Šotolinová soutěž na středomořském ostrově Sardinia byla již letošním sedmým podnikem světového šampionátu v automobilových soutěžích. Trať soutěže i jeho zařazení do kalendáře na konci května dávalo tušit, že se rally pojede za velkého tepla a na tvrdé suché trati, pokryté množstvím volné šotoliny. Na posádky tak čekala opravdu náročná soutěž plná brodů, vyjetých kolejí a všudy přítomného prachu.
Kdo se s nástrahami tratě popasuje nejlépe se dalo odhadnou z výsledků předešlých soutěží již před startem. V letošní sezoně na šotolině kraloval pouze Sebastien Loeb, kterému zdárně sekundoval pouze Marcus Grönholm. Souboj těchto dvou jezdců o první příčku se tedy dal očekávat i na Sardinii.
Nejrychlejším mužem čtvrtečního shakedownu byl poněkud překvapivě Dani Sordo, dvojka týmu Citroen. Za ním dojeli Mikko Hirvonen a Marcus Grönholm. Seb Loeb byl na shakedownu až šestý nejrychlejší, když za Sordem zaostal vteřinu a tři desetiny. Výsledky testovací zkoušky však nic neřeší a tak se začalo naostro závodit až v pátek ráno.
Úvodní test soutěže měřil
Náš Jan Kopecký měl hned v prvním testu problém, když mu zhasl motor jeho Fabie WRC a trvalo 20 sekund, než se dal vůz znovu do pohybu. Toto zdržení tak zřejmě předurčilo špatný vývoj soutěže pro celý český tým CRT Kopecký.
Druhá i třetí zkouška se jela ještě v pátečním dopoledni a odstupy první šestice jezdců po třetím odjetém testu dávali za pravdu jezdcům, kteří říkali, že se od začátku jede velmi rychle. Po třetí zkoušce vedl stále Latvala před Grönholmem, ovšem jeho náskok se ztenčil na pouhou vteřinu a půl. Průběžné třetí místo patřilo Peteru Solbergovi se Subaru, na kterého se velmi tlačil jeho bratr Henning jedoucí letos již tradičně s Fordem. Sebastian Loeb s Citroenem C4 WRC okupoval po třech zkouškách pátou příčku a šestici nejlepších uzavíral Atkinson. Ten ztrácel na lídra pouze dvacet vteřin a pro další vývoj soutěže se dal předpokládat boj o každou desetinu vteřiny.
Třetí zkouška bohužel znamenala stop pro posádku Kopecký – Schovánek. Jejich Fabia WRC přestala řadit a to znamenalo pro jezdce i spolujezdce konec. Tým však během pátku vůz opravil a Jan Kopecký mohl díky pravidlu superally nastoupit do etapy sobotní.
V pátečním odpoledni už začal naplno závodit i Sebastien Loeb, což znamenalo jeho očekávaný posun na první příčku průběžného celkového pořadí. Za ním se po šesti odjetých zkouškách držel s odstupem 22,4 vteřiny letos věčně druhý Marcus Grönholm a třetí místo hájil, jak je letos rovněž pravidlem, Mikko Hirvonen. Ten ztrácel na Loeba 29,1 vteřiny.
Peter Solberg se po problémech s brzdami svého vozu propadl na šestou příčku a starší z dvojice bratrů Henning se usadil na příčce čtvrté. Mezi ně se vklínil ještě Dani Sordo s Citroenem. Toni Gardemeister ani Manfréd Stohl nedosahovali první den na Sardinii takových výsledků jaké se od nich očekávali a i proto jim patřilo až sedmé respektive osmé místo v cíli prvního dne.
Stejně jako v pátek tak i v sobotu čekala na jezdce šestice rychlostních zkoušek do kterých se s opraveným vozem chystal zapojit i Jan Kopecký. Ani jeho sobotní start však nebyl podařený a Jan s Filipem museli v průběhu druhé etapy vůz opět odstavit. Tentokrát šlo o poruchu řízení a tímto jejich účinkování v soutěži definitivně skončilo. Do odstoupení posádka stačila v sobotu zajet dva časy v první osmičce, což je pro tým dobrý dílčí výsledek a povzbuzení do dalších šotolinových soutěží.
Během první poloviny sobotní etapy svůj náskok zvyšoval Loeb a po devíti zkouškách na něj druhý Grönholm ztrácel již 41,5 vteřiny. Grönholmův týmový kolega Hirvonen stále hájil třetí příčku před Henningem Solbergem. Ztráta tohoto jezdce však činila více jak minutu a půl.
Ani na ostatních příčkách se nic nezměnilo a tak Sordo byl stále pátý, Peter Solberg šestý a Gardemeister se Stohlem uzavírali bodovanou osmičku nejrychlejších jezdců.
V sobotních odpoledních rychlostních zkouškách se udála v pořadí první osmičky pouze jediná změna. To když Dani Sordo zaútočil na čtvrtou příčku Henninga Solberga a po dvanáctém testu se na čtvrté místo posunul. Jinak se soutěž vyvíjela obdobně jako letošní předešlé podniky mistrovství světa a divák, který nemá možnost sledovat rally na živo přímo u trati a který je odkázán pouze na sledování časů u počítače, se v letošním roce pomalu začíná nudit. Všech šest předešlých soutěží se odehrávalo ve stejném rytmu jako soutěž sedmá, tedy Rally Sardinia.
A tak i po druhé etapě stále vedl Loeb před Grönholmem a Hirvonenem. Čtvrtý byl Sordo, který však již ztrácel dvě minuty a dvaadvacet sekund na lídra. Páté místo patřilo Henningovi Solbergovi a šesté jeho bratru Peterovi. Toni Gardemeister si s jistotou hájil příčku sedmou, na kterou osmý jedoucí Stohl ztrácel 23,3 sekundy.
Že je rally sportem krásným, ale i velmi záludným, o tom se přesvědčil hned v úvodu nedělní etapy Sebastien Loeb. Jak později přiznal kvůli chybě v jeho rozpisu v první zkoušce závěrečného dne havaroval a poškodil řízení svého vozu natolik, že musel ze závodu odstoupit. A tak se letos na Rally Sardinia opět připomnělo známé pořekadlo o mistru tesařovi, který se také občas utne.
Z chyby Loeba nejvíce profitoval tým Ford. Jeho jezdci se posunuli na první dvě místa celkového pořadí a mohli zbytek soutěže absolvovat s vědomím solidního náskoku na třetího Sorda. Navíc Marcus Grönholm věděl, že pokud doveze svůj Focus WRC do cíle na prvním místě, stane se i vedoucím mužem průběžného pořadí letošního šampionátu. A tak oba jezdci zvolili do závěrečných kilometrů trochu opatrnější taktiku a jen v klidu jeli pro další „double“ týmu Ford.
Naopak šanci na pódiové umístění vycítil po odstoupení Loeba Henning Solberg a začal tlačit na v tu chvíli třetího Sorda. Po patnácté odjeté zkoušce činil rozdíl mezi těmito dvěma jezdci pouhých pět vteřin a tak se do závěrečných testů šlo v podání těchto dvou jezdců opravdu naplno. Nakonec se Dani Sordo ubránil a do cíle soutěže se již pořadí v bodované osmičce neměnilo.
Vítězem Rally Sardinia se stal Marcus Grönholm před krajanem a týmovým kolegou Mikko Hirvonenem. Třetí dojel Dani Sordo a zajistil týmu Citroen alespoň nějaké body do hodnocení týmů. Na čtvrtém místě se umístil Henning Solberg, následovaný bratrem Petterem. Šestý Toni Gardemeister byl spokojen s umístěním, ne tak už s podaným výkonem. Ani Manfred Stohl s Ilkou Minorovou nemohli jásat nad předvedenou jízdou, nicméně i pro ně jsou dva body pro jezdce a tři do hodnocení týmů dobrou vizitkou. Poslední bodovanou osmou příčku v cíli soutěže obsadil Juhho Hanninen s Mitsubishi Lancer WRC a dosáhl tak svého nejlepšího výsledku v MS v kariéře.
Jak je v úvodu článku zmíněno, Sardinská soutěž se jela i jako šampionát juniorů (JRC) a náš Martin Prokop v této kategorii dosáhl na skvělé třetí místo, za nedostižnými jezdci z týmu Suzuki. Jde o poměrně velký úspěch tohoto mladého českého jezdce a proto vám zítra přineseme zvláštní článek věnovaný Rally Sardinia z pohledu juniorské kategorie.
Posledním podnikem mistrovství světa, před dvouměsíční letní pauzou bude o prvním červnovém víkendu startující řecká Akropolis Rally.
Foto: Ford