rychlostní zkoušce řadil Jakub ze čtyřky na pětku, když se najednou ozvala ohlušující rána, která musela vyplašit i slepice v nedaleké vesnici. Posádka vůz okamžitě odstavila do příkopu vedle silnice a začala zjišťovat, co se vlastně stalo. Jakub měl podezření na prasklý kloub či poloosu, ale jelikož stálo auto ve vysoké trávě, nedalo se přesnou příčinu potíží určit. Přestože bylo Polo schopné další jízdy, rozhodli se Jakub s Jirkou neriskovat případné vážné poškození vozu a po přejetí „do bezpečí“ na nedalekou odbočku ze soutěže odstoupili. Více už nám k odstoupení prozradí Jirka: „Projížděli jsme zrovna jedním z rychlých úseků, když se najednou po přeřazení ozvala pořádná rána. Okamžitě jsme zastavili a i když bylo auto schopné další jízdy, raději jsme odstoupili, abychom předešli jeho větší devastaci. To se ukázalo jako správný tah, neboť problém byl nakonec v převodovce. Na ozubeném kole druhého rychlostního stupně nezbyly žádné zuby. To jsme však zjistili až při jejím rozebrání. Ostrá převodovka tak má po tomto incidentu po sezóně. Aby tomu tak nebylo i pro nás s Jakubem, na tom nyní Jakub i Pavel horečně pracují. V Jeseníkách bychom snad měli startovat alespoň se sériovou skříní. Zatím to vypadá, že se to povede a to především díky tradičně obětavé pomoci Luboše Picka.“



Jaké je tedy celkové hodnocení pardubické soutěže?: " Vzhledem k dlouhému čekání mezi zkouškami šlo o takovou „relaxační“ soutěž, která splnila účel v tom, že jsme opět chytili závodní rytmus. Nedojeli jsme do cíle, což nikdy nepotěší. Pořád je však lepší, že se tahle závada projevila pár kilometrů od domova než v Jeseníkách,“ hodnotí sobotní start Jirka.

Mluvíme o Jeseníkách zaujalo tě už něco z této soutěže? „Zatím jsme četl jen propozice. Zkoušky jsou ale dle Jakuba velmi technické a to máme radši než rychlé tratě. Pokud se podaří dát dohromady náhradní převodovku, určitě si to v Jeseníkách náležitě užijeme,“ uzavírá Jirka

V Jeseníkách má posádka Jakub Urban – Jirka Švec v seznamu přihlášených startovní číslo 82. Posádku podporují firmy Filtr Zeos s.r.o., Monts s.r.o., Kovolak Profi s.r.o., Autoopravna Zákoutský a Vitamín – velkoobchod elektro. Mediální podporu zajišťuje internetový portál Rallyzone.cz.

Foto: David Jeřábek a Irena Študantová
Vytisknout

Diskuze: Dostali jsme se do rytmu před Rally Jeseníky

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Rentor RallyCup Bochoř

Rentor RallyCup v Přerově

Rally Morava (CZE)

Martin Lehký: „Závodění mi dělá hezčí den a hezčí život.“

Valašská Rally (CZE)

Valašská rally ValMez letos otevře seriál sprintrally

Kohn, Filip

Švédská houpačka pro FilipaKohna a Toma Woodburna

Dohnal, René - Švec, Roman

Šampión ERT René Dohnal se vrací na české tratě

Rally Kopná (CZE)

Michal Kolář: „Do nové sezony s novým vozem.“

reklama

Doporučujeme

Hirvonen, Mikko - Lehtinen, Jarmo

Ford je připraven na asfalt

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud