Nastal ideální čas zevrubně popsat celou trať. Loňský ročník se zapsal do análů jedním historickým milníkem – poprvé v historii českých soutěží byly vybrané rychlostní zkoušky přenášeny přímým přenosem na satelitní televizi Eurosport a díky spolupráci se společností Mediasport také na sportovním kanále České televize. Díky tomuto kroku se tak zlínská soutěž dostala do milionů domácností po celém světě, sledovanost byla srovnatelná s legendární Tour de Corse.
V letošním roce nejsou živé přímé přenosy z rychlostních zkoušek plánovány. Přesto je snahou pořadatelů jít vstříc divákům. Trendem letošních soutěží v České republice je zvyšování bezpečnostních prvků, které byly již v minulých letech na ‘barumce‘ velice kladně hodnoceny. „Nevidíme důvod k razantním změnám v místech, kde se bezpečnostní opatření v minulých letech osvědčila. Rozhodně se nechystáme plošně posouvat dosavadní hranice zakázaných prostorů o několik metrů dále. Zpřísníme ale potenciálně nebezpečná místa, ve kterých vozy dosahují vysokých rychlostí a trať má nerovný povrch,“ popsal změny v bezpečnostních opatřeních Ing. Jan Regner, zástupce ředitele soutěže.
Jak tedy bude vypadat trať letošního ročníku? I přes snahy o zařazení nových úseků nakonec harmonogram vychází z osvědčených úseků z minulých ročníků. Některé úseky dosáhly větších či menších úprav, některá místa budou po konzultaci s Asociací jezdců rally osazena retardéry. Hlavní cílem při stavbě tratě bylo snížení průměrných rychlostí a také snaha co nejvíce zpřístupnit divákům.
Pro fanoušky začne celá soutěž tradičně ve čtvrtek večer, kdy se ve zlínské sportovní hale Euronics uskuteční veřejná technická přejímka doplněná o tradiční autogramiádu vybraných jezdců a jejich společné focení. V pátek dopoledne je pak na programu testovací rychlostní zkouška, která se v letošním roce pojede na úseku mezi Hvozdnou a Slušovicemi.
V pátek odpoledne bude na programu slavnostní start na náměstí Míru před zlínskou radnicí, odkud se davy diváků i soutěžní vozy přesunou do ulic Zlína, kudy povede jedno z největších lákadel ‘barumky‘ – městská rychlostní zkouška. Ta se po jednoroční pauze vrací do původní podoby a pole soudobých vozů do ní bude startovat opět ve 21:15 hodin.
Zásadní změna nastává u skladby sobotní etapy. Aby měli diváci možnost shlédnout více rychlostních zkoušek, rozhodli se organizátoři přidat jednu návštěvu servisní zóny navíc. Namísto sterilního schématu 4 RZ, servis, 4 RZ přichází mnohem zajímavější 3 RZ, servis, 3 RZ, servis, 2 RZ. Tyto zkoušky se pojedou na čtyřech tradičních úsecích – Biskupice, Troják, Semetín a Pindula. Vzhledem k západu slunce již v 19:30 hodin budou mít diváci po dlouhé době možnost vidět za tmy i klasickou rychlostní zkoušku.
Nedělní etapa zůstala v obvyklém formátu 3 RZ, servis, 3 RZ. Ani zde však nezůstal kámen na kameni. Nejméně změn doznal tradiční Maják, který se pojede ve směru ze Zlína na Topolnou. Následující dva testy Jankovice a Žlutava se v současné podobě ještě nejely, byť využívají úseků známých z minulosti.
Výraznější změnou prochází také dojezd vozů na cílovou rampu a závěrečný ceremoniál. Kvůli plánovaným stavebním úpravám v prostorech náměstí Práce se cílová časová kontrola i závěrečné vyhlášení výsledků a předávání cen vrací po několikaleté pauze před radnici na náměstí Míru.
Kompletní trať rychlostních zkoušek letošního ročníku bude měřit pouze 234,78 km. Organizátor tak vychází vstříc českým posádkám, které si v minulých letech stěžovaly na finanční náročnost podniku. „Doufáme, že všechna tato opatření přivedou na přelomu srpna a září do zlínského regionu velké množství soutěžících i diváků,“ dodal závěrem Jan Regner.