Letošní Cetelem Valašská rally byla zatím nejvyrovnanějším podnikem letošní sezóny. Na klasicky náročných rychlostních zkouškách rozhodovaly vteřiny a také počasí.
V letošní Valašské rally čekalo na posádky 177 ostrých kilometrů. Na tradičně težkých a technických rychlostních zkouškách se ukázala obrovská vyrovnanost celého startovního pole. Nejlépe vykročil za vítězstvím Roman Kresta. Sekundoval mu pouze Pavel Valoušek (oba Mitsubishi Lancer EVO IX), když na první rychlostní zkoušce oba zajeli shodně první čas. Drobné problémy s technikou řešil Václav Pech, který byl čtvrtý, ale po technických problémech nového Trojanova Mitsubishi postoupil na místo třetí.
První průjezd Bytřičky se nevydařil Valouškovi, a rázem byl Kresta v čele s desetisekundovým náskokem. Startovní pole po technických problémech svého Subaru opustil Tomaštík. Noční průjezd rychlostní zkouškou Kelč, RZ5, nejlépe zvládl Pech. Za jeho zády se nocí probíjel Peták. Podle jeho slov to byla jízda plná nejistoty a chyb. Druhý vůz S2000 ve startovním poli, s pilotem Jaromírem Tarabusem, byl až čtrnáctý, když na RZ 5 vykroužil hodiny. To už ale neporačovali Pantálek (diferenciály), Kubiš (turbo) a Hanák (servo). Velký boj byl mezi Trinerem, který si zvykal na nový vůz Subaru a Orsákem na Mitsubishi. Navrch měl Triner, ale jen o vteřinu a sedm desetin.
Velmi zajímavý byl souboj ve třídě A6, kde se zlatým Fiatem Punto S1600 zajížděl skvělé časy Jan Ślehofer, druhým mužem byl Tlusťák na Citroenu C2 S1600. Po první etapě byl mezi nimi rozdíl necelých sedm vteřin.
Třídu A7 opanovaly vozy Renault Clio R3 v rukou Sedláčka a Vanáče, třetí byl Urban s dieselovou Fabií. Podle slov jezdce se se s autem postupně sžíval, a nezaznamenal nějaký problém. Zajížděnými časy byl velmi překvapen.
Druhá etapa začala zrušením RZ6, z bezpečnostních důvodů. Obavy měli jezdci z proměnlivého počasí, kdy se spustily první dešťové přeháňky. Na prvním průjezdu RZ Lešná havaroval Firla, když byl rychlý v nájezdu do zatáčky, nedobrzdil a poslal své Mitsubishi skrz plot do dvora rodinného domu. Oba jezdci vyvázli bez zranění. Porucha diferenciálu zastavila Barvíka. Velmi pěkný závod rozjel Daniel Běhálek, když poskočil o čtyři místa dopředu. Následně ale chyboval a spadl do čtvrté desítky. Další RZ se jela v okolí Oder. Na soutěžící čekal nejprve lesní úsek, který začínal velmi rozbitou šotolinou. Krizovka na bátě znamenala odstoupení Dana Landy, který se otřel levou stranou svého Mitsubishi o most a urazil levé zadní kolo. Daniel Landa k tomu řekl: " Prostě tam bylo bláto a brnkli jsme o mostek. Mrzí mě to kvůli mechnaikům, kteří si včera mákli s nastavením. Měl jsem pocit, že už autu zase trochu vládnu. Byla to těžká rally. Na Šumavě bude líp," Defekty postihly Březíka, Ducháčka, Mulače i Arazima a Votavu. K útoku zatroubil Peták, když na Pecha ztrácel jen sedm vteřin.
Dalším úsekem byl Okruh Juřinka, který se těšil velkému diváckému zájmu. Zde zazářil Kresta. Naopak na okruh nebudou dobře vzpomínat posádky, které odkroužily o kolo méně. třeba Miroslav Březík, Egon Smékal a Pavel Urban, jehož spolujezdec Standa Saifrt to komentoval slovy: "Ten kruh se zdá být na čtení rozpisu jednoduchý,ale není to až tak úplně pravda. Jede se zde obrovské nasazení, člověk musí sledovat spoustu věcí a nějak jsem zapomněl kolik kol jsme jeli. Mrzí mě to, jelikož jsme měli závod dobře rozjetý, ale Pavlovi jsem se pořádně omluvil," Všechny postižené posádky obdržely 4 minuty penalizaci. Za cílem odstupuje Březík s nefunkční převodovkou.
Další změny se udály na druhých Odrách, kde defektem ztratil druhou příčku Valoušek. Před závěrečným průjezdem okruhem Juřinka ztrácel tedy Valoušek a Pecha 10,3s. S tím se dalo udělat jen to, že Valoušek zajede famózním způsobem okruh. Tak se sice stalo, ale na druhé místo to nestačilo. Valoušek tak skončil třetí. Na Pecha ztratil po celé soutěži jen 3,5 vteřiny. To se už z vítězství radoval Kresta.
Na okruhu měli kontakt se stromky Votava a Fiala. Defet udělal Vanáč. Čtvrté místo potvrdil Peták. Z pátého místa měl obrovskou radost junior Orsák. V cíli se netajil tím, že by do budoucna mohl ještě zrychlit. Třídu A7 vyhrál výborně jedoucí Sedláček, druhý Vanáč se stejným autem (Renault Clio R3) na Pavla Urbana zbyla až pátá pozice ve třídě, když na RZ Trůba udělal několikero hodin a na okruhu dostal již zmíněnou penaliazci. Jezdec to hodnotí slovy: "Naše vystoupení začalo slibně. Pátek se nám docela dařil. Sobota byla hrozná, začali jsme zrychlovat a ale z toho pramenily chyby. Několikery hodiny. Stále si zvykám na auto a upravujeme nastavení, ale až to bude ono, tak pojedeme opravdu rychle,".
Celkově se dá říct, že Valašská rally ukázala kvality českého mistrovství. Posádky bojovaly do poslední rychlostní zkoušky. Organizačně byla rally velmi dobře zvládnutá. Ohlasy posádek jsou také velmi pozitivní, a to i na okruh Juřinka.
Určitě se máme na co těšit. Další podnik je Rally Šumava Mogul, který startuje 12. dubna.
Foto:rallyzone.cz/ Tomáš Urban