Od „wéercéček“ až po historiky aneb rekapitulace dění v jednotlivých třídách a skupinách

Jiří Dokulil, 17. září 2010, 10:29 Google+

Největším tahákem letošní Admiral rally byla bezpochyby účast pětice vozů královské kategorie World Rally Car. V případě Melichárka se dokonce jednalo o českou premiéru Lanceru WRC, který zatím tuzemští diváci mohli obdivovat jen v televizních přenosech ze soutěží mistrovství světa. Ex-tovární speciál na trati nezklamal a dlouho se bil o umístění na stupních vítězů, nakonec však podobně jako další „wéercéčka“ putoval do seznamu odstoupivších. Zatímco za výpadkem ostatních vozů nejsilnější skupiny stály ve všech případech technické závady, Melichárek napodobil artistický kousek Eddyho Schlagera z roku 2007 a na Pruské RZ se svým Lancerem podnikl neplánovanou sklizeň kukuřice.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
rally vyškov

rally vyškov | foto: Dokulil, Jiří

Sdílejte článek

Zmíněný Eddy Schlager byl na letošním ročníku Admiral rally rovněž přítomen, avšak ve zcela jiné pozici než jsme dříve bývali zvyklí. Dva roky po ukončení aktivní kariéry se do Vyškova vrátil jako šéf ambiciózní stáje Schlager Rally Sport, která si za svoji nedlouhou existenci získala slušné renomé v sousedním Rakousku. Při Admiral rally se tým poprvé prezentoval na našem území, bohužel se však jednalo o nepříliš úspěšnou premiéru. Robert Adolf využíval možností ex-Winterova Lanceru deváté evoluce jen velmi vlažně a po polovině soutěže figuroval až na 25. místě celkově. Při snaze zrychlit pak na šesté rychlostní zkoušce udělal jezdeckou chybu a kvůli vyvrácenému kolu soutěž definitivně zabalil. Zajímavostí je, že se tak stalo poprvé a pravděpodobně i naposledy, kdy Schlager Rally Sport postavil na start české soutěže čtyřkolku značky Mitsubishi. Další plány jihomoravské stáje, sídlící nedaleko Vyškova, totiž směřují do kategorie vozů s pohonem přední nápravy.

Nyní se ještě na chvíli podívejme mezi silné čtyřkolky skupiny sériových vozů. Těsně za první desítkou absolutního pořadí skončil ve výsledcích Jaroslav Pešl, pro kterého se jedná o nejzářivější výsledek od loňského příchodu do rally. Na trati se neztratili ani oba nováčci sprintového mistrovství – Petr Fulín a Zdeněk Pokorný. Petr Fulín (Mitsubishi Lancer EVO VIII), dosud známý jen z okruhových závodů, se s vysokým startovním číslem 65 postaral o největší skok výsledkové listiny. Konečné šestnácté místo absolutně je skvělým výsledkem, na němž mají jistě svůj velký podíl neocenitelné zkušenosti ostříleného spolujezdce Julia Gála. Zdeněk Pokorný (Subaru Impreza STi od Ludvíka Otta), který své první rallyové krůčky podnikal na amatérských závodech typu Rallye Cup či Volný pohár, si počínal malinko opatrněji než Fulín, i konečné 27. místo celkově však v silné konkurenci má svou hodnotu. 

Náročné tratě s obrovským množstvím klouzavých míst byly velmi těžkým soustem obzvláště pro všechny piloty vozů s pohonem přední nápravy. Ve skupině A navázal na své loňské vyškovské vítězství Jan Dohnal (vítěz třídy „áčkových“ šestnáctistovek), jehož Clio S1600 po sérii technických problémů konečně fungovalo tak, jak má. Kluzké tratě sice obvykle lépe sedí Petru Bryndovi, hlubošský jezdec však ve Vyškově od začátku až do konce za Dohnalem zaostával. Náplastí mu mohlo být alespoň prvenství ve třídě A do dvou litrů, kde zvítězil s náskokem půldruhé minuty na druhého v pořadí. O zisku bronzové medaile mezi „dvoukolkami“ v závěru rozhodl ve svůj prospěch Antonín Novák, který se jen tak tak ubránil náporu vítěze posledních třech zkoušek Václava Dunovského. Elitní pětici skupiny A uzavřel kroměřížský Petr Zedník s Fiestou S1600, který se v cíli domácí soutěže objevil poprvé od roku 2004.

V rámci skupiny A nabídla velmi dramatickou podívanou třída čtrnáctistovek, kde se na startu objevilo pět vozů. Někteří účastníci v cíli slavili (Galia titul, Vrátníček 30leté výročí), jiní analyzovali poznatky z nového vozu (Čonka) a někteří další bohužel trať opouštěli v sanitce (Kopáček-Šillerová). Nepříjemná nehoda posádky Václav Kopáček – Klára Šillerová si naštěstí nevyžádala újmu na zdraví posádky, a tak jediným následkem této kolostřešní kombinace zůstalo poškození soutěžní techniky.

Hodně ostře se bojovalo i ve třídě automobilů s naftovými motory. Bratři Bočkové sice závodí nejradši na mokru, ani na suchém povrchu však jejich Octavia zatím nepoznala hořkost porážky. A to i přesto, že v mladém Vladimíru Mandíkovi jim roste velmi zdatný soupeř. Juniorský pilot držel s vedoucí posádkou krok až do předposlední zkoušky, na které jej hluboko do pole poražených srazila tříminutová ztráta. Skvělý závod odjel ve Vyškově Zbyněk Harásek, pro něhož byla domácí soutěž v posledních letech festivalem smolných okamžiků. I přes prvořadý úkol dojet konečně až do cíle vyhrál místní jezdec dva testy a držel Bočkovy pod tlakem až do posledních metrů. Druhé místo ve třídě, jen 24 sekund za vítěznou dvojicí, je pro vyškovského pilota Fabie velmi dobrým výsledkem, který na rampě oslavil sprškou šampaňského.

Tzv. „malá enka“ dle očekávání patřila soutěžáckému klanu Pelechových. Zatímco starší Petr porazil v přímém souboji zkušeného Jaroslava Roubíčka a stal se vítězem dvoulitrů, mladší Pavel si pro změnu poradil s Pavlem Řihákem a do cíle přijel jako nejrychlejší muž „enkových“ šestnáctistovek. Mezi N-jedničkami zvítězila stylem start-cíl velešovicko-vyškovská dvojice Ondřej Koubek junior - Rudolf Kouřil se Škodou Fabia.

Tímto jsme vyčerpali dění v objemových třídách mistrovství republiky. Nyní nás čeká ještě exkurze do startovního pole historiků a také mezi „poháristy“.

Mistrovství ČR v rally historických automobilů zmítá hluboká krize a počet pěti vozů na startu je toho nejlepším důkazem. Jak již bylo napsáno v předchozí tiskové informaci, souboj na čele historické klasifikace byl až do konce překvapivě vyrovnaný. Triumf slavily zkušenosti a dravost úřadujícího mistra republiky Zdeňka Tichého, který se svým krásným Opelem Kadett těsně porazil Jiřího Navrátila na ex-továrním Fordu Sierra RS Cosworth. Navrátil ve Vyškově oslavil rok za volantem Sierry (při loňské Admiral rally s tímto vozem premiérově startoval v roli předjezdce) a v rámci oslavy tohoto výročí se mu podařilo podat svůj zatím nejlepší výkon. K ideálnímu využití předností tohoto 300koňového krasavce však přeci jen ještě nějaký ten krůček schází…

Okruh favoritů Poháru ČR se už na druhé zkoušce smrskl odstoupením bratrů Šebestových, kteří doplatili na drobný výlet mimo trať. Ve velmi dobrém světle se představili otec a syn Hendrichové, jež na první zkoušce začínali z nečekaného patnáctého místa absolutně a všem svým pohárovým soupeřům ujeli o více než čtvrt minuty. V dalším průběhu závodu sice zaznamenali mírný pokles, i konečná sedmnáctá příčka celkově (ve společné klasifikaci MČR a PČR) je však pro ně solidním výsledkem. Druhý mezi „poháristy“ skončil nadějný Jakub Král, jehož kitová Felicia za sebou nechala všechny své objemové bratříčky z mistrovství republiky (včetně stroje řízeného Lumírem Galiou!!). Hendricha s Králem na stupně vítězů doprovodil další šikovný mladík Martin Kouřil (Renault Clio), pro kterého se jednalo o teprve čtvrtý start v rally. Ve třídě historiků, kteří nesplňují podmínky pro start v oficiálním mistrovství republiky, na sebe upozornil domácí Ondřej Výmola se Škodou 1000 MB, jenž ve slušné konkurenci silnějších stovek a stodvacítek obsadil velmi pěkné druhé místo.


    Text: Jiří Dokulil (FTR-media)

Vytisknout

Diskuze: Od „wéercéček“ až po historiky aneb rekapitulace dění v jednotlivých třídách a skupinách

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Rally Vsetín (CZE)

Vsetín: galerie Kuby Machálka

Rally Vsetín (CZE)

PARTR Rally Vsetín s necelou stovkou posádek

Central European Rallye (CER)

CER v galerii Jakuba Machálka

reklama

Doporučujeme

rally slovenská

Melico Racing by si rád v Košiciach upevnil druhú priečku

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud